Beijing


Advertisement
China's flag
Asia » China » Beijing
November 18th 2010
Published: November 29th 2010
Edit Blog Post

Beijing

Aangekomen met de trein in Beijing samen met de relaxte Fin uit het eerste deel van de treinreis besloten ons los te maken van de treingroep en op zoek te gaan naar koffie en waarschijnlijk een biertje, omdat het erg mooi weer was. Wat rondgelopen en gepind, maar de koffie vinden viel nog niet mee. Rugzak werd op een gegeven moment wel zwaar en uiteindelijk iets gevonden en overlegd naar welk hostel te gaan. Snel besloten en hostel makkelijk gevonden.
Op de grens van toeristisch mooi gemaakte winkelstraten en hutongs in een traditioneel Chinees gebouw met een binnenplaats hadden ze een hostel gemaakt, superleuk.

's Avonds gegeten in een typisch gaar Chinees restaurant.

Volgende dag naar park, toeristische trekpleister. Tempel van de hemel-park, enorm park met mooie gebouwen erin. Keizers gebruikten deze gebouwen voor allerlei rituelen, voor goede oogst en vasten, offers ed.
Mooi, maar enorm druk bij de gebouwen omdat het weekend was.
Op weg er naar toe op mijn eigen manier, door allerlei kleine straatjes gelopen. Echt super, overal eten, tentjes , stalletjes op straat, markt (eten).
's Avonds een massage, voeten en lichaam. Deed soms echt pijn, maar voelde wel fijn en was qua spieren weer even gereset. Theewinkel in en werd na wat interesse uitgenodigd om wat thee te testen, uiteraard met het doel te verkopen.
Tof zoals ze met thee omgaan. Een heel proces, gedronken en gekocht.
Ook nog een stokjeswinkel ingegaan en te gek van € 4,50 tot € 1100,- (zilver) per paar, supermooi en cool maar toch niet gedaan.
Kan je echt gek laten maken en kopen, thee, theepotten, stokjes. Zulke mooie producten en authentiek. De rest maken ze allemaal na, maar dit waren ten minste echte Chinese producten.
Vond het wel jammer, dat ik al voordat ik wegging besloten had niets te kopen, maar ja je kunt niet alles hebben...

Beetje ziekjes geworden na een paar dagen, hostel was wel mooi maar erg koud ook in de kamer. En vooral als je uit de douche kwam voelde je dat wel.

Beetje door de stad rondgelopen en gerelaxed. Gepland en uitgezocht hoe en wat voor de muur.
Afgesproken met stelletje, waar ik mee getourd had in de Gobi en Peking eend gegeten.
Volgende dag met Fin in restaurantje wat ik wilde zien weer Peking eend gegeten en zijn verjaardag gevierd, maar dit bleek toch niet helemaal datgene wat ik ervan gezien had.
Nu bleek dat er een keten was met de dezelfde naam en ongetwijfeld dezelfde eigenaar.

In hutong/markt noodlesoepje gegeten, supergoedkoop en supergaar, maar wel lekker voor nog geen euro.

De Chinese muur expeditie, soort van avontuur samen met Fin. Want wij wilden geen georganiseerde tour doen en een nachtje blijven.
Eerst met de bus naar Miyun, een plaatsje ongeveer 80 km ten noorden van Beijing, toen op een rare plaats eruit gezet, iedereen druk gebaren dat we eruit moest. We zaten helemaal achterin en vervolgens in een overvolle bus ons eruit gewrongen. Opgepikt door mannetje, die hoogstwaarschijnlijk geïnformeerd was dat er een paar toeristen naar de muur wilden. De geplande minibus reed alleen 's ochtends vertelde hij.
Na even overlegd te hebben besloten om maar op zijn voorstel in te gaan (hadden niet veel keus) en een beetje afgehaald van de prijs waarvoor hij ons naar het plaatsje wilde brengen.
Naar plaatsje gereden. Naar hostel, vriendje van hem niet goedkoop maar ook niet duur.
Shit gedropt en naar de muur, een uurtje of vier rondgelopen en relaxed een biertje gedronken in het zonnetje en terug na zonsondergang.
Gegeten bij familie, echt lekker.
Vervolgens besloten wat de volgende dag te gaan doen, ivm geld zo goedkoop mogelijk terug.
's Ochtends weer een stukje over de muur gelopen en terug naar Beijing met taxi, bus en bus. Bij aankomst in Miyun, ging Fin alvast in de bus zitten en ik ging nog even een sigaretje roken.
Na twee minuten, daaag bus... Een kwartier later de bus ingestapt en terug naar Beijing.

In Beijing naar ander hostel wat ik gevonden had ivm andere buurt en warmte, anders zou ik niet beter worden.
Gare wc'tjes en douches, maar wel een kick dakterras, warmer en goedkoper.
In het centrum van het oude Beijing, dus alleen maar hutongs.
En vlakbij een meertje met daaraan een barstraat met allerlei schreeuwerige barren, waar geen zak aan was.

Lekker relaxed dagje gehad, in de zon op dakterras in slaap gevallen op een bank. Sliep heerlijk zacht, bedden waren echt keihard.
's Avonds besloten (het was zaterdag en ik was heerlijk uitgerust) het nachtleven van Beijing eens te gaan bekijken. Het was tot nu toe overal waar ik was geweest opvallend dood (na elven nauwelijks mensen op straat), dit kon gewoon niet voor zo'n grote stad. Na wat info ingewonnen te hebben bij kamergenoot ( was 2e keer Beijing en was er al een tijdje en wist wel wat plekken, clubs) om 01.30 h de deur uit.
Naar één van de clubs die hij had aangeraden met de taxi (helemaal niet duur). Daar aangekomen even gezocht en bleek dat het gesloten was. Naar andere club die hij had aangeraden, met de taxi dacht ik, was niet zo heel ver er vandaan, maar te ver om te lopen.
Maar taxichauffeur begreep het niet. Ik weer uitgestapt, op weg er naar toe dan maar een andere taxi aanhouden.
Toen kwam ik na 200 m. langs een pand waar niets te zien was, alleen een naam en er kwam wel leuke muziek uit. Trapje op en wauw wat een mooie club, toffe muziek en mooie mensen. Wel een beetje posh.
Veel buitenlanders en overal champagne, dure mooie flessen drank. WC'tje was echt tof, als je kwam aangelopen werd de deur voor je opengedaan en als je klaar was met plassen werd de kraan voor je open gedraaid en als je klaar was met je handen wassen werd er een handdoekje aangereikt. En vervolgens werd de deur weer voor je opengehouden. Gratis!

Fin was al een paar keer aangesproken door vrouwtjes en die hem dan uitnodigden voor thee, hij was er wijselijk niet op ingegaan. In nieuwe hostel hing ook een postertje met een waarschuwing dat rond een bepaalde plek je moest oppassen voor vrouwen die je uitnodigden voor thee. Had dit zelf nog niet meegemaakt, maar vermomd als toerist ( word toch verbazingwekkend veel aangesproken in het Chinees. Hetzij dat mensen geen Engels beheersen hetzij dat ze denken dat ik Chinees ben) werd ook ik op een dag aangesproken. Alsof ze het wisten (misschien heb ik ook wel gewoon een alcoholistenkop) werd er uiteindelijk aan me gevraagd of ik niet een biertje met ze wilde drinken. Moest toen wel lachen en heb beleefd geweigerd.

Verboden stad, echt een stadje, maar superdruk ondanks dat ik besloten had doordeweeks te gaan. Na een paar uur wel gezien, uiteindelijk allemaal hetzelfde. Jammer dat je de buiten verboden stad niet kon zien, waar de vertrekken waren van de mensen die de keizers moesten faciliteren.

Paar dagen een beetje door de stad gelopen en info verzameld op het internet. Had niets gepland in en na Beijing. O.a. naar mausoleum geweest, dacht dat het een plastic pop was, net zoals de bloemen van plastic waren. Het enige indrukwekkende was de enorme hoeveelheid mensen.

Olympisch gebeuren, was niet zo bijzonder. Eén metrostation te vroeg uitgestapt bleek even later. Je zag het vogelnest liggen, maar toen ik er naar toe liep bleek er echt een enorme snelweg tussen te liggen. Onderweg werd ik heel de tijd lastig gevallen door een soort van gemotoriseerde riksja. Nu begreep ik waarom. Besloten om af te dingen en ingestapt. En tien minuten later was ik er.

Summer palace, het is op een heuvel gebouwd, en heel mooi. 3 keer zo groot als de verboden stad mede door een meer en andere watertjes, kon me goed voorstellen dat die keizers hier in de zomer een beetje kwamen chillen.

Behei & Jinsang zijn 2 parken naast elkaar ten noorden en ten noordwesten van de verboden stad.
Niet zo heel bijzonder, behalve dat het Jinsang park het mooiste punt van de stad is voor het uitzicht. En dit park is aangelegd nadat de Bell-tower is gebouwd en ze niet wisten hoe ze die klok moesten verplaatsen en omhoog krijgen. Dus hadden ze een weg uitgegraven, gevuld met water en in de winter laten bevriezen. Uiteindelijk met de overgebleven grond een heuvel gemaakt en daar later Jinsang op aangelegd.

Nog een avondje naar de Night Food market geweest, was wel grappig qua beesten die je er kon eten, maar verder niet zoveel bijzonders.
Zo'n beetje alles wat je kocht zat op een stokje, werd gefrituurd of gebakken op een plaat en was relatief duur en alleen maar een snackje.
Heb wel slang, een schorpioentje, een exotisch uitziende inktvis en hond op.

Laatste paar dagen nog meer info verzameld en moest nu toch wel een calculatie gaan maken en besluiten wat ik ging doen. Info, prijzen (om ergens te komen en hoe), klimaten (temperaturen), wat is waar het beste seizoen, wat te doen, waar en wat wil je echt doen en aan de hand daarvan een paar routes verzonnen.
Zoveel informatie is wel vrij lastig ben ik achter gekomen.
Wilde niet kris-kras reizen ivm met geld. Tibet was helaas nu niet mogelijk, was wel het beste seizoen, maar zou dan meteen weg moeten gaan en zou dan misschien weer terug moeten reizen.

Uiteindelijk besloten naar Zuid-Korea te gaan met de boot (vliegen was ongeveer even duur maar minder spannend leek me).
Daarna naar Japan en dan weer terug naar China.

Op de laatste dag met wat mensen uit het hostel Peking-eend gaan eten en er was een Taiwanees bij, die zei dat we naar een beroemd Peking-eend restaurant zouden gaan.
En hurrah, dit was het restaurant wat ik wilde zien. Wel van dezelfde keten zoals hierboven beschreven, maar het echte.
En het was te gek.
Vier verdiepingen met enorme zalen, waarvan één verdieping keuken was. Een hele Peking-eend werd gebracht op een karretje en aan tafel gefileerd. Op allerlei bordjes werden allerlei delen van de eend geserveerd, o.a. de kop. Even later werd er een soepje gebracht die ze van de botten hadden gemaakt en er werd een kaartje op tafel gelegd met een serienr. van de eend die we aan het eten waren.


Tianjin

Op een donderdag weggegaan en zelf een treinkaartje geregeld. Wilde niet meer voor de fee van hostel betalen dan het kaartje. Supergoedkoop kaartje gekocht, wel een trein van twee uur later dan gepland, had hiertoe besloten toen ik de rij zag en ivm met tijd perron vinden en naar juiste treinstel lopen.
In namiddag gearriveerd in Tianjin, een stad 140 km ten oosten van Beijing.
Saaie lelijke moderne industriële stad leek me zo bij aankomst.

Volgende dag vroeg op zoek naar kantoor waar ze boottickets verkochten. Had twee adressen, niet zover van elkaar. Drie uur lopen zoeken, uiteindelijk naar een goed hotel gegaan, wifi-spot gevonden en een telefoonnr. gevonden (de iPhone rules). Gevraagd of ze mij wilden helpen, door te bellen en te vragen waar het kantoor nu echt was en of er wel een kantoor was in de stad. Of dat ik naar de terminal moest om een kaartje te kopen. Was inmiddels bijna klaar om naar haven te gaan om bij de terminal een kaartje te gaan kopen. Had nog wel tijd en het moest die dag ook wel gebeuren, want wilde niet heel lang in Tianjin blijven.
Werd heel erg vriendelijk en goed geholpen. Had wel een beetje het idee dat het hotel dat voor me wilde boeken, want ze wilden weten waar ik naar toe wilde, wat mijn nationaliteit was welke dag ik weg wilde enz.
Uiteindelijk na heel duidelijk gemaakt te hebben welke vragen ik beantwoord wilde hebben een antwoord gekregen.

Nu bleek dat het ene adres niet een kantoortje was en dat de kerel in hostel de verkeerde straat aangegeven had op de kaart voor het andere adres (1 letter verschil, maar heel ergens anders).
Met taxi er naartoe ivm met tijd, voelde dat ik ziek ging worden en had geen zin meer om te lopen en het zou nog wel ongeveer 45 min. lopen zijn plus zoeken.
Was eerst alleen nog plek over zes dagen, maar na een beetje doorvragen ging ze aan iemand anders vragen of het toch mogelijk was om eentje eerder te vertrekken. En gelukkig... Een kaartje geregeld voor twee dagen erna.

Wel terug gelopen, wilde nog wel een beetje de stad zien, ondanks dat ik nu wel koorts begon te krijgen.
Hapje gegeten. Via rivier terug naar hostel. Was wel mooi, foto's gemaakt.
Gebouwen met lichtjes aan rivier (water) vind ik eigenlijk altijd wel interessant.
Vroeg naar bed met thermoshirt aan en met muts op gaan slapen/relaxen. Geprobeerd het eruit te zweten.
Volgende dag al stuk beter, besloten niets te gaan doen en verder te herstellen.
Boodschappen gedaan voor op de boot. Beetje gedownloade dingen gekeken. Internetdingetjes gedaan, hostel in Seoul opgezocht.

Tianjin verder niet zo'n mooie stad, weinig oud. Veel dezelfde lelijke hoge appartment/flat compelexen (30 verdiepingen), grote moderne kantoorgebouwen (zoals in Beijing). Heel veel gebouwen in aanbouw, heel veel wegen in aanbouw. Veel bruggen, in het centrum om de 600/700 m wel eentje, van heel modern tot fake Parijs/Praag stijl.


Additional photos below
Photos: 24, Displayed: 24


Advertisement



5th December 2010
Tianjin

Mooimooimooi !

Tot: 0.177s; Tpl: 0.018s; cc: 12; qc: 57; dbt: 0.0574s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb