Peking Vol II

PekingPekingPeking

Ilmansaasteet
Taalla jalleen.

Nyt taytyy ihan ensimmaiseksi perua liian kaunistelevat puheet Pekingin ilmansaasteista.
Voi elama sita on paljon!!! Kylla nyt taidetaan olla saastuneimmassa kaupungissa ikina.
Ilmeisesti viikonloppuna saapuminen antoi ns. pehmean laskun kaupunkielamaan. Mutta
kun arki pari paivaa sitten alkoi, se alkoi kirjaimellisesti erittain ERITTAIN harmaana. YAK!
Tekee valilla ihan pahaa pyoria tuolla ulkona. Ja savusumu ulottuu useiden kymmenien kilometrien
paahan kaupungin keskustasta. Vetaa mielen kieltamatta aikalailla matalaksi... ja alka vakisinkin
miettimaan, mitenhan paljon hallaa pelkka hengittaminen taalla tekee keuhkoille. Saati sitten rookin
polttaminen (mika muten on pahaa taalla).

Maanantaina ei tapahtunut oikeastaan mitaan. Kaytiin Beijing West- rautatieasemalla saatamassa
lippuja Shanghaihin. Ei tietenkaan saatu mitaan lippuja, koska kielimuuri oli liian korkea. Oltiin
kylla luukulla, jossa luki: "English speaking counter" tai jotain vastaava. Kuitenkin ainoat liput, joita
myyjalla oli myyda, olisivat olleet jo tiistai-illalle. Ei hyva. Ja vaikka kuinka yritetiin kysella seuraavaa
junaa, vastaus oli aina: "No tikeet, no tikeet". Turvauduttiin sitten helppoon ratkaisuun ja kaannyttiin
hostellin puoleen. Sielta saatiin torstaille liput samalla hinnalla. Kaytiin maanantaina myos syomassa
paikallista pikaruokaa laheisella snack streetilla. Snackeja oli skorpioni- ja toukkavartaista suht
normaaleihin lettuihin ja maissintahkiin. Maisteltiin paria erilaista taikinanyyttia, jossa toisessa oli
sisalla ituja ja vihanneksia (ei hyvaa) ja toisessa lihaa ja kasviksia
PekingPekingPeking

"Snack street"
(tjaa.. no ihan ok). Extreme
popero jai talla kertaa syomatta.

Noniin, sitten asiaan.
Kiinan muuri on 6352 kilometria (!!) pitka rakennelma, jonka rakentamiseen meni n. 2000 vuotta.
Tuosta uskomattomasta rakennuksesta kaytiin eilen trekkaamassa 10 kilometrin patka. Mietittiin ensin
hostellin jarjestamaa matkaa minibussilla suoran muurille, mutta se oli suht kallis (yli 60 euroa yht.),
joten paatettiin hoitaa reissu muurille itsenaisesti. Herattiin aamulla viidelta ja otettiin metro Pekingin
pitkan matkan bussiasemalle. Samalla metrolla tuli eras kiinalainen tati, joka oli juuri sopivasti toissa
kyseisella bussiasemalla ja opasti meidat oikeaan bussiin. Lippu 60 km:n matkalle maksoi 15 yuania,
eli n. 1.5 euroa. Paastiin bussilla puoleen matkaan ja sen jalkeen piti hommata taksi. Kun paastiin
bussista ulos, vastassa oli hyva joukko kiinalaisia ukkoja porraamassa joista yksi halusi kuskata meidat
muurille. Taksihinnasta alkoi tietty hirvea tinkiminen. Niku tinki kuskin kanssa ja muut ukkelit nauroivat
vieressa ja nostivat peukut pystyyn, aina kun hintaa saatiin alaspain. Paadyttiin maksamaan sitten
menopaluusta (n 100-120 kilometrin hujakoilla) yhteensa parikymppia (euroissa siis). Paastiin turvallisesti
perille trekin alkupaahan. Maksettiin puolet matkasta ja kuski lupasi tulla hakemaan toisesta paasta
neljan tunnin kuluttua.

Osa muurista tuolla 10 km:n patkalla oli restauroitua. Suurin osa oli kuitenkin aika huonossa kunnossa. Vartiotorneista oli vain muutama seina enaa pystyssa, Muurin suojaavat seinamat olivat osittain sortuneita
ja rapuista puuttui askelmia ja kivia sielta talta, joka teki nousemisen ja laskeutumisen suhteellisen
varalliseksi. Nousut olivat pitkia ja jyrkkia (jopa 70-80 astetta) ja rappujen askelmien vali oli helposti yli
puolikin metria. Ehka hieman kuumottavaa nousta tai laskeutua nainkin jyrkasti vanhaa muuria, jossa
puolet portaista puuttuu, samoin kuin seinat, molemmilla puolilla on usean kymmenen metrin pudotus
alas ja ei puhettakaan kaiteista. Maisemat olivat kuitenkin todella huikeat! Upeita vuoria muurin molemmin
puolin. Kovin kauas ei kuitenkaan nahnyt, silla ilma oli vahan sumuinen (saasteitako?).
Se osa muurista, jolla oltiin ei ollut kovin turistoitunut. Suurimmaksi osaksi muurilla ei nakynyt muita
ihmisia ollenkan. Aurinko paistoi koko paivan ja teki kavelemisen valilla hieman tukalaksi, silla trekki oli
fyysisesti aarimmaisen vaativa ja rankka. Suoriuduttiin perille n. kolmessa tunnissa ja "maalissa" olo oli
kuin uitetulla koiralla. Kuski oli perilla odottamassa, kuten oli luvannut ja kuskasi meidat takaisin
bussiasemalle, josta otettiin sama bussi kotio. Kampile paastya oli taas loistava tunne paasta suihkuun!
Olo oli aika vasynyt ja mentiinkin nukkumaan jo joskus ysin jalkeen.

Viela on siis kaksi paivaa Pekingissa jaljella. Torstai-illalla lahtee juna kohti Shanghaita, jossa kuulemma
on suht lammin (n 27 astetta), joten voi olla pikkuhiljaa aika luopua lampovatteista. Kaydaan tanaan
pyorimassa kaupoissa, josko sita vaikka loytyisi jotain kesavatteita etelan lampoon. :-) Lisaillaan
kuvia varmaan viela tanaan myohemmin, koska nyt se ei valitettavasti onnistu.

Kiitoksia oikein paljon kaikille kommenteista! Mukava tietaa, etta blogia seurataan laajalti. Laittakaa
lisaa tulemaan vaan! :-)

Greetings also to Italy! Thank you guyz for the comments! It's great to hear that you're also following
our blog! We'll add some more pics as soon as possible, but wouldn't it be a great time to learn some
finnish? :-)

23rd October 2008

Loysin!!
Hei matkaajat!! Loysin siis nyt uuden bloginne Aksun avustuksella. :) Ihanan pitkia ja kuvaavia teksteja olette kirjoittaneet. Lisaa odotellessa...
24th October 2008

Aikamoista!
Tervehdys! Pääsin vasta nyt ekaa kertaa seurailemaan teidän matkaa ja olen ihan haltioissani =) matkakuume kasvaa itselläkin noita teidän kuvia ja selostuksia tutkiessa. Toivottavasti matka Shanghaihin menee hyvin. Lisää odotellessa =)
25th October 2008

Vau, ihan mahtavia kuvia. Täällä yks kadehtuva-kaukokaipuinen perheenäiti seuraa matkaanne samalla kun syö jotain mielikuvitussoppaa kynällä, joka on niinkö lusikkana..Hitto sentään, olette olleet reissussa vasta niin vähän aikaa ja nyt jo nähneet vaikka mitä. Hianoa.

Tot: 0.043s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 25; dbt: 0.0254s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb