Hangend klooster en houten pagode.

China's flag
Asia » China » Shanxi » Datong
October 10th 2006
Published: October 17th 2006

Dinsdag 10 oktober 2006.
Zéér vroeg uit de veren want ontbijt om 6.30 uur, vertrek om 7.30 uur. Oei, Ludo had zich een uur vergist!
Om 8.30 uur verlieten we het Fei Tian Hotel in Datong en reden we per minibus naar HUNYUAN, beroemd om zijn hangend klooster gebouwd tegen de HENG SHAN, één van de heilige bergen. Het eerste klooster dateert uit de 6de eeuw onder de Noordelijke Wei dynastie. Vooral de terracotta beelden van Boeddha’s uit de Tang dynastie zijn kunsthistorisch van zeer groot belang. Het geheel geeft een overweldigende indruk. Dan reed de chauffeur ons 45 km verder naar YINGXIAN, gelegen in de laagvlakte ten noorden van de Heng Shan. In het stadscentrum staat de imposante houten pagode, gebouwd in 1056 onder de Liao dynastie. Het 8-zijdige complex telt 9 verdiepingen en toch maar 6 daken! Oorspronkelijk zonder 1 nagel opgetrokken, de balken haken in elkaar. De pagode doorstond 7 aardbevingen en werd in 2001 gerestaureerd voor 1 miljoen dollar om de schade te herstellen.
Totaal rookverbod: “A thousand year old timber pagoda - a small match may destroy it”.
Eigenlijk is er ook een filmverbod en mogen mensen ouder dan 70 jaar (die gratis binnen mogen) niet naar boven klimmen!
Vooraleer de lange rit naar TIAHUAI aan te vangen installeerden we ons in een lokaal restaurantje waar iedereen zijn specialiteit aanbood ….. “de baozi” bevielen ons best.
Op weg naar TAIHUAI genoten we van het woeste berglandschap (sommigen vielen er wel bij in slaap). Ludo hield ons op de hoogte van de juiste hoogteligging. We stegen tot 2.500 m. Op terrassen worden maïs en zonnebloemen geteeld. We zagen ook de eerste koeien, kudden geiten en schapen, sommige met hun herder.
Eindelijk bereikten we “The Buddhism Holy Land Wutai Mountain”. Nog even naar de “cesuo” wat dit keer een echt Chinees toilet bleek te zijn: enkele gaten in een betonnen vloer, afgescheiden door lage muurtjes en daaronder de afgrond (winderig en goed bemest). Luc kon het niet laten er een foto van te nemen.
Je komt niet zomaar binnen in het Boeddhistisch ‘heilig land’: 90 yuan voor normale mensen, 45 voor de oude en … Ludo weer gratis (maar geen ticket om te laten afstempelen, dus … paspoort tonen).
Bij aankomst gingen we op zoek naar geschikte logies, wat bij de 2de poging lukte. De temperatuut daalt van dag tot dag zodat we nu genieten van verwarming op de kamer.
Na een slaapmutsje zal het harde Chinese bed toch weer deugd doen. Morgen neemt Marcel de pen over.

Gerda.

19th October 2006

hangend klooster
Dat hangend klooster lijkt wel een dekor uit de film "the lord of the rings". In het woud Lorien "hing" er zo'n bouwsel boven in bomen. Ook het elfenslot Rivendel doet er wat aan denken. Groeten

Tot: 0.064s; Tpl: 0.009s; cc: 11; qc: 29; dbt: 0.031s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb