Sihanoukville

Asia » Cambodia
May 28th 2011
Published: June 1st 2011

Vuokrattiin mopo. Pari minuuttia hotellilta ajettuamme poliisi puhalsi pilliin ja viittoi meidät tien sivuun. Ajokortin tarkastus. Näytettiin Juhan eurooppa-pätevä kortti ja kaveri totes et ette voi jatkaa matkaa. Ajaakseen Kambotsassa tarvitsee joko kansainvälisen ajokortin tai kambotsalaisen sellaisen. Noh, meillähän ei ole kumpaakaan. Sakko on 15 $ ja sitten viette mopon takasin, sanoi poliisisetä. Sakosta saa kuitin ja poliisi ei kostu siitä penniäkään.

Hetki siinä seisoskeltiin ja poliisi jatkoi 'voitte toki myös maksaa minulle valitsemanne summan ja annan teidän ajaa tämän päivän, mutta vain tämän päivän, huomisesta en tiedä'. Kysyttiin että onko ok jos maksetaan 3 $ ja jatketaan matkaa, ja sehän passasi. Kuittia ei tietenkään saatu ja piti vain luottaa kaveriin, kun se sano et muita tarkastuksia ei aikomallamme reitillä ole. Ja matka jatkui, kiitos korruption.

Matkame kohde oli Ream Natural Park. Käytiin viidakon reunalla kävelyllä metsän vartijan kanssa, ihana kaveri! Kaveri kertoi meille käärmeistä, vesipuhveleista, metsänvartijan työstä, salametsästyksen kitkemisestä, laittomasta puunhakkuusta, Kambotsan luonnon tilasta ja ympäristönsuojeluprojekteista. Oli ihana kuulla, että täällä oikeesti tehdään jotain asioiden eteen. Kaveri sano, että selkeä muutos on jo tapahtunut ja ympäristötietoisuus kasvanut huomattavasti. Paljon, todella paljon on kuitenkin vielä tehtävänä.

Paluumatkalla ei ollut poliiseja.

Tot: 0.095s; Tpl: 0.01s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0443s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb