Cambodia

Cambodia's flag
Asia » Cambodia » North » Siem Reap
July 1st 2008
Published: July 6th 2008

Siem Reap (Ankor templerne)
Vi tog et fly fra Bangkok til Siem Reap i Cambodia. Her skulle vi ud og se det gigantiske Ankor tempel kompleks. Vores taxichauffoer fra lufthavnen var en halv skummel gut. Man kan komme rundt og se templerne paa mange maader enten taxi, tuk-tuk, cykel eller gaa. Han mente selvfoelgelig vi skulle tage hans taxi rundt naeste dag, men vi havde snakket om at cykle og forklarede ham det stille og roligt. Det naegtede han fuldstaendigt at acceptere og sagde at vi kom her og spolerede hans buisness og naermest hele landets, fordi vi ikke ville koere med ham. Vi sagde saa at dem der lejede cykler ud jo ogsaa havde en forretning som vel ogsaa skulle tjene penge, saa det var vel egentligt kun skidt for ham. Saa slog hans stemme over i en naermest hvislende messende hvisken ”you will get fever, verry bad fever, bad things will happen too you here”. Saa vi vidste ikke helt om vi havde oddsene med eller imod os og gik med spaending den naeste uges tid i Cambodia imoede.
Stedet vi boede (earthwalkers) var super lunt, billigt, med fine vaerelser og en pool. De lejede ”White bikes” ud, som er nogel cykler hvor alt man betaler i leje gaar til boerneorganisationer i cambodia, saa det maatte da hjaelpe lidt paa taximandens forbandelser.
Vi koerte ud til templerne tidligt om morgenen der var 7km. Efter et stykke tid delte vejen sig og efter lidt overvejelser tog vi den forkerte. ( Indskudt bemaerkning: ”Thomas gps” var vidst gaaet i stykker den dag, men det indroemmer han aldrig...) Da vi havde koert et godt stykke tid, og middagsheden var begyndt at saette sine spor, kunne vi se toppen af de foerste templer, men pludselig sprang en gut ud paa vejen og skulle se billetter, dem havde vi saa ikke og blev guidet nogle kilometer i stik modsat retning for at naa til billetkontoret, taxichauffoeren maatte have haft voododukken fremme den morgen.
Da vi kom ind til templerne var det et helt enormt kaempe omraade. Det var helt fantastisk at se hvordan helt smaa detaljer var hugget ud i de kaempe blokke og ogsaa bare stoerelsen af templerne i sig selv. Det sidste tempel (Ta Prohm) vi kom til var det eneste der ikke er blevet holdt ved lige. De andre templer har forskellige lande sponsoreret saa de ikke falder sammen, men her havde det faaet lov at staa til og junglen havde mere eller mindre overtaget det hele. Det lignede noget taget direkte ud af en filmkulisse og det var det ogsaa eller naermere omvendt da baadde Tomb Raider og Two Brothers havde haft optagelser der.
Om aftenen spiste vi inde i byen paa den saakaldte Barstreet, som efter navnet er det sted hvor alle backpackere og andre turister i omraadet bliver pakket sammen for aftenen. Her var en masse Khmer’ske specialliteter paa menuen (vi kom ikke paa temple bar Peter, men vi fik en del gode historier paa scottish pub)

Tot: 0.105s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0778s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb