Fancy Guesthouse en Friends Restaurant

Cambodia's flag
Asia » Cambodia » South » Phnom Penh
September 10th 2012
Published: September 10th 2012

We snakten naar een zachte matras en wat luxe. Het kwam goed uit, de laatste dag van Jan zijn 29 jarig leven. We besloten naar een duurder guesthouse te gaan. Toen ik betaalde zag ik een handtekening en een tekstje op de foto van Elton John. Huh, Elton John? Ja hoor, de eigenaar vertelde dat Elton op onze kamer had verbleven enkele maanden geleden. Op onze kamer?? Ewel, ik ging toch ne keer de kamer goed uitpluizen hoor! Ik vroeg aan de eigenaar of hij Elton kende. Het antwoord was 'neen'. Ook zijn muziek kende hij niet, geen enkel liedje, en het interesseerde hem eigenlijk totaal niet wie hij was. Ik vroeg dan hoe hij aan een gesigneerde foto geraakt was en dat kwam door andere gasten in zijn hotel die hem vertelden dat hij een 'grote' meneer was in Europa. Blijkbaar was Elton op vakantie bij een vriend in Siem Reap en heeft hij daar 1 nacht gelogeerd. 2 minuten later stond ik op het 3e verdiep in onze kamer de kasten de doorsnuisteren op zoek naar iets van de 'grote en bekende zanger'. Niks gevonden...toch niks waarmee ik rijk kan worden.

Heerlijk! Een bed en een goed hoofdkussen! We hadden dan ook de enorme luxe om een waterkoker te hebben! Super om je eigen koffie te maken (ok, ja oploskoffie is voor ons luxe) en om noodles te koken.

We besloten voor Jan zijn verjaardag toch ook es goed te gaan eten. Friends Restaurant is een restaurant dat open gehouden wordt door straatkinderen en jongeren met een moeilijke jeugd. Friends Organisatie is een NGO en vangt zo'n 1300 straatkinderen op per dag in Phnom Penh. Er is heel veel armoede, dat moeten we jullie niet vertellen, maar we schrokken serieus van het aantal: 1300 is toch niet niks hé! De kinderen krijgen een gratis schoolopleiding, kunnen gratis aan zorg komen en medicijnen voor HIV en AIDS. Deze organisatie heeft 3 grote beroemde en dure restaurants in de stad. Daar worden de jongeren opgeleid tot kok, ober, barman/vrouw, etc.

Je wordt bediend door de 'student' en door de 'leraar'. Iedereen draagt hetzelfde uniform en we zijn nog nooit zo snel en goed bediend geweest als hier! De zovele 'thank you very much' was echt enorm oprecht! (Ok, normaal met het bedrag dat we in 1 avond uitgegeven hadden daar slapen we 2 keer mee, dus 'twas duur).

De zaal was volledig vol met Westerlingen. En deze donaties heeft de organisatie uiteraard nodig als ze hun project willen verderzetten.

Ook de families worden bij het project betrokken. Families zonder job krijgen de mogelijkheid om gerecycleerde materialen te verwerken in 'knutselprojecten'. Zo worden er bijvoorbeeld van autobanden: teenslippers gemaakt of van fietsbanden: portefeuilles, van gevouwen krantenpapier: juwelen, blikjes: op minischaal 'tuktuks', plastieken zakken: handtassen, noem maar op...

Ook de moeders krijgen de kans om een opleiding tot masseuse te volgen of nagelstyliste. Net zoals in Europa is dit hier heel erg IN. Men krijgt dan ook een getuigschrift om aan de slag te gaan in een echt salon. De eerste 2 jaar wordt men nog begeleid door de school zelf daarna niet meer. De organisatie staat er bekend voor dat het vooral de ouders een goede opleiding wil geven en jobs creëren zodat ze met hun loon hun kinderen naar school kunnen sturen en eten kunnen kopen.

Zolang de ouders niet genoeg verdienen worden de kinderen uitgebuit en op straat gezet. Prostitutie, bedelen, 'gids' zijn voor vervelende toeristen, attracties, veel te jonge tuktukchauffeurs, en op alle manieren mishandeld worden is de realiteit voor heel veel van deze uiterst kwetsbare en jonge mensen.

Een aanrader voor als je naar Phnom Penh gaat. Ga niet in je hotel eten, ga naar één van de restauranten van Friends Organisatie! Deze organisatie krijgt ook Unicef steun.

Tot: 0.087s; Tpl: 0.017s; cc: 12; qc: 45; dbt: 0.0208s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.4mb