Als ik later groot ben


Advertisement
India's flag
Asia » India » Karnataka » Bangalore
July 1st 2009
Published: July 1st 2009
Edit Blog Post

Elk goed verhaal eindigt met een moraal, aangezien ik halverwege mijn India avontuur ben, lijkt het mij een goed idee hier alvast over na te denken!
Nadenken heb ik veel kunnen doen omdat ik behalve eten en in het lab zitten de laatste tijd geen andere dingen te doen had zoals leuke uitstapjes maken of mooie verhalen schrijven! Ik was dan ook glad vergeten dat ik überhaupt dingen op kon schrijven op mijn weblog en dat ik gezegend ben met zoveel mensen die dit (willen) lezen dat ik de laatste tijd hier een beetje afwezig was! Mijn lieve vriendin heeft me herinnerd aan het feit dat jullie allemaal smachten om een nieuw stukkie uit India, nou daar gaat ie dan!

De titel van dit stuk is: als ik later groot ben! Ik zeg dit nogal vaak als een grap, maar als ik dit serieus bekijk in het licht van de dingen die ik hier gezien en geleerd heb, kom ik maar tot 1 conclusie: PLUK DE DAG!

Wat ik gezien heb is dat de mensen zich hier 3 keer in de rondte werken en dat dan voornamelijk voor andere mensen! Op trouwkaartjes staan de titels van bruid en bruidegom vermeld (evenals de prestaties van desbetreffende paps en mams) om een goede indruk te geven naar ANDEREN! Ik heb gezien dat de mensen hier leven om te werken en ik krijg daarbij het gevoel dat genieten hier een heel andere betekenis heeft. Het contrast dat ik zie als ik samen met Erix kook en praat over het leven en als ik met de mensen uit India over het leven praat is heel anders, namelijk dat ik dat met Erix (cubaan) wel kan en met de Indiers niet. (let wel: dit is heel zwart wit gedacht, maar geeft wel een beetje de werksfeer aan die hier heerst). Dansen is hier verboden in de disco! Als je zegt dat je bier lekker vindt, dan kijken ze je bedenkelijk aan (er wordt ook kleine-jongens-achtig geheimzinnig over gedaan als we een plan smeden om een bar in te gaan om een goudgele rakker te drinken). Wat ik bedoel te zeggen is, dat volgens mij het werken hier belangrijker is dan alle andere dingen. Natuurlijk: werk brengt geld in het laatje en dat heb je nodig om eten te kopen.

Erix is leraar in cuba en verdient 17 dollar per maand. Als kind had hij meestal weinig te eten, omdat ze dat van school kregen en het niet bepaald veel was. Hij heeft echter zoveel plezier in dingen en wat hij graag wil is voor zijn vrouw en zichzelf een wasmachine kopen. Let wel: niet de vraag welke wasmachine, maar überhaupt een wasmachine!

Vertel ik jullie dit zodat we ons schuldig gaan voelen over onze rijkdom? NEE! Ik vertel dit om te laten zien wat ik geleerd heb, namelijk dat het van het allergrootste belang is dat je blij bent met wie je bent en met wat je doet! Kijk niet (verlangend) vooruit naar wat komen gaat. Kijk niet met weemoed terug naar het verleden (toen alles beter was). Maar wees blij met je verbrande tosti, met je lekke band, met je werk, met je huis, met muziek en geniet ervan! In de bijbel staat: alles is ons door God gegeven om ervan te genieten (lees Prediker). Waarom zouden we dat niet doen?

De laatste weken waren heel saai voor mij! Natuurlijk lach ik op de foto’s omdat huilen niet staat, maar ik heb me op sommige momenten best rot en alleen gevoeld. Ik verlangde naar vakantie en naar het weerzien van Lisa! Naar grolsch en naar zelfgebakken brood. Naar familie en vrienden. Naar Nederland.

Toen dacht ik: verdorie, maar ik ben in INDIA: ik MOET genieten! Nu probeer ik elke dag te genieten van dingen en het lukt! Het geeft me moed en hoop en kracht om lekker de saaie experimenten af te ronden. (sommigen heb ik het al verteld, maar ik heb plezier in het schrijven van mijn verslag, terwijl dit algemeen als het meest saaie wordt gezien: kun je na gaan)

Tante Marry: de kleuren zijn geweldig: het is hier soms lekker grijs bewolkt en de regendruppels zijn enorm groot, maar bloemen en planten en de mensen zijn lekker gekleurd. Vooral de vrouwen hebben kleurige jurken en shawls aan. Het meest bijzondere vind ik de rode aarde!

Tsjonge wat een wijsheid in deze blog! Bedankt dat je zover gelezen hebt en hopelijk kom ik niet al te wijsneuzerig over, ik wilde gewoon aantonen dat alleen omdat ik in India zit niet betekent dat het feest is, omdat je jezelf toch overal mee meeneemt 

Nou, de volgende updates zullen gaan over de vakantie samen met Lisa: dat belooft minder zware kost te worden!

Groetjes Freek

p.s. geniet!!

Advertisement



1st July 2009

Wow!
Hey freaky, wat een leuk berichtje! Dat mijn reactie zo'n impact had had ik niet verwacht ;) Du bist der HAMMER! Ik vind het zo stoer van je hoe je je dagen invuld en steeds met plezier aan het werk gaat, met erix grappjes maakt en kun Fu of dergelijks doet ;)( haha). En ik ben zeker dat je nu al een enorme indruk op de lab-rats hebt gemaakt! Als we samen rondtrekken gaan we heerlijk genieten, ik heb er zooooo veel zin in- nog 9 dagen Freek! En we gaan niets anders doen dan: CARPE DIEM! XXX
1st July 2009

Ik ben al wat groter...
Hey Freeksel, hoop dat deze keer mn reply doorkomt want dat gaat niet zo lekker vanaf mn mac. weer een poging. Goed man, dat je nu al met deze dingen bezig bent in je leven en zoveel aardse ' lessen' mag verharen. Stoer. Wou dat ik die dingen eerder in mn leven had geleerd..... Laatst hoorde ik: Heb lief en doe wat je wil! Kusjes, Ben
1st July 2009

toch klein met 1.9 meter
Hej Ben! zeker komt je berichtje door! Ik moet alleen alles accepteren, daarom duurt t wat langer! Ik vond jullie trouwtekst ook echt geniaal en heb gister nacht tot 3 uur prediker gelezen :) we zijn nooit te oud om te leren Ben, dat zegt Greet ook altijd en zij kan t weten ;) jouw quote snijdt ook hout! liefhebben is het allermooiste! X Freek
1st July 2009

Gast....
Yo Freek, Ik zal trachten onze vergaarde kennis samen te scharen... Het is toch namelijk heel toevallig, dat ik ongeveer tot dezelfde conclusie ben gekomen... Je moet genieten van het leven, en niet zomaar, maar NU!!!!! Ik heb er veel over nagedacht en ik zat telkens met hetzelfde dillemma... Namelijk, ik heb geleerd om vooruit te denken, plannen, organiseren etc etc etc... echt het hollandse opvoedkundige erfgoed. En Zo worden veel mensen ook geleerd om te denken... (denk ik). Maar onbewust ben je dan altijd bezig met het volgende en loop je de kans om het NU te vergeten... Toch ben ik blij dat ik een opleiding heb gevolgd (Dank u heer dat ik die kans heb gekregen) en dat ik al die praktische dingen heb geleerd. Dat is het mooie van nederland... Maar toch zit me dat soms nog in de weg om van het NU te genieten.... Op mijn reis kom ik talloze onzekerheden tegen, en talloze mensen en ik weet niet hoe het nu precies gebeurt, maar ik verander... in denken, in gevoel. Moge ik na deze ervaring altijd kunnen genieten van het nu... Hopelijk zie je de foutieve redenering in de vorige zin.... Ik moet het leren NU! En ik zal genieten... NU! En wat doe ik nu??? Het kippevel staat om mn armen, een verlicht gevoel in mn hart, ik voel mn ademhaling, de vermoeidheid alles.... Dream as if you´ll live forever, Live as if you will die today........ Liefs, een gelukkige Gido, die blij is met zn dillema´s:)
1st July 2009

Grote jongens, grote ... schoenen
Hejj Freek Goed om te horen dat je toch nog wat leert in die bakoven genaamd India! Weer een ervaring rijker en je leert jezelf kennen. Prediker is inderdaad een cool boek in de bijbel, iedereen denkt altijd dat het een betuttelend boek is over najagen van wind enzo. Desalniettemin: Nienke en ik zijn gewoon getrouwd met het credo van Alpha uit Prediker, omdat wij ook zo in het leven willen staan! Als je terug bent, kom zeker bij me een x langs! Jij maakt de korma, ik zorg voor het bier, en daar doe ik niet geheimzinnig over! अल का सबसे अच्छा 3 भागों में आता है!
1st July 2009

mooi man
Goed verhaal Freek! Ik vind je ook helemaal de hamer!
1st July 2009

Hoihoi Freek, Goed verhaal! Fijn dat je waardevolle lessen meekrijgt vanuit India. Groeten, Jarich
1st July 2009

nou....oud.....
Hee Frekie, maar zooo oud ben ik toch nog niet! T is een hele ervaring zo he dat India. Je hebt nog iets geleerd nl. dat onderzoek niet echt je ding is. Als je het niet erg vindt heb ik liever een niet verbrande tosti en geluk is ook: lekker met je nieuwe kano en je liefste door de kleinste slootjes van Reeuwijk varen in een lekker zonnetje en vogels en futen als gezelschap Super! We missen je hele dikke kus MAMS
1st July 2009

Heej big little bro, mooie woorden! Mijn kleine broertje wordt groot! Ik begrijp op t moment helemaal waar je vandaan komt.. Hetzelfde dilemmal hiero at the mo.. Maar tis helemaal waar: genieten van een dak boven mn hoofd, beans on toast en af en toe een biertje! :-)) Ik heb albert einstein quotes op mn google desk top 1tje was: ''Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow. The important thing is not to stop questioning.'' Toch niet zo'n domme man.. haha! Heej lieverd hou je haaks en geniet van de laatste 'saaie' dagen als labrat! Holidays are coming.. (always coca cola! hehe) Dikke knuf Chris P.s. kheb mn vlucht voor Aug geboekt, ready to paaaarrtyyyyy!!! :-D xxxxxxxx
1st July 2009

nee hoor mam!
Lekker! hebben jullie een kano gekocht? heeerlijk zeg! mou, ben nu zelf heeel hard aan het werken omdat degene die met me samen werkt en mij zou moeten helpen, de komende dagen een conferentie heeft, net als de rest van het lab. iedereen stressen! HEERLIJK! nou, maar ik zit er kalmpjes bij!
2nd July 2009

Relativiteitstheorieen...
Bakkert, Op een moment dat ik in het donker zit te typen, omdat ik geen zin heb in lompe muggen in mijn kamer, lees ik je stuk nog eens af omdat een eerste poging mislukt was. Niet vanwege je stuk, maar vanwege andere dingen die niet belangrijk zijn. Vind het mooi om te horen dat India, hoe het ook is, een verdieping is in je denken en je levensperspectief: een nieuw kader om een oud beeld kan ontzettend veel veranderen, zeg ik zonder ervaring...ben zelf geen blogger, dus hoop maar gewoon dat je nog een heel mooie tijd hebt daar, en dat we snel weer een biertje (lees geen gr*lsch) kunnen doen! x
6th July 2009

He Freek! Super mooi stuk! Het zet mij weer aan het denken, waartoe wij zijn op deze aard... Succes met de laatste dagen en geniet van je vakantie! Lekker trekken door het land en van alles bekijken is wel aan jou besteed! Ik heb er in Zuid-Afrika in elk geval van genoten en dat ga jij nu vast weer doen! Weet dat we aan je denken! Tof om op de hoogte te blijven van de dingen die je doet. dikke kus, Jopie
12th July 2009

dus
Ha Freek, mooi verhaal, pluk de dag? Pluk de kip! Waarschijnlijk ben je nu met Lisa aan het rondreizen? Veel plezier!
12th July 2009

eeejjj ben je nou al klaar?
en hoe gaat t? khoorde van pa en ma dat je met de draft bezig ben van je verslag. Is Lisa er al? Stomme skype doet t elke keer nie maar je zei al dat dat kwam door jou slome computer :) Nou als je al op safari bent: heel veel plezier en probeer niet als leeuwenvoer (met of zonder tussen-n?) te eindigen :0) we zien elkaar in aug. Jippieee!! Dikke kus zussie xx
19th July 2009

tjonge
Leuk dat je dezelfde conclusie trekt als bijna alle reizigers... daarom is reizen ook zo goed voor je! het is soms goed andere culturen te zien, armoede en moeten leven op het moment. Leer je idd veel van! je moet ook altijd alles los kunnen laten denk ik in het leven, anders wordt het leven zo'n sleur ook. indiers zijn dus wat minder relaxt :-). dikke knuffel en veel plezier met lisa!!!!!!!!!!
26th July 2009

Hey lieverd, mooi verhaal, goed om te lezen ook. Kom snel maar weer naar huis, ik heb echt mega zin om met Pieter, jou en Lisa een flinke maaltijd op tafel te zetten en flink wat te schransen! Inclusief zelfgebakken brood en gele rakkers :) Dikke x, Anneke

Tot: 0.138s; Tpl: 0.017s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0769s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb