Happy HOLIdays


Advertisement
India's flag
Asia » India » Maharashtra » Mumbai
March 20th 2011
Published: March 20th 2011
Edit Blog Post

Mumbai skylineMumbai skylineMumbai skyline

Dette er bare en liten del av den enormt lange byfronten ut mot havet.
Hallo!

De siste par dagene har vi befunnet oss i storbyen Mumbai, Indias mest befolkningsrike, og ifølge noen kilder verdens høyest befolkede by også. Befolkningstallene varierer mellom 13 og 20 millioner, så det spørs hva man regner med som del av Mumbai by. New York har til sammenligning i overkant av 8 millioner innbyggere. Uansett er forskjellene tydelige i forhold til lille Norge, og det er en opplevelse bare å gå rundt i gatene. Etter å ha vært ute i hovedgata i omtrent 10 minutter, fikk vi faktisk forespørsel om å spille i en Bollywood film. Dessverre måte vi takke nei, siden vi har så kort tid her i byen. Uansett er det visst ikke så vanskelig for hvite mennesker å få jobb som statist, så jeg får spare det til jeg kommer tilbake om noen år.

I går var vi museum på dagtid, og om kvelden dro jeg ut for å se folket feire den viktige hindufestivalen Holi. Det var en kulturopplevelse av de sjeldne. Hva de feirer, kan du lese mer om på for eksempel Wikipedia, for det gidder jeg ikke skrive. Men jeg kan koste på meg en setning om hvordan det feires: De setter farge
FargeriktFargeriktFargerikt

Det selges fargepulver på gata, som folk bruker til å sette farger på seg selv og andre.
på byen (og folket), bokstavelig talt. Dere skjønner hva jeg mener om dere tar en titt på bildene.

I dag tok vi båt ut til verdensarvlistede Elephanta caves, som ligger på en øy utenfor Mumbai. Det var en storslått opplevelse å stå inne i de gamle hulene, blant mengder av 2000 år gamle gudeskulpturer hugget ut i stein. Det var nesten så jeg følte historien på kroppen, om det er lov å si noe så flåsete.

Mumbai er flott, men i morgen drar vi tilbake til Trivandrum, hvor vi skal tilbringe de siste dagene i India. Hva vi skal gjøre der, er ennå uvisst, men jeg har en stygg følelse av at jeg kommer til å gjøre fryktelig lite.

Uansett, kos dere med de fargerike bildene, og husk at det snart er på tide å starte forberedelsene til min hjemkomst (norske flagg og bunad på flyplassen, treretters middag etter ønske, velkomstfest hvor alt er påspandert, og hva dere ellers måtte ønske å stelle i stand).

Hadebraaaa!



Additional photos below
Photos: 7, Displayed: 7


Advertisement

VillmennVillmenn
Villmenn

Tre lokale gutter i Mumbai under Holi.
FargelagtFargelagt
Fargelagt

Folk fikk veldig stor glede av å sette litt farge på meg, siden jeg var så hvit fra før.
Elephanta CavesElephanta Caves
Elephanta Caves

Inngangen til en av de fem grottene på øya.
GigantGigant
Gigant

For første gang siden jeg kom til India, følte jeg meg ikke så veldig stor.
HovedattraksjonenHovedattraksjonen
Hovedattraksjonen

Dette er hovedverket i Elephanta Caves, en enorm skulptur av den viktigste hinduguden Shiva. (De to menneskene i forkant er bare med for å illustrere dimensjonene, og er 100% ukjente for meg).


Tot: 0.124s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 49; dbt: 0.0471s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb