GORI - plankene roper paa deg!

Georgia's flag
Asia » Georgia
July 25th 2006
Published: July 25th 2006

God ettermiddag, kjaere lesere! En varm og ganske svett hilsen sendes dere fra Tbilisi, min nye favorittby. Sydenlivet er over for denne gang, og vi maa vel alle si oss enige i at vi hadde valgt litt feil sydenby. Batumi var for all del sjarmerende, og hadde en helt brukbar badestrand. Men i dag fikk vi nyss om at Batumi er en av Europas vaateste byer. Dette kan vi bekrefte.
Fra Batumi dro vi til Gori, en by halvannen time fra Tbilisi. Dette i ens aerend for Georgias store soenn, Josef Dzhugashvili, eller Josef Stalin, som han gjerne kalte seg i lystig lag. Byen Gori har gradvis utviklet seg rundt denne gamle statslederen. Det hele begynte med at det lille huset han ble foedt i, fikk et pent tak med store soeyler over seg. Naa skjoenner dere at bybildet i Gori er ganske bisarrt. Men vent, det er mer. For aa pynte litt, anla de en park rundt dette huset. En koselig park saadan, vi valgte til og med aa spise frokosten vaar der. Etter det ble det bygd en ny paradegate i byen, som gikk fra huset, forbi raadhuset og videre gjennom byen. Navnet ble underfundig nok Stalinavenyen. Raadhuset fikk en stor og flott Stalinstatue, som i dag kanskje er den eneste som staar igjen i hele verden. Stalin var en fjong mann, og staar stolt og vokter over det store Gori raadhus. Siste haand paa verket ble lagt da det ble bygget et museum til aere for Stalin, like bak huset han ble foedt i (som naa hadde tak og soyeler). Dette huset er om lag femti ganger stoerre enn selve huset. Vi fikk omvisning av museets leder, en hyggelig dame med papegoyefarget bluse som snakket engelsk med Joern Hoel-stemme. Hun viste oss Stalins karakterboeker, gaver fra ulike statsledere, hans foedested, saa klart, og til slutt togvognen hans. Stalin likte ikke aa fly, saa han hadde dermed sin egen skuddsikre togvogn, som var enkelt men smakfullt innredt. Etter en formiddag i Gori ble det nok Stalin for de fleste av oss, saa vi tok turen opp til Uplistsikhe, en oldtidsby som er hugget ut i fjellet. En time der var akkurat nok til aa se de fleste hulene, klatre litt i en tunnel full av flaggermus, og sette opp en veldig improvisert versjon av Romeo og Julie.
I dag har vi gaat gjennom Tbilisi, den aller herligste byen i Kaukasus saa langt, spoer dere meg. Tbilisi er ogsaa en veldig varm by, men det er jo ikke saa farlig naar det finst russisk-ortodokse prester som er villige til aa gi deg en dusj med hageslangen. I morgen lurer vi paa om vi skal til Kazbegi. Saken er at Kazbegi ligger i Soer-Ossetia, en ganske utrygg region som grenser til Tsjetsjenia og Nord-Ossetia. Vi er egentlig ikke veldig engstelige, for Inga har sitrondrops. Og de hjelper veldig godt paa humoeret, det har vi erfart etter lange turer i trange minibusser uten noe saerlig mat. Paa fredag tar vi nattoget tilbake til Baku, og saa drar Inga allerede paa soendag. Tenk, vi har vaert paa ferie i to uker allerede. Bare en uke igjen, og her sitter jeg innendoers i en bakgate i Tbilisi og blogger. Skjerpe seg!
Flere spennende eventyr i vente, bare foelg med!

25th July 2006

sitrondrops
Ja, tenk om sitrondrops hadde så god effekt .... Kanskje dere skulle reise til midtøsten med noen poser.... Tror jeg ville valgt magefølelsen framfor dropsene !! Lykke til med reisa videre alle sammen ! Gler meg til å se dere igjen snart !!

Tot: 0.058s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 23; dbt: 0.029s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb