Peking

Kiinassa vihdoin! :-)

Mongoliasta lahdettiin toissa-aamuna klo 8 junalla. Juna oli tismalleen
samanlainen, kuin juna, jolla saavuttiin Mongoliaan. Talla kertaa matkustajia
oli huomattavasti enemman. Saatiin samaan hyttiin kiinalainen nainen ja
mongolialainen pappa. Olivat ilmeisesti jotain tuttuja. Papparainen oli kuulemma
jollain tavalla sairas ja matkalla Kiinaan sairaalahoitoon. Nainen oli puolestaan ollut
Mongoliassa tapaamassa sukulaisia ja nyt siis menossa kotiin. Mukavia ihmisia.
Pappa puhui jopa englantia ja tiesi, missa Suomi on ja osasi jopa kertoa, etta
Suomessa on paljon jarvia. Rajamuodolisuudet menivat ongelmitta ja Kiinan raja-
asemalla paastiin seuraamaan, kun duunarit vaihtoivat junan telat... Kiinan puolella
on nimittain eri rataleveys, kuin Mongoliassa/Venajalla/Suomessa. Aika jannan nakoista
hommaahan tuo oli. Aamulla maisemat olivat muuttuneet mukavan Kiinalaisiksi.
Vihreaa kasvillisuutta ja huikeita vuoria. Kiinalainen nainen vaatimalla vaati meita
syomaan hanen evaitaan aamiaiseksi. Syotiin sitten leipaa ja makkaraa ja kylla
oli hyvaa.

Juna saapui Pekingiin klo 14 ja ulos astuessa sai kokea jotain erittain miellyttavaa:
LAMMIN! Hyvin lammin... sellainen "Hyva Suomen kesa"- lammin. Takki lensi samantien
rinkkaan ja loydettiin tiemme rautatieasemalta metrolle. Metrolla pari pysakkia eteenpain
ja pieni kavelypyrahdys, niin oltiin jo kampilla (Taman asian suhteen kavi kylla munkki.
Ei meilla mitaan karttaa ollut kampille. Osoite vaan, mutta jostain kumman syysta osattiin
kylla kavella oikeaan suuntaan ja siinnahan se jo oli). Jalleen oli suuri ilo paasta pesulle
junamatkan jalkeen ja siistiytymisen jalkeen lahdettiin vahan kaupungille pyorimaan.
Yllattavaa kylla Peking on todella selkea ja siisti kaupunki. Ilman saasteet kylla
nakee, jos yrittaa tiirailla horisonttiin, mutta ei niita huomaa ollenkaan. Ja taivaskin on
sininen. Ei harmaa, kuten olisi voinut kuvitella. Mutta porukkaa kylla on pyoirimassa
niin paljon!! Lahes 15 MILJOONAA asukasta pyorii pelkastaan Pekingissa ja sen kylla huomaa.
Kavaistiin syomassa ensimmaista kertaa for real-kiinalaista. Ruoka oli hyvaa, mutta meitin
kanassa oli kaikki luut mukana.. Olin kylla kuullut tasta, ettei taalla niita jakseta alkaa
nyppimaan pois, mutta ei sita nyt kaikkea voi muistaa. Ja muuten, taallahan ei millaan
haarukoilla ja veitsilla pelleilla, vaan kaikki syodaan puikoilla, mika meilta luonnistuu jo
ihan itsestaan. Ei se loppujen lopuksi niin vaikeaa olekaan. Loppuilta paatettiin rentoutua
kampilla ja kopoteltiin siis kaupan kautta kotiin. Ostettiin kahta eri sipsilaatua, jotka molemmat
oli pahoja... se siita massailyillasta.

Tanaan, kun aamulla herasi, tuntui, etta paremmin ei ole nukkunut koskaan! Meidan huone
on iso ja siisti ja sangyt ovat jumalaiset! Kaytiin hostellilla syomassa American breakfast ja
samalla paatettiin, etta se oli viimeinen... ..nyt ainakin vahaan aikaan. Keskitytaan nyt paljon
mielummin riisiin, kuin kananmuniin ja pekoniin... :-)
Sitten
Juna K24 UB-BeijingJuna K24 UB-BeijingJuna K24 UB-Beijing

Evaat junassa
lahdettiinkin tutkimaan Pekingia oikein urakalla. Kaveltiin kampilta Tiananmenin aukiolle
ja kaytiin myos tutkimassa kielletty kaupunki. Aika huisi paikkahan se oli. Upeita kiinalaisia
palatseja ja aukiota aukion peraan ja lopuksi tarkkaan mietitty puutarha. Wau! Taman jalkeen
lahdettiin metrolla (joka muuten on niin selkea ja helppo kayttaa, etta idioottikin osaa
silla kulkea ja HALPA! 20 cnt/matka) kohti linnunpesaa. Ja olihan se aika vaikuttavan nakoinen,
samoin, kuin oli vastapaata oleva uimastadion.
Hetki ihailtiin naita mielettomia rakennelmia ja sitten alkoi matka takaisin kampille. Perille
paastiin neljalla eri metrolla ja pienella kavelylla.. Huhhuh (ei siis menty mitenkaan vikaan, vaan
kolme kertaa piti vaihtaa metroa, etta paastiin pisteesta A pisteeseen B. Nyt voi sanoa, etta
tanaan on tullut kaveltya paljon! Monta tuntia putkeen kopottelya. Saatiin otettua kuviakin taman
paivaiselta seikkailulta... niita lisaillaan sitten myohemmin. Nyt taidetaan menna oluselle. :-)

P.s. Sita taytyy muuten viela hehkuttaa, etta ennakkoluuloista ja kuulopuheista huolimatta, Kiinalaiset
ovat todella ystavallista ja hymyilevaa porukkaa. On mukavaa kavella kaupungilla, kun ihmiset
hymyilee ja pikkulapset vilkuttelee ja kaikki vaikuttavat iloisilta. Hihii!

Juna K24 UB-BeijingJuna K24 UB-Beijing

The Linnunpesa

19th October 2008

Kiva kuulla kuulumisia!
Mukava kuulla että matka menny hyvin Kiinaan asti. Me lueskellaan blogianne ahkerasti! Hyvää markan jatkoa1 Tiina, Mika, Jonas ja Matte

hejsan
juu nuo kiinalaiset :) mullakin nykyään muutama kiinalainen ystävä täällä ja ne todellakin hymyilee ja aina. Siksipä myös välillä epäilen että ne ei tajua mitään, hehe. (vitsi vitsi)
20th October 2008

Kyllä kiina kuullostaa hyvältä paikalta. Osta Niku joku kiinalainen hoppi biisi, laita blogiin =) hehe.. Jennyltä paljon terveisiä!

Tot: 0.079s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 51; dbt: 0.0432s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb