Sur melk og blide fjes


Advertisement
India's flag
Asia » India » Kerala » Wayanad
February 24th 2011
Published: February 24th 2011
Edit Blog Post

Jain templeJain templeJain temple

Et gammelt tempel bygget av jainister rundt 1200-tallet.
Hei!

Nå har det gått en god stund siden jeg oppdaterte dere der hjemme på hva som skjer på varmere breddegrader. Hovedsakelig fordi jeg er redd for å bli en blogger, så jeg må passe meg så jeg ikke skriver for ofte. Uansett, her kommer et knippe nøye utvalgte hendelser og bilder fra den siste uken.

Forrige uke fikk vi litt fart på prosjektet vårt, da vi fikk være med på et politisk møte, et såkalt development seminar. Det var veldig nyttig i forhold til oppgaven, og vi kom i kontakt med mange folk vi kan bruke som informanter seinere. Vi traff også en karismatisk kar på dette møtet, som viste seg å være lederen for en av de mest kjente urfolkstammene i Kerala. Han inviterte oss med til kolonien deres, og vi fikk se hvordan de levde.
Dette var en av de mer velstående urfolkgruppene, men det var likevel veldig interessant. Her ble vi også servert ”buttermilk”, som egentlig er sur melk, med diverse krydder og chili og ymse andre ingredienser som jeg mistenker at mennesker egentlig ikke har godt av. Ikke visste jeg om det var uhøflig å si nei takk, så jeg drakk opp det
Monkey businessMonkey businessMonkey business

En ganske uinteressert apekatt.
jeg hadde i glasset. Det smakte ikke direkte godt, men det var ikke ufyselig heller. De andre syntes dog at det var helt forferdelig, og det syntes magen til Mats også. Melken hadde heldigvis ingen bivirkninger på meg.

Fredag dro jeg for å se en lokal fotballkamp, sammen med noen studenter fra nærområdet. Det var lag fra andredivisjon i Kerala, som spilte 1/8 finale i en veldedighetsturnering. Nivået var ikke veldig høyt, og underlaget var elendig, noe som førte til varierende kvalitet på spillet.

Lørdag tok vi det rolig, og jeg og Mats bestemte oss for å prøve en tradisjonell indisk ayurvedisk massasje. Det kostet ca 100 kroner for 1 time, og var absolutt verdt pengene. På kvelden ble vi invitert på noen glass indisk brandy, sammen med noen av hotellets styrere og en venn av dem. Vi avsluttet som vanlig kvelden med badminton sammen med personalet.

Mandag ble det holdt en bryllupsmottakelse på hotellet, og vi fikk overvære den. Det var gøy å se, men jeg følte meg litt malplassert der jeg stod og bivånet det hele fra bakre rekke.

Foruten dette har vi opplevd noen vanskeligheter i forbindelse med prosjektet vårt, hovedsakelig med å
Save the planetSave the planetSave the planet

Miljøbevisst apekatt.
finne tolk, men også med at indere har en forkjærlighet for å utsette og kansellere avtaler. Derfor har det gått litt treigt en liten stund, men når det først skjer noe, så er det veldig nyttig. De neste dagene har vi flere avtaler som vi håper skal hjelpe oss videre i prosjektet.

Vi begynner også å bli veldig gode venner med de ansatte her, og vi har det veldig gøy med å lære bort våre respektive språk til hverandre. Vi har også kjøpt kinasjakk og mastermind, som ble en umiddelbar hit blant personalet i restauranten. I går kveld ble to av dem med opp på rommet vårt for å spille med oss. Jeg har også spilt litt norsk musikk for dem, og noen av dem likte det veldig godt. Faktisk så godt at en av gutta i restauranten ba om å få alle låtene på telefonen sin. Så nå runger Kaizers orchestra i lokalene her både titt og ofte, og det er bare blide fjes å se.

Vel, det var det hele. Bildene er et tilfeldig utvalg fra noe av det vi har sett her oppe i Wayanad. Ha en fisefin dag.


Additional photos below
Photos: 10, Displayed: 10


Advertisement

Kuruva IslandKuruva Island
Kuruva Island

En øy midt i den store elva Kabani. Etter å ha kjørt i det som føltes som en evighet på elendige veier, var det selvfølgelig stengt da vi kom dit.
Karapuzha DamKarapuzha Dam
Karapuzha Dam

En stor dam/innsjø med mange små øyer. Minnet litt om norsk natur.
1 stk tre1 stk tre
1 stk tre

Ganske uinteressant bilde av et tre.
DammenDammen
Dammen

Fin lyssetting ved innsjøen.
Dagens fangstDagens fangst
Dagens fangst

Dette var dagens fangst. Ikke mye å skryte av, egentlig.
FiskereFiskere
Fiskere

To lokale fiskere vi traff ved dammen.
VinsmakingVinsmaking
Vinsmaking

Vi ble invitert til å smake på hjemmelaget vin, som en av gutta i restauranten hadde laget. Det smakte saft.


Tot: 0.117s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 48; dbt: 0.0574s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb