Tervehdys Temppeleilta

Published: December 1st 2006

Phnom PenhPhnom PenhPhnom Penh

Lihansyoja
Kambodzassa ollaan ja matka on edennyt oikein vauhdilla.

Vietnamista laivamatka Kambodzaan kesti hitaalla paatilla kolme tuntia, minka jalkeen jatkettiin viela toiset kolme tuntia Kambodzan vesilla. Parasta antia laivamatkalla olivat lasten iloiset vilkutukset joen rannoilta. Suurimman vaikutuksen teki ehdottomasti pikkupoika, joka kyykki kakalla laiturin reunalla ja lahetteli siina samalla lentosuukkoja turisteille. Laivamatkan paalle viela muutama tunti bussilla, ja oltiin vihdoin Phnom Penhissa. Oltiin kuultu kehuja eraasta jarven rannalla sijaitsevasta majapaikasta (No 9 Sister GH), joten suunnattiin suoriltaan sinne. Huh helletta ja silleen! Yhden yon pyorimisen ja yleettoman hikoilun jalkeen paatettiin vaihtaa maisemaa. Joen rannalla sijainnut Okay GH sopi paremmin meidan lammonsietokyvyllemme.

Phnom Penhissa vietettiin kolme kuumaa paivaa, joiden aikana ehdin katsastamaan Kansallismuseon, Kuninkaallisen palatsin, Hopea pagodan, Phnom temppelin, Killing Fieldsit ja Toul Sleng vankilamuseon. Vietnamin loppuaikojen laiskottelun jalkeen on siis taasen paasty kunnolla turistielaman arkeen.

Phnom Penh ei ollut ihan sita mita olin odottanut - se oli paljon enemman. Jotenkin olin mielessani kuvitellut jotain koyhaa ja kurjaa kaaosta, mutta kohtasinkin hienoja merkki liikkeita, supermarketteja, luksusautoja jne. Kaiken tuon yleelisyyden keskella elaa paljon ihmisia koyhyydessa ja kurjuudessa. Vakea asuu kaduilla ja puistoissa, kerjalaisia on joka nurkalla, likaa ja roskaa nakyy enemman kuin kestaisi katsoa. Kovin on ristiriitainen olo kun tuota katselee.

Phnom Penhista jatkettiin sitten tanne kylmasta kaudesta huolimatta kuumaakin kuumempaan Siem Reapiin. Ostettiin kolmen paivan passit temppelien alueelle ja nyt on sitten urakalla kierretty katsomassa toinen toistaan komeampia pytinkeja tuk-tukin kyydissa. Ensimmaisena paivana kaytiin aamusta ensin Angkor Thomin alueella, missa sijaitsevat mm. Phimeneakas-torni, Kuninkaallisen palatsin rauniot seka Baphuon- ja Bayon-temppelit. Naista meikalaisen ehdoton suosikki on Bayon, missa kavijaa tuijottavat joka puolelta kivesta veistetyt Buddhan kasvot (yhteensa niita taitaa olla 216).

Iltapaivalla oli sitten vuorossa maailman suurin uskonnollinen rakennelma eli Angkor Wat. Ja toden totta suurihan se oli - ja mahdottoman korkea. Ylos paastakseen on kiivettava kapea-askelmaisia ja jyrkkia kiviportaita. Kaikki meni ihan suht hyvin siihen asti, kun paastiin portaiden puoleenvaliin. Sitten iski paniikki. Mua huimaa! Ma en paase ylos enka ma paase myoskaan alas! Apua! Pari syvaa hengenvetoa ja hammasta purren ylos asti. Ylhaalla akkia seinasta kiinni ja katse tiukasti lattiaan. Milla hitolla ma paasen taalta alas? No alas tultiin kun pakko oli, mutta kylla siina taisi sydan lyoda pari ylimaaraista tahtia.

Tokana paivana eli eilen aloitettiin paiva seuraamalla auringon nousua Angor Watilla yhdessa noin kahden tuhannen muun turistin kanssa. Olisi voitu ihan hyvin nukkua pidempaan, silla ei se nyt niin kummoinen kokemus ollut. Aamupaivaksi mentiin sitten punaisesta hiekkakivesta tehtyyn Banteay Srei temppeliin ja iltapaivalla kaytiin mm. Ta Prohm temppelissa. Ta Prohm on tullut tunnetuksi Tomb Raider elokuvan kuvauspaikkana. Temppeli on jatetty osittain luonnon armoille, ja siella kasvaakin joidenkin rakennusten paalla suuria puita ja muuta kasvustoa.

Tanaan olivat sitten vuorossa Roluos temppelit ja Phnom Bakheng. Nama ovat kaikki Angkorin alkuaikoina rakennettuja hindutemppeleita. Phnom Bakheng sijaitsee korkean kukkulan huipulla, ja se on erityisen suosittu paikka kayda katsomassa auringonlaskua. Me kyllakin kiipesimme sinne keskella kuuminta paivaa.

Tanaan saatiin takaisin passit, jotka olivat taas vaihteeksi Laosin suurlahetystossa viisuminhakumatkalla. Koska Laosista jai etelaisimmat osat katsomatta, niin paatettiin menna sinne nyt, kun aikaakin on viela jaljella. Huomenna mennaan bussilla takaisin Phnom Penhiin ja sielta sitten Kratien kautta Laosin rajalle. Toiveissa on paasta Laosin puolelle joskus ensiviikon alkupuolella - ehka tiistaina tai keskiviikkona.

Kuvia lisatty 2.12

Phnom PenhPhnom Penh
Phnom Penh

Pekonia ja munia.

Hamahakinseitteja temppelilla.

Angkor Wat

Angkor Watin jyrkat portaat.

Nakyma Angkor Watilta

Banteay Srei

Ta Prohm

Varovaisia elefantteja?

3rd December 2006

Angkor Watin portaat
Huh Huh ihan tuli hiki tekstiƤ lukiessa ja kuvaa katsellessa. Tsemppia seikkailulle

Tot: 0.168s; Tpl: 0.015s; cc: 20; qc: 92; dbt: 0.1313s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb