Baotou - Praktische Info

China's flag
Asia » China » Inner Mongolia » Baotou
September 29th 2006
Published: October 26th 2006

We reisden per dagtrein van Yinchuan naar Baotou, onze hardseat kostte 36Y, voor dat geld zaten we 8 uur in de trein!
Taxi’s hebben een instapprijs van 6Y.
De luchthaven ligt erg dicht bij het treinstation (2km?), maar het verkeer wordt hier omgeleid, zodat een taxi van de luchthaven naar het Xihu hotel toch 40Y kostte en er 30min over deed.

We logeerden in het Xihu Fandian (Westelijk Meer Hotel) - Nanmenwai dajie 10 - Donghe district - 014040 Baotou
Tel : 0472 - 4187101
Ligging : op 200 meter ten noorden van het Westelijk Treinstation en van het lange-afstands busstation.
Prijs en wat inbegrepen.De kleine Standaard kamers liggen aan de voorkant, de westkant, ze kostten officieel 158Y, we kregen ze voor 136Y. De grotere Standaard kamers liggen aan de achterkant, de oostkant, ze kostten officieel 188Y
Persoonlijke beoordeling: De kleine Standaard kamers zijn inderdaad klein, we hadden zwarte kevertjes op de badkamer en in de kamer. Het was er erg rustig om te slapen, zowel binnen als buiten.
Praktisch: Vlakbij het treinstation en het busstation, er was een Internet café tegenover het hotel, en een ruime keuze aan restaurantjes in de onmiddellijke omgeving. Alleen voor een supermarkt moesten we een heel eind lopen.

Het Internet café tegenover het Xihu Hotel is erg groot, je kunt er kiezen tussen modernere computers met snellere verbinding (3Y/uur) of oudere computers met klassieke snelheid (2Y/uur). Je kunt er nergens een USB-stick gebruiken. Je betaalt een deposito vooraf, en men wijst je aan welke computer je kunt beginnen te gebruiken. 24u/24 open.
Er is een groot grootwarenhuis op de Nanmenwai dajie, noordwaarts van het Xihu Hotel, voorbij de kruising met de Bayantala Xidajie, aan de linkerkant van de straat “The Home World”. Reusachtig groot, maar er kwam weinig volk.

We zochten rond 8 uur ’s morgens in de buurt van het treinstation en het busstation naar een rechtstreekse minibus naar Wudangzhao, maar iedereen verwees ons naar bus 7. Blijkbaar is eind september geen toeristisch hoogseizoen meer. Bus 7 vertrok bij alle andere “genummerde” bussen vanop de stelplaats tussen het trein- en het busstation. Er zijn zeer regelmatig vertrekken en de bus rijdt vlot door zonder tijdverlies, naar Shiguai. Ook daar stond geen minibusje te wachten, maar konden we er wel één charteren: heen, terug en 2 uur wachten voor 70Y. We konden onmiddellijk vertrekken, het was nog een half uurtje rijden langs de wegwerkzaamheden. Hier wordt een nieuwe weg naar het klooster aangelegd. We betaalden 45Y inkom, de tempelgebouwen zijn echte Tibetaanse, de woonruimten van de monniken is namaak Het enige wat een echt Tibetaanse sfeer uitstraalde, was de hoofdtempel waar enkele monniken aan hun gezamenlijke gebeden toe waren. Men was er niet bepaald vriendelijk, en je mocht er nergens fotograferen. In vergelijking met het echte Tibet, was het een beetje een tegenvaller.

We namen de bus naar Datong: oa om 7h40 en om 9h20 konden we vertrekken in een kleine bus, die er 6 uur over deed. Hij nam de snelweg en reed rechtstreeks naar het busstation van Jingning, na deze stop werd er regelmatig volk op- en afgelaten. We betaalden 58Y voor ongeveer 420km. We werden afgezet bij het langeafstandsbusstation, vlakbij het treinstation.

Tot: 0.063s; Tpl: 0.009s; cc: 10; qc: 26; dbt: 0.0282s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb