Peking Express

Asia » China » Shandong » Yantai
August 24th 2008
Published: September 2nd 2008

Het is 5 uur ´s ochtends. Ik maak me klaar voor mijn grote reis, naar het Oosten, het land van de reizende zon en de Olympische Zomerspelen van dit jaar. Ik heb het natuurlijk over China. Mijn reis begint in het kleine maar gezellige Fijnaart, waar ik ben geboren en getogen. Om ongeveer half 7 vertrekken we naar Brussel, waar mijn vliegtuig naar Helsinki in Finland, de eerste stop op mijn reis, v... Read Full Entry

Photos are below

WolkenlandschapWolkenlandschap
Wolkenlandschap

Boven de wolkendek leken de onderliggende wolken wel een landschap te vormen. Bij de donkere open plekken konden nog de contouren van de Mongolische kale heuvel/berg landschappen gezien worden. Deze zijn op de foto helaas niet te zien.
Dragers van het vliegtuigDragers van het vliegtuig
Dragers van het vliegtuig

De gigantische vleugels van het vliegtuig namen veel van mijn zicht naar beneden weg. Op dit moment scheen de zon niet op de vleugel, want anders werd je verblind door het licht.
Beijing ArrivalsBeijing Arrivals
Beijing Arrivals

De gigantische aankomsthal van Beijing airport. Vanuit deze hal moest ik nog met een treintje naar een andere hal met alle gates, welke de grootte van deze hal nog overtrof. Alles oogde zeer modern, alleen hing er een stoffige verbouwingslucht in de gang waar je inkomt op het moment dat je uit de sleuf komt.
Kentucky Fried ChinaKentucky Fried China
Kentucky Fried China

Het eerste wat ik zag toen ik aankwam in de vertrekhal was een KFC, niet bepaald het beeld wat je verwacht bij je eerste uur in China.
TraditioneelTraditioneel
Traditioneel

Beneden is het treinstation gezien vanwaar de treintjes naar de grote aankomsthal vertrekken vanuit deze immense vertrekhal, waarvan deze foto nog maar 1/100 van het complex bevat. Op de bovenste verdieping prijkt een Chinees restaurantje alsof op een kunstmatige berg met uitzicht over het dal.
Drankorgel ArsenaalDrankorgel Arsenaal
Drankorgel Arsenaal

Was ik niet op een andere missie, dan was ik hier vast gaan kijken en had ik mijn voordeel gedaan aan de Chinese koersen.
DriebaansDriebaans
Driebaans

Een driebaans roltrap die naar de lopende banden met de bagage en de douane ging of naar de vertrekhal voor de overstappers.
GroenvoorzieningGroenvoorziening
Groenvoorziening

Op de achtergrond een handjevol met gates en achter het glas wat marktjes met Olympische spelen merchandise, die nu niet te zien zijn. Op de voorgrond prijkt eenzaam een van de weinige groenvoorziening, maar dit is waarschijnlijk typisch voor vliegvelden. Wat wil je ook met een land met al genoeg regenwouden en oerbossen.
NutteloosheidNutteloosheid
Nutteloosheid

Een leuk meubelwinkeltje dat traditioneel getinte chinese meubels verkocht. Hoe je die spullen mee zou willen nemen is voor mij een raadsel, waarschijnlijk voor mensen met grote koffers en dikke portemonnee's.
Wazige schoonheidWazige schoonheid
Wazige schoonheid

Hoewel de foto wazig is toch is de schoonheid van de meubels nog te zien. Deze meubels zouden in de huiskamer zeer zeker niet misstaan.
WinkelcentrumWinkelcentrum
Winkelcentrum

Deze ellenlange rij met merkwinkels, van brillen tot schoenen, deed de vertrekhal meer lijken op een overdekt winkelcentrum.
WaterlandschapWaterlandschap
Waterlandschap

Even dacht ik weer terug te zijn in Nederland. Het goot hevig buiten, alleen overtrof de benauwdheid die van het nederlandse zomerweer.
"Westerse" luxe"Westerse" luxe
"Westerse" luxe

Typisch dat ik in China de meeste luxe wachtruimte tot nu toe aantref. De stoelen waren goed bekleed en om elke twee meter stond een TV waarop de spelen gevolgd konden worden.
Goede gewoonteGoede gewoonte
Goede gewoonte

In een land waar zoveel rokers leven is een rookverbod erg gedurfd. Dit laat zien dat het nederlandse rookverbod toch noch enig overlevingskans heeft, afgezien van de strenge regie van de chinese regering. Daar kunnen we bij onze Jan Peter niet op rekenen.
Waar ben ik ook alweer?Waar ben ik ook alweer?
Waar ben ik ook alweer?

Deze afbeelding deed me mezelf even afvragen waar ik ook weer was. Erg tegengestelde propaganda gezien dat China het meest vervuilende land is en de smog die Beijing als een deken bedekt.
Olympische aaibaarheidOlympische aaibaarheid
Olympische aaibaarheid

Een van de winkeltjes compleet gewijd aan de Olympische spelen. Waarschijnlijk deels verantwoordelijk voor de financiën van de spelen. Ik vraag me af wat ze met dit winkeltje doen na de spelen, waarschijnlijk zal de terugreis hier meer duidelijkheid in brengen. Buiten de winkel stond deze mascotte in knuffelvorm, de Chinese reuzenpanda. Aaibaarder dan dit krijg je ze niet.
PlattegrondPlattegrond
Plattegrond

Op weg om te kijken waar mijn gate precies was kwam ik deze plattegrond tegen. De legende schrok me al zodanig af dat ik niet de moeite nam om hem grondig te bestuderen.
VerkoelingVerkoeling
Verkoeling

Een winkeltj dat porseleinen kopjes en waaiers verkocht. De waaiers konden op een warme dag van pas komen, anders wel bij het zien van de prijs waarvan ik het warm kreeg.
WeerspiegelingWeerspiegeling
Weerspiegeling

Door de weerspiegeling van het licht van de flits op alle regendruppels valt te zien hoe erg het aan het regenen was.
Iedereen instappenIedereen instappen
Iedereen instappen

De trein was net vertrokken uit het station, in plaats van een conducteur klinkt er een stem uit de speakers en schermen laten zien wat je moet doen en wat de bestemming is.
Twee emmertjes water halenTwee emmertjes water halen
Twee emmertjes water halen

Overal op het vliegveld stonden deze wasbakjes met drinkwater. Vele chinezen zaten hier op hun knieën om hun flesjes bij te vullen voor de komende reis.

Tot: 0.072s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 45; dbt: 0.0367s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb