Sublieme zonsverduistering in Litang.


Advertisement
China's flag
Asia » China » Sichuan » Litang
July 22nd 2009
Published: August 3rd 2009
Edit Blog Post

This content requires Flash
To view this content, JavaScript must be enabled, and you need the latest version of the Adobe Flash Player.
Download the free Flash Player now!
Litang 22 juli 2009.

Voorlopig hebben we niet erg veel mogelijkheden om aan een blog te werken maar ik probeer een fotoverslag van de zonsverduistering door te geven.

Vanaf bijna het begin heb ik ongeveer om de minuut een foto kunnen nemen, weliswaar uit de losse hand en met een eclipsbrilletje voor de lens. Van elke foto (10 x optische zoom) heb ik dan wel het centrale gedeelte uitgeknipt (2 op 3 cm) om de zon beter uit te laten komen.
De eerste foto is (volgens de tijd op mijn camera) genomen om 8u24:26. De foto van de volledige zonsverduistering is van 9u06:22 en de laatste van 10u03:30. Op den duur had ik wel wat kramp in mijn armen.
De lucht was het grootste deel van de tijd zonder wolken.
Af en toe schoof er een heel licht wolkje voor de zon: genoeg om door het eclipsbrilletje niets meer te zien. Dan nam ik foto's met een glas van een lasbril voor de lens: deze liet meer licht door maar gaf wel meer groenachtige foto's en de wolken kon je dan ook zien.
Bij de volledige zonsverduistering was het pikdonker en kon je rechtstreeks naar de zon kijken. De enige foto zonder filter (en ook de meest heldere) is van de volledige zonsverduistering. Dit duurde enige minuten en dan werd de zonneschijf weer geleidelijk groter.


Wij genoten enorm van dit speciaal natuurverschijnsel. Hopelijk vinden jullie mijn foto's (niet allemaal even scherp) ook interessant.

Nu ik na een jaar weer aan een blog werk, merk ik dat er heel wat verandert is: ik had de 65 foto's verkleind zoals het vroeger moest en als naam voor de foto had ik de tijd genomen dat de foto genomen was. Nu kreeg ik de opmerking dat de foto's te klein waren. Ik heb dus de niet verkleinde foto1s genomen en kan enkel de volgorde als titel geven. Eenmaal thuis zal ik de datum voor iedere foto erbij zetten.

Verder probeer ik ook een filmpje erbij te zetten van de laatste twee minuten dat de zonschijf helemaal verdween. Dit filmpje is met mijn foto-apparaat gemaakt dus niet van schitterende kwaliteit maar toch wel leuk.

Ik vrees dat het filmpje voor later is: ik heb net het bericht gekregen dat (na een kwartier) het uploaden succesvol is gebeurd maar dat er voor het verwerken er nog een lange wachtrij is.... De anderen wachten al een kwartier om met de apperitief te beginnen dus ga ik nu ook naar het hotel. Het filmpje zal dan voor later zijn. Nee, het komt er juist door!!!
Wies, Ludo, Berna en Wim



Additional photos below
Photos: 69, Displayed: 23


Advertisement



3rd August 2009

Zo kennen we Wim!
Ja Wim, die zonsverduistering zal en moet op foto en film én op blog. Hoe dan ook. Echt Wim, niet opgeven, blijven proberen. Het resultaat is naar omstandigheden, wolken e.d. toch zeker geslaagd. Zeker voor jullie als herinnering. Groeten, Nico
16th August 2009

Ik krijg er nog altijd kippe(n)vel van!
Een prachtige zonsverduistering in een subliem landschap! En dit gewoonweg kunnen gadeslaan vanop het dak van ons hotel.

Tot: 0.126s; Tpl: 0.011s; cc: 14; qc: 59; dbt: 0.0814s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb