Kinderen zijn géén toeristische attractie! (unicef en een beetje wat wij gezien hebben)

Cambodia's flag
Asia » Cambodia » South » Phnom Penh
September 10th 2012
Published: September 10th 2012

Jaarlijks komen er duizenden toeristen naar Siem Reap om Angkor Wat te gaan bezoeken. Deze duizenden toeristen lopen 's avonds ook wel es in de 'Pubstreet' in het hartje van het oude centrum. Bedelaars lopen achter de toeristen aan. Ook kinderen zijn hier een toeristische attractie in deze straat. De toeristen hebben echter geen idee wat ze de kinderen aandoen. Ze denken dat ze hen steunen om 'morgen naar school te kunnen'. Velen vergeten echter dat deze kinderen helemaal niet naar school gaan maar dag in dag uit 's avonds laat in de Pubstreet en rondom de avondmarkten rondlopen om toeristen te plezieren. Ook prostitutie komt hier voor en pedofilie. Dit is hier dagdagelijks beeld. We hebben het gezien in Phnom Penh. Oude mannen, een jeep met 2 wel zeer jonge meisjes in. De meisjes uitgedost als fotomodellen en je kon de schrik in hun ogen aflezen. Wij (Jan en ik) waren een koffie aan het drinken op een hoekcafé in de grote stad. Ik ging naar het toilet en daar waren de meisjes hun aan het opmaken. Daarna gingen ze naar boven en 10 minuten later kwamen ze naar beneden met 2 oude opa's. De security van het café snelde hen toe om de jeep zo snel mogelijk te laten vertrekken. Alles en iedereen moest wijken om de auto door te laten. Je staat letterlijk stijf van de woede en het ongeloof. Wat kan je doen? In 2 minuten is iedereen weg, je hebt geen bewijs.

Nu...even terug naar Siem Reap, in de Pubstreet (kroegenstraat) is er een weeshuis waar kinderen 's avonds tekeningen maken voor toeristen. Toeristen 'doneren' voor hun tekening. De 'opvoeders' vragen geld om de kinderen naar school te laten gaan. De kinderen tekenen de ganse dag door: in de late namiddag tot in de vroege uurtjes tot de pubs gesloten zijn. Deze scène wordt nacht na nacht herhaald. De kindjes spreken woordjes Engels en andere talen om toeristen in de val te lokken en nog meer geld te 'doneren'. Overal waar je toeristen ziet in Cambodia wil men kinderen helpen, naar weeshuizen gaan om foto's te nemen, geld te storten, speelgoed te geven, knuffels uit te delen, en Sinterklaas te zijn die dag. Kan je zomaar in je eigen land een weeshuis binnen wandelen? Nee hé! Waarom zou je dit dan doen in Cambodia?

Denk je dat de glimlachen écht zijn? De eigenaars van de weeshuizen zien vooral $ in je ogen. Aha, een lading toeristen, een lading geld!

Denk je echt dat deze kinderen er beter van worden als jij es de Sinterklaas komt uithangen in hun weeshuis? Denk je echt dat deze kinderen allemaal wezen zijn? De meeste kinderen in een weeshuis komen uit een grote familie. Ouders die 9 of 15 kinderen hebben is hier in Cambodia normaal. De mensen uit de stad hebben betere toegang tot anticonceptie en hebben gemiddeld 1 à 3 kinderen. Het platteland heeft de grootste gezinnen en veel meer moeite om alle mondjes te voeden.

Cambodia is dan ook het land met één van de meeste kindersterftes in Azië. 55/1000 kinderen halen hun 1e levensjaar niet. 3/10 worden nooit 5 jaar.

De meeste Cambodianen zijn Buddhisten. De mensen met de grootste gezinnen hebben gewoon geen toegang tot anticonceptie of gezondheidszorg. De ouders zijn radeloos en zien één oplossing: het weeshuis. De meeste weeskinderen hebben nog allebei hun ouders en hun familie. Vele broertjes en zusjes komen hier ook terecht. De kinderen blijven er niet hun ganse kindertijd maar gaan er tijdelijk naartoe.

Er zijn heel veel weeshuizen in en rond de grotere steden, vaak zijn ze wat 'dodgy', sommige van echte organisaties maar dan kijk je best op sites welke steun ze krijgen en van wie.

Wij hebben bewust geen weeshuizen bezocht of spullen gekocht die door kinderen gemaakt werden van een weeshuis. Dit omdat de kinderen dan aangemoedigd worden om hun werk te blijven verderzetten en geen opleiding krijgen. Ook al bedelen kinderen en je hart breekt telkens opnieuw, 's avonds worden ze opgehaald door het busje van het weeshuis. En waar gaat het geld dan naartoe?

Ook komen er 'vrijwilligers' naar de weeshuizen. Mensen vanwiens achtergrond nooit gekend is, pedofielen hebben er vrij spel.

We lazen op helpx.net (de vrijwilligersorganisatie waar we in Nieuw-Zeeland bij mensen thuis zijn gaan helpen) dat er heel wat louche weeshuisprojecten zijn in Cambodia. Verschillende toeristen zijn bij verschillende huizen een 'handje gaan helpen' en kwamen tot de vaststelling dat ze er toch niet zo 'welkom' waren zolang ze geen geld op tafel legden. Helpx is gratis, 3 à 4 uur werken voor een gratis bed en enkele maaltijden. Gratis IS gratis en dan moet men niet afkomen van ..jamaar $200 of $500 voor een week is niks voor een vrijwilliger....afspraken maken op voorhand is de beste oplossing en je eigen vervoer voorzien als je dan toch wil terugkeren.

We lazen dus op HelpX dat er mensen waren die moesten samen met de kinderen muizen en ratten vangen om 's avonds tijdens hun avondmaal toch iets te eten te hebben. Dit lazen we bij verschillende verslagen. Ook eet men geen 3 keer maar vaak slechts 2 keer of 1 keer per dag (en dan werden de kinderen met een busje naar Siem Reap gevoerd om te gaan bedelen).

Er is een goede website waar je je kan informeren:

thinkchildsafe.org

Tot: 0.054s; Tpl: 0.009s; cc: 14; qc: 24; dbt: 0.0362s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb