Magetroebbel


Advertisement
Georgia's flag
Asia » Georgia
July 28th 2006
Published: July 28th 2006
Edit Blog Post

Foerst og fremst, beklager at det ikke kommer bilder i dag. Jeg faar ikke lastet dem over paa maskina, og saa klager de som jobber her paa kabelen vaar.

Siden forrige gang har vi holdt oss i Tbilisi. Det ble ikke tur til Kazbegi, det til tross for at vi har funnet ut at Kazbegi ikke ligger i Soer-Ossetia, bare ganske naert. Derfor valgte vi en kortere og lettere utflukt paa onsdag, nemlig til Davit Gareja. Davit Gareja er et omraade med hele 19 gamle kloster som ligger helt paa grensa til Aserbajdsjan, bare noen mil unna Tbilisi. Vi var ikke forberedt i det hele tatt, for det viste seg at for aa se ene klosteret maatte vi gaa over en liten topp i foerti minutt. Og der kom vi, i lette sandaler og med tre desiliter vann paa deling. Stien opp var ganske bratt, og rundt oss lusket mange giftige slanger og skorpioner. Are saa en stor slange, og jeg regner med vi tror ham. Men vi kom oss opp paa toppen, og da fikk vi en helt vanvittig utsikt over fjellene, Georgia paa den ene siden og Aserbajdsjan paa den andre. Vi tok mange flotte bilder som kommer saa snart jeg er i Baku. I klosteret vi kom til, som var bygd inn i fjellet, hadde det vaert en frescaskole, og det var mange flotte malerier paa fjellveggene. Turen var egentlig mer strabasioes enn vi foerst hadde tenkt oss, men vi kom baade dit og tilbake og var veldig fornoeyde.

Gaarsdagen har jeg ikke stort aa si om. Den begynte bra, men endte med at to av oss ble liggende og spy og drite i vinkel. Are og Marte ble lagt inn paa soverommet i isolat, og har naa gitt hotellrommet vi bodde paa en pikant odoer av oppkast. I dag har de det mye bedre begge to, vi har parkert dem og all bagasjen vaar paa en utekafe med STORE puter. Saa naa maa vi vel snart ned dit og kanskje spise litt foer vi drar til jernbanestasjonen og tar fatt paa den lange togreisen til Baku. Vi er i Baku i morgen tidlig, skal proeve aa legge ut noen bilder i loepet av dagen da. So long!


Additional photos below
Photos: 6, Displayed: 6


Advertisement



29th July 2006

feeegt gært i tri!!!
Wow, no har e endele fått læst blogganj dine Per, og gosh så misunnelig e bli!! Dæ høres jo bærre helt fantastisk ut!!! Kjenne trangen te å ut å res bærre vrir og skjær djupt inn kroppn, om ikke sjæla. E får bare gled me te nye reiseskildringa frå dåkk, og så glede e me å te mange eventyr i Oslo i høst!! Kos dåkk dæm siste dåggånj! Klæm!
31st July 2006

Kjære reisevenner
Jeg er trygt tilbake i Norge, og tenkte bare jeg skulle dele min siste reiseopplevelse med dere: taxituren til flyplassen. Som dere vet; Are forklarte, ble enig om pris (10 manat) og alt var fryd og gammen. Jeg satte meg inn og vi kom igang. Det første sjåføren sa, var noe om vodka. Det var da jeg skjønte at han måtte være berusa. Han babla ivei: Good morning, good night, bye bye, das ist gut, no problem, please sit down. Da han hadde tatt noen runder med det haltende vokabularet på engelsk og tysk, begynte han å forklare om det vi kjørte forbi på kav russisk (eller azeri?) mens han gestikulerte voldsomt. Jeg nikket, smilte og tviholdt i setet foran. Da vi var ute på motorveien ble han "heldigvis" opptatt med å kjefte på noen i mobiltelefon mens han pressa Ladaen mot toppfarten 110 km/t. Den eneste gangen han bremsa ned var da vi møtte på blinkende politibillys. Det viste seg å være en bilulykke. En mørbanka svart bil hang i et tre (!). Vi hadde et tungt felles sukk, før vi suste videre. Aldri har jeg vært mer glad for å se Heydar Aliyevs navn (i lysende bokstaver på flyplasstaket) og den tacky lekeborgen som står ved innkjørselen. Turen endte godt, selv om sjåføren prøvde å si at det var 10 SHIRVAN, og ikke manat, jeg skyldte han. Da svarte jeg bare med hans egne ord: good night, bye, bye, og gikk. Etter vårt raske adjø i går kan jeg jo også legge til at det har vært en uforglemmelig ferie med supert reisefølge. Takk til alle :) Klem fra Inga

Tot: 0.135s; Tpl: 0.019s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.0858s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb