En uforglemmelig tur!

Asia » Cambodia » North » Siem Reap
May 4th 2007
Published: May 4th 2007

Regntid i KambodsjaRegntid i KambodsjaRegntid i Kambodsja

Ja! Det kom en bitte liten skur her!
Turen til Kambodsja var ikke en spesielt koselig opplevelse. Bussen fra Bangkok plukket oss opp kl 8 pa morgenen. VI satt pa denne bussen i noen timer for den stoppet like for vi kom til grensen. Her skulle vi vente i en time, slik at de skulle fikse visum for oss. Det var bare en ulempe: de skulle ha dobbelt saa mye penger av oss, enn det det ville ha kostet oss aa fikse det selv. Noen paa bussen begynte aa diskutere med bussmennene og stemningen begynte aa bli temmelig amper blant bussfolkene. Det endte med at alle paa bussen ville fikse visumet selv. Da skjedde det mest utrolige av alt. Bussjaaforen stakk av med bussen og alle sekkene var inni. Ingen av bussmennene var aa se og vi ble sittende der uten aa vite hva som ville skje. Ingen sa noe i haap om at bussen skulle komme tilbake.

2 timer senere kom bussen tilbake. Heldigvis var alle sekkene der og ingenting var stjaalet. Unskyldningen deres var at bussen var litt odelagt og at den maatte repareres. Alle visste jo at det bare var tull. Vi kom oss ihvertfall til grensen og alt gikk greit.

Vi merket
IngenmanslandIngenmanslandIngenmansland

Hva skjer naa? bussen er borte med sekkene vaare!
godt forskjell fra Thailand til Kambodsja. Det var mye mer fattigslig. Det regnet som bare det og vi ble stappet inn i en liten buss. Det var ikke langt vi kjorte med den. Vi ble kjort til busstasjonen for aa bytte buss igjen. Bussmenneskene gjorde alt de kunne for at tiden skulle gaa, men det hjalp ikke om vi hadde blitt sure. Vi maatte bare la dem gjore sitt og hore paa hva de sa. Her paa busstasjonen var det nesten en halv meter med vann, og det er uten aa overdrive. Det regnet som bare det og vi var klissvaate for vi fikk satt oss inn i den nye bussen. Bussen vi skulle kjore med videre, var kjempe liten og setene var de verste setene vi noen gang har sittet i.

Paa veien klarte vi selvfolgelig aa punktere, saa vi brukte litt tid paa aa fikse det. Veien her er gjormete og humpete som bare det. Da klokka ble 20.00 stoppet vi igjen. Naa skulle vi nemmelig spise middag. Vi bare nevner at planen var at vi skulle vere fremme i Siem Reap klokken 18.00. Saa vi spiste middag for vi satt oss paa de vonde bussetene igjen.
KambodsjaKambodsjaKambodsja

Paa grensen til Kambodsja.
Naa ble vi fortalt at det bare var 3 timer igjen.

Disse tre timene gikk ikke uten problemer. Det var blitt morkt for lenge siden og veien var som sagt ikke av det beste slaget. Noen steder var det saa mye vann at vi nesten ikke kom oss over. Noen maatte gaa ut for aa se om det var trygt for bussen aa kjore der. Vi hadde nesten sovnet da hele bussen begynte aa skli. Vi trodde vi skled ut av veien men det gjorde vi heldigvis ikke. Det var saa masse gjorme at vi skled fra en side av veien til den andre.

Da vi endelig var kommet frem til Siem Reap tok vi og sjekket inn paa det stedet bussen slapp oss av. Skal si vi sovnet fort. Vi sov til klokka tre neste dag.

Vi har naa vert her i noen dager og vi har leid oss sykler og syklet rundt i byen. Det er litt spesielt aa vere her med tanke paa historien til landet. Rundt om i gatene ser vi ofte noen av de mange mineofferene som bor her. Det er fortsatt folk som blir rammet av minene som ligger rundt omkring,
KambodsjaKambodsjaKambodsja

Sykling er goy!
selv om det har vert minerydding. Vi holder oss paa veier og stier naar vi ferdes rundt. Med tanke paa hvor fattige de er her har vi opplevd lite kriminalitet og folk er som regel blide og hyggelige.

Bilder kommer snart!

4th May 2007

Der er gøy å følge med dere.....
...og lese om opplevelser og ikke minst se bilder. Gleder oss til de siste bildene. Den bussturen dere hadde til Kamdosja er et minne for livet. Takk for kortet forresten, det er kjempekoslig med vanlig postkort også. Ha en forsatt knallfin reise, vi følger med. Hilsen Wenche og Roy
5th May 2007

Litt av en tur dere hadde!! Vi fulgte forresten med nesten fra time til time via alle SMSene mellom dere og oss paa hytta i Bamle. Har dere besokt Angkor Wat, det hinduistiske tempelomraadet (15oo meter X 13oo meter) tilegnet guden Vishnu? Resten av sydost Asia er jo ellers budistisk. Hvis dere skal videre til Phnom Penh kan dere ta flatbunnet baat over Tonle Sap og vanlig baat videre nedover elven til hovedstaden. (Morfar har nettopp lest om dette i en bok om "Buddas barn") God tur videre og pass godt paa hverandre! Klem fra oss to "gamlinger som prover seg paa internett.

Tot: 0.101s; Tpl: 0.018s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0464s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb