Burma

Burma's flag
Asia » Burma » Yangon Region » Yangon
February 1st 2014
Published: February 11th 2015

Da har vi endelig kommet oss til det spennende landet Burma eller Myanmar som det heter nå.

Vi startet dagen tidlig med taxi og pga. urolighetene i Bangkok måtte vi kjøre en omvei. Vi merket ikke noe til bråket utover ekstra mye politi ute i gatene.

Vi var på plass i god tid på flyplassen og kom oss greit gjennom passkontrollen/imigration og sikkerhetskontrollen.

Mens vi ventet på boording kom vi i snakk med et Svensk ektepar, de skulle også til Burma på ferie. De hadde vært der tidligere og delte gledelig kunnskapen sin om landet.

Vi var litt nervøse rundt dette visumet vi måtte ha for å komme inn til Burma ...Vi hadde bestilt visa via internett fra en lokal visafixerdame i Yangon. Hadde fått noen papirer på mail og en beskrivelse på hvor en person fra firmaet skulle møte oss.

Vi ankomm Yangon og begynte å se etter personen vi skulle møte utifra beskrivelsen/kartet vi hadde fått på mail. Ingen ville vedkjenne seg disse forvirrede nordiske personen som virret rundt i passkontrollområdet!

Etter litt turte vi å snakke med de som jobbet i visum skranken. De så på papirene tok passene våre og ba oss vente... Jaha hva skulle vi vente på?? 5 minutter senere kom visumpersonen tilbake med passene og viste oss at visumet var på plass/limt inn i våre pass... Phuuu, alt ok 😊

Men Svenskene vi møtte i Bangkok hadde et større problem.. De hadde ikke søkt på forhånd, de trudde det kunne ordnes på stedet! Dette førte til at de ble ført ut av området, baggasjen deres ble hentet av sikkerhetsvakter og de ble deportert ut av landet på først mulig fly tilbake til Bangkok. Huff dette kan ikke vær moro...

Vi ble hentet på flyplassen av en guide, hyggelig fyr med mye på hjertet!! Han kunne fortelle at det for 2 år siden nesten ikke var biler på veiene i dag kryr det av dem.

Han kunne også berette at det var kun ca. 10% av innbyggerne som har mobil/telefon. Guiden fortalte at det å få et sim kort var omtrent som å vinne i Lotto. Har fortalte at sim kort selges på svartebørsen for 1000 USD (6-7.000,-)

Bruk av utenlandske moiltelefoner såkalt roaming ble det åpnet for så sent som november 2013.

For å få fart på utbygging av tele/mobilnettet har de inngått avtale med. Telenor og Ooredoo fra Qatar. Guiden likte best avtalen med Norge og Telenor, han var ikke så glad i Arabere 😊 Det er helt klart et stort potensialet for å tjene penger for de nevnte selskapene.. Markedet ligger for deres føtter!!

Etter at vi hadde fått kastet innpå en kjapp lunsj var vi klare for sightsing i Yangon. Først gikk ferden til en pagoda (tempel), deretter en kjøretur for å se se på kjente og mindre kjente bygninger. Ved en av bygningene ble jeg stoppet av en dame med en kurv full av småfugler, trudde hun prøvde å selge meg middagsmat, men neida, jeg skulle betale for å slippe dem løs!Det er da ikke grenser for hvor kreativ man kan bli for å tjene penger!!

Neste stopp på ferden var et marked... Markeder er det samme over alt, det er kjedelig.

Etter markedet var vi klare for nok en Pagoda. Dette var et kjent stort tempelområde. Det var mye å se på men vi har sett mange templer tidligere og de ser omtrent like ut alle sammen!

Glemte en ting, på vei fra flyplassen så vi huset hvor Aung San Suu Kyi satt i husarrest, spesielt!

Når vi besøkte et av templer i dag sa guiden på dårlig engelsk (I dette templet er det 1000 munker" , Michael bryter da ut, Marit det er 1000 mus her...

Nei nå er det nok blogging for i dag.. Vi skal opp tidlig i morgen, vi skal være pakket og klare kl. 05:00. Skal kjøres til flyplassen for å ta fly til Mandalay hvor cruise starter.

Usikker på Internett ombord på båten, men er det nett skal jeg gi lyd fra meg!!

Tot: 0.311s; Tpl: 0.01s; cc: 14; qc: 63; dbt: 0.231s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb