Bezoek aan de Yungang grotten.

China's flag
Asia » China » Shanxi » Datong
October 9th 2006
Published: October 17th 2006

Maandag, 09 oktober 2006.
Om 7 uur vlogen we allen het bed uit. Wim kwam op de deur kloppen om verslapen te vermijden. En dan op weg naar ons (de bende van 4) eerste Chinees ontbijt, in het hotel zelf: gestoomde broodjes, een nogal vettige, maar toch lekkere koek (of hoe het ook mag heten), een hardgekookt eitje, groenten en thee (de “3 wijzen” hadden reeds koffie gedronken op de kamer).
Om 8.30 uur zaten we reeds op de bus (openbaar vervoer: 2,5 yuan per persoon, één uurtje rijden) naar de grotten van Yungang. We troffen er een verscheidenheid aan beelden in alle formaten en vooral ook in allerlei kleuren, wat eerder uitzonderlijk is. Gunstige weersomstandigheden en eerder rustig wat betreft het aantal bezoekers, het kan een bezoek aan een dergelijk cultuurmonument alleen maar ten goede komen.
Boeddhabeelden (van 2 m tot 17 m hoog), boddhisattva’s, apsara’s en deva’s: we hebben ze alle veelvuldig kunnen bewonderen in de 54 grotten waarvan het merendeel nog in fantastische toestand is. Dankzij de deskundige uitleg van een voortreffelijke, maar strenge meester Wim weten we al deze figuren te plaatsen in het boeddhisme en weten we ook dat apsara’s vliegen, niet met vleugels maar met behulp van linten.
Het is een wonder dat niet tegenstaande de geschiedenis van China en de tijd (de grotten dateren hoofdzakelijk uit de 5de eeuw na Christus) dit alles (of toch het merendeel ervan) nog in dergelijke staat te bewonderen is. Onze digitale fototoestellen hebben hard moeten werken om dit alles vast te leggen maar de reële waarneming is toch nog veel meer waard.
Hier wordt het begrip monnikenwerk geconcretiseerd, als je weet dat al dit werk het resultaat is van 40 jaren werk door boeddhistische monniken. Grotten zijn hiertoe van bovenuit uitgekapt, met als resultaat geen lege ruimten maar fantastische beeldhouwwerken.
Na een bezoek van zeker 4 uur vonden we het wel genoeg en keerden we met de bus terug naar het hotel (onderweg zoekend naar ziekenhuizen - beroepsmisvorming van de auteur) waar we op de kamer van Berna en Wim genoten van koffie en Chinese koeken.
Onze cultuurschijf zat voor deze dag vol dus gelegenheid om kaartjes te schrijven, verslagen af te werken of internet (in een internetcafé) af te schuimen naar informatie over de gemeenteraadsverkiezingen in België (we vinden het spijtig dat Jeanneke net niet gekozen is).
Het avondprogramma (aperitief op de kamer van Berna en Wim, genieten van een Chinese maaltijd met stokjes - het gaat elke dag beter, slaapmutsje ook weer op de kamer van Berna en Wim) kan starten.
En …. Op tijd naar bed. Morgen moeten we om 6.30 uur ontbijten en om 7.30 met de bus vertrekken voor een nieuwe cultuurschok: de hangende tempels (en niet de hangende grotten zoals een vrouw uit het gezelschap - niet Berna, noch Amanda - beweerde) en de volledig houten pagode. Meer info hierover in het verslag van morgen door Gerda.
Luc

Tot: 0.049s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 24; dbt: 0.0245s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb