Encore Angkor! 19/01 - 21/01

Cambodia's flag
Asia » Cambodia » North » Angkor
February 2nd 2009
Published: February 19th 2009

Angkor, parel van het Oosten. De jungelstad vormt voer voor de strafste legenden en de meest kitscherige schilderijen. Deze hoofstad van het vroegere Kmer-rijk is zo'n 400 vierkante kilometer groot en beleefde zijn gloriedagen tussen de 9de en 14de eeuw. Toen het koninklijk hof de hoofdstad in 1430 verliet, opgejaagd door Siamese invallers, werd de stad opgeslokt door de jungel om pas halverwege de 16e eeuw te worden teruggevonden.
Tot op vandaag worden op deze grootste archeologische site ter wereld nog altijd nieuwe tempels ontdekt. Helaas wordt het werk van de archeologen bemoeilijkt door de vele mijnen die hier nog steeds liggen. En ook plunderaars blijven er actief.
De eigenaar van ons guesthouse, een ruige Zwitser met moordlustige blik in de ogen, had ons een driedaagse route uitgestippeld. De eerste dag per fiets, de tweede lekker lui per tuk-tuk (een soort brommertje met koetsje erachter) naar de meer afgelegen tempels en de derde dag enkel nog de hoofdtempel Angkor Wat. We vreesden een beetje verzwolgen te worden door een stroom toeristen, maar door de enorme omvang van het domein en het ons vertrek richting Angkor voor zonsopgang, hadden we vele tempels helemaal voor onszelf. Onrealistisch om bij fris ochtenlicht en met jungelgeluiden op de achtergrond tussen de fijnbewerkte steenhopen rond te dwalen. Ze zouden hier zowaar een computerspel op kunnen baseren en er dan oneindig veel sequels en een film van kunnen maken (om maar iets te zeggen).
Tja, woorden schieten hier tekort. De foto's vertellen de rest (een deel van de foto's hebben we iets te ijverig gewist, gelukkig heeft Nils een backup, dus voorlopig zullen jullie het moeten stellen met de fotos die overblijven).
En ondertussen proberen wij vlotjes een inhaalbeweging te maken met de blog.. sorry voor het lange wachten!

Zonsopgang aan Kmer-waterreservoirZonsopgang aan Kmer-waterreservoir
Zonsopgang aan Kmer-waterreservoir

local time: 6u20 (hiervoor waren we reeds van 4u30 uit de veren, wie biedt er minder!)

Tot: 0.092s; Tpl: 0.013s; cc: 12; qc: 46; dbt: 0.0392s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb