Pyörämatkaajan ravintoympyrä.

February 18th 2012
Published: February 18th 2012

JiaoziJiaoziJiaozi

Jiaozi-nyyttejä ja chili/soijasekoitus.
Pyörämatkalla kun ollaan niin päivän tarkein homma on se polkeminen ja matkanteko. Toiseksi tärkein asia onkin sitten ravinto. Näistä Etelä-Kiinalaisistahan sanotaan, että he syövät kaikkea millä on jalat, poislukien tuolit ja pöydät. Usein täällä törmääkin kaikenlaisiin ihmeellisyyksiin, mutta itse olen juuttunut syömään vain tiettyjä ruokia.

Olen tottunut syömään pyörämatkalla vain kaksi lämmintä ateriaa päivässä ja se tuntuu riittävän oikein hyvin välipalojen kanssa.

Viimeisen viikon aamupalani on ollut Jiaozi (饺子). Se on taikinan sisään lykättyä jauhettua lihaa ja erilaisia kasviksia. Taikina kiedotaan liha/kasvissekoituksen ympärille ja lopputulos on vähän kuin iso raviolinyytti. Nämä nyytit sitten yleensä kypsytetään bambu- tai metallilieriössä vesihöyryllä, mutta joskus vastaan tulee keitettyjä ja paistettujakin nyyttejä. Yleensä yhdessä annoksessa on kuudesta yhdeksään kappaletta riippuen niiden koosta.

Nyyttien kanssa tarjoillaan soijaa ja etikkaa pieneltä dippiastialta. Usein pöydässä on muutamaa chililaatua jos haluaa potkua ruokaan. Itse teen aina soija/chilisekoituksen, mihin sitten dippailen nyytit. Aamupalaksi syön kaksi annosta ja hinta on 8-10 yuania eli noin euron.

Tällä aamupalalla ajan noin kuusi tuntia, jonka jälkeen alkaa nälkä taas kurnia. Yleensä päivämatkat ovat juuri tuon kuusi tuntia, joten hotelliin kirjautumisen jälkeen painun etsimään uudestaan ruokaa. Jos päivämatkat ovat pidempiä, niin sitten turvaudun pähkinöihin ja muihin välipaloihin. Tietysti mukana on aina lisäävainvesi-nuudeleita
VälipalaVälipalaVälipala

Pähkinöitä, Oreo-keksejä, Oreo-keksien kiinalaisia kopioita ja kookos/kaakaojauhetta
jos tulee oikein kova nälkä.

Iltapalaksi koitan etsiä jo aikaisemmin esiteltyjä Lanzhou-nuudeleita tai jotain BBQ-vartaita. Joskus pistäydyn hauskoihin kiinalaisiin pikaruokaloihin, jotka tarjoavat hampurilaisia (tietysti kopioita McD&KFC-aterioista) sekä omia kiinalaisia ruokia. En ole vielä kertaakaan tarttunut tälläisen paikan hampurilaiseen, vaan olen aina tilannut jotain paikallista safkaa.

Näillä eväillä sitä sotkotetaan menemään 40-135km päivämatkoja ja energiaa riittää vielä kirjoitella blogiakin.

RuokalistaRuokalista
Ruokalista

Harvinainen ruokalista, koska siinä on englanninkieltä. Tosin osa käännöksistä niin sanotusti keturallaan.
Bes Nosheny

Paikallinen pikaruokapaikka nimeltään Bes Nosheny. Aika vetävä nimi!

Pikaruokapaikan ruokalista.
Bes Nosheny

Pikaruokapaikan annos. Riisiä sianlihaa ja kasviksia. Itseasiassa oli todella hyvää.

Tot: 0.105s; Tpl: 0.025s; cc: 9; qc: 48; dbt: 0.0498s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb