Pingyao - Praktische Informatie

China's flag
Asia » China » Shanxi » Pingyao
October 15th 2006
Published: October 15th 2006

Vervoer: We kwamen te Pingyao toe vanuit Taiyuan. Taiyuan was een tussenstop vanuit Taihuai (Wutaishan).
Taihuai - Taiyuan: 70Y, maar het had 50Y kunnen zijn, 4 uur + 1 uur ronselen. Een taxi in Taiyuan kostte 9Y (instap prijs). De bus Taiyuan - Pingyao kostte 25Y en deed er 2 uur over.
We reisden vanuit Pingyao door naar Xi’an met de nachttrein. Het bekomen van tiketten heeft ons veel moeite gekost. We probeerden eerst zelf in het treinstation van Taiyuan. Daar moet je aan een speciaal loket zijn, omdat je niet in Taiyuan opstapt. Dit loket was gesloten tussen 12h en 13h30. We probeerden ondertussen in 2 andere kantoren in de stad: datgene dat vermeld wordt in de Lonely Planet was dicht tijdens de middag, en het andere mocht geen tiketten verkopen met opstap buiten Taiyuan. Toen het speciale loket eindelijk openging bleken er nog slechts 2 slaapplaatsen ter beschikking, men kon wel zitplaatsen verkopen maar daar mocht je geen gebruik van maken om in Pingyao op te stappen. We probeerden het uiteindelijk via ons Hostel in Pingyao, maar dat ging ook niet gemakkelijk: zij hadden 3 uur op voorhand 3 slaapplaatsen, en konden 5 minuten voor het vertrek van de trein nog 4 bijkomende slaapplaatsen bekomen.
Het autoverkeer in Pingyao is tot een minimum beperkt binnen de oude stadsmuren. Alle transport van toeristen gebeurt met elektrische karretjes.

We logeerden in het Yamen Hostel (Yamen Guanshe), op Yamen jie 69, Guchengnei, Pingyao
Tel: 0354 - 5683539
Ligging: Maakt eigenlijk deel uit van het Yamen complex, een vroeger overheidsgebouw waar de bestuurder, de overheidsdiensten, het gerecht, de gevangenis, … in ondergebracht waren.
Prijs en wat inbegrepen : We sliepen op een namaak-kang, de kamer had traditioneel Qing-Ming meubilair, aan de vochtigheid in de kamer kon je merken dat het oude stenen gebouwen waren. We hadden TV, geen telefoon, een badkamer met 24h/dag warm water, er was airco en verwarming, maar geen gekookt water voor thee of koffie. Dit is een grote uitzondering in China. We werden door de Jeugdherberg met elektrische karretjes opgehaald aan het busstation. Ontbijt was niet inbegrepen, wel een half uur Internet.
Persoonlijke beoordeling: Een goed hostel, erg vriendelijk en behulpzaam. Je kunt (zoals overal in Pingyao) in een traditioneel kader verblijven.
Praktisch: Je kunt de oude binnenstad te voet verkennen. De meeste bezienswaardigheden liggen dichtbij. Er zijn heel wat restaurantjes in de buurt. Er zijn slechts 3 computers ter beschikking en ze zijn sterk beveiligd. We konden onze weblog niet bereiken, werken met USB stick was onmogelijk.

Er zijn ontelbaar veel hostels in traditionele stijl, en evenveel restaurantjes. Bijna overal heeft men een Engelstalige menukaart.
We vonden een Internet café op 200m van de Noordpoort. Je kunt op verschillende plaatsen fietsen huren. Je kunt de stadsmuur volledig rondlopen.
Je kunt een algemeen inkomtiket kopen, voor 120Y, waarmee je in de voornaamste bezienswaardigheden terecht kan, oa: de stadsmuur bewandelen, de Yamen overheidsgebouwen, Tempel van de stadsgod, Confucius tempel, de Ri Sheng chang bank, …Dit is 2 of 3 dagen geldig. Wij lieten het op het einde van de 1ste dag afstempelen bij de Noordpoort. Volgens ons Hostel was dit nodig om verder geldig te blijven. Studenten met studentenkaart en 65-plussers betalen 60Y, 70-plussers kunnen overal gratis binnen op vertoon van hun paspoort.

We bezochten het Yamen overheidsgebouw. Het is erg uitgebreid, een beetje een doolhof. De Gouverneur woonde er vroeger, en had er zijn werkkamers, maar ook allerlei overheidsdiensten zijn erin ondergebracht, en het meest opvallende: 2 gerechtshoven en een gevangenis. Je kunt dagelijks een opvoering volgen van een gerechtszaak van het vredegerecht
Ook in de oude stad, bezochten we de Ri Sheng Chang Bank (Piao Hao), de eerste commerciële bank van China die zeer succesvol was. De gebouwen zien eruit als een grote familiewoning. De directeur en belangrijkste beambten hadden er ook hun woonvertrek, maar je ziet er ook de kamertjes waar loketten waren, de post- en communicatie kamer, de rekenkamer, etc Al deze kamers hebben nog hun oorspronkelijk meubilair. Het wordt er erg druk bezocht door toergroepen.
We maakten een wandeling over een stuk van de stadsmuur. Deze is nog volledig bewaard, inclusief de bestrating bovenop de muur, die enkele meters breed is! Bij elke stadspoort is er toegang tot de muur.
We werden bij de Gulou aangesproken door Mr Liu, een werkloze van 56 jaar, die met zijn zelf aangeleerde Engels toeristen probeert te begeleiden. We ontmoetten hem weer tijdens een misviering in een lokale kerk en gingen daarna met hem 4 uur op stap en betaalden daarvoor 200Y (had ook minder gekund). We werden eerst bij hem thuis ontvangen. Hij woont met zijn moeder en zus in een zeer eenvoudig huisje, dichtbij de tempel van de stadsgod. Hij wandelde door de oude, niet gerestaureerde straten van de stad en bracht ons af en toe op een binnenkoer van gewone huizen. Het is verbazingwekkend hoe eenvoudig en primitief de meeste mensen hier nog leven. We namen een kijkje op een schoolplein zonder kinderen (het was zondag) en in een polikliniekje van een dokter die Chinese geneeskunde beoefent. We konden een consultatie volgen en het klaarmaken van de kruidenmengsels. Mr Liu Wei Zhang, 138 Cheng huang miao street, Tel 086-354-568 5226.

We bezochten de Shuanglin si, deze ligt op enkele km buiten het oude stadscentrum, je betaalt 25Y inkom, 12Y voor studenten met studentenkaart en voor 65-plussers, 70-plussers gratis. We reden er naartoe met een elektrisch karretje, dat gaat wel traag. We hadden grote verwachtingen van de beelden in deze tempel en waren ontgoocheld. Ondanks ze op de Werelderfgoed lijst staan, zijn ze niet onderhouden, liggen ze onder een laag zwart stof, zijn slecht belicht en er staan zware tralies voor. Blijkbaar heeft men het geld van de UNESCO alleen gebruikt voor camera bewaking en om gebouwen te zetten die niet gebruikt worden. Maar de beelden zijn mooi!

Tot: 0.421s; Tpl: 0.009s; cc: 23; qc: 126; dbt: 0.2829s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb