Zambia og start Tanzania


Advertisement
Africa
February 13th 2011
Published: February 13th 2011
Edit Blog Post

3. Februar 2011
Det er sidste aften i campen ved Lake Tanganyika, Zambia, som har været mit hjem de sidste små 2 måneder. Starter på min rejseblog (er ked af det har været så sløvt med opdateringer, men har ikke været i nærheden af internet) og håber at kunne skrive færdig og komme på nettet i morgen fredag, hvor jeg har en overnatning i Kasama inden jeg starter min ca. 30 timers togture til Dar Es Salaam, Tanzania med Tazara railway.
Well.. Ved slet ikke slet ikke hvordan jeg skal starte – Der er så uendeligt meget at fortælle, men ved samtidig at lige meget hvor mange sider jeg skriver vil jeg aldrig kunne forklare præcis hvor unikt og fantastisk her er. Måske skal jeg alligevel bare starte fra starten og se hvad det fører til. Undskylder på forhånd hvis det bliver ét stort rod at læse med manglende ord, tastefejl og fyldt med unødvendige detaljer. I så fald; det er tilladt blot at skimme.
Efter en hård flyvetur med 10-15 timers opkast, rysteture og koldsved ankom jeg, lettere medtaget, til Lusaka hvor jeg havde en enkelt overnatning inden 25 timers bustur til Mpulungu som er THE town. Derfra sejlede jeg med Glenn (the ”camp-master”), Julie (hans Kone), deres børn og en god flok lokale i bagende sol (Som senere hen førte til en svær solskoldning i hoved og på skuldre) til plottet/campen. Og her starter historien om et lille paradis, en lille oase, mit midlertidige hjem. En stor sandstrand (nu med volley), vores spiseborde overdækket af stråtag, små ”mudhuts” som bliver brugt til værktøjslager, køkkenet (læs: telt uden overtelt med en reol, et lille bord, og to bukke med planker over, og to bålsteder udenfor), køkkenhaven som nu er spækket af store tomatplanter som man kan dufte når vinden blæser den rigtige vej, små bønneplanter, forårsløg, hvidløg, kartofler, ærter, krydderurter, chili, gulerødder, bananpalmer, papaya-træer, avocado træer, en citrus-lund og en tusind andre ting.

... 13. Feb. 2011
Maatte stoppe skriveriet midt i det hele og har foerst nu, 10 dage efter, faaet mulighed for at skrive videre. Har (desvaerre) nok maatte indse at jeg maa begraense mig med detaljerne og beskrivelserne af hver eneste dag, hvis jeg nogensinde skal faa skrevet noget faerdigt som jeg kan faa lagt ud. Der er jo meget man skal naa naar man saadan kommer paa internet for foerste gang i 2 maaneder.
Well... Meget kort sagt: mine (naesten) 2 mdr. I Zambia har vaeret fuldstaendig fantastiske. Har boet midt ude i ingenting og det har vaeret en fantastisk oplevelse. Har boet i et hus med 11 andre frivillige som loebende blev udskiftet – men alle fantastiske mennesker, hvor vi hver havde en koejeseng og en hylde. Bad foregik i Lake Tanganyika (- vi har kune set en krokodille svoemme forbi vores daglige ”badeplads”) og toilet var et hul i jorden med sammenbundet siv rundt om og en plastik-pose-doer. Vores koekken var et stort telt og to baalpladser hvor vores mere eller mindre aktive koekkendamer lavede mad til os. For det meste utrolig laekkert og kreativt (to af os frivillige hjalp til i koekkenet og laerte dem at lave andet end det lokale mad som kun bestaar af Nshima (en form for tyk majsgroed) og noget sovs) men da vi ikke havde nogetn koeleskab og madbudgettet skulle holdes lidt nede, kunne man (specielt jeg) tit droemme mig hjem til rugbroed, ostemadder og et koldt glas maelk.
Som i nok kan forstaar er projektet lige nu i opstarts-fasen og der er stadig lang vej endnu til der staar en skole. Men paa trods af det er det paa 4 mdr. Kommet utrolig langt, specielt naar man taenker paa at ALT skal sejles dertil i vores fine traebaad, og udvalget i Mpulungu (byen vi sejlede til) ikke er stort.
Dagene (mandag – fredag) er vi startet med morgenmad kl. Ca. 6.30 (dvs. Alt afhaengig af hvor effektive ”koekkendamerne” lige var den paagaeldende dag), og derefter startede vores arbejdsdag som varede til kl. 16, med ca. 1 times frokostpause. Har paa meget kort tid formaaet at tilegne mig selv en farligt masse professioner saasom maler, hoevler, (master) sliber, abe/papegoeje-burs-bygger, dyrepasser, dyrelaege m. Speciale i mider, koekkenassistent, gartner, lege-tante med de lokale boern, lampeskaerms-designer, vinkelslibe-bruger, housekeeper, sti-bygger, stenfinder, stenbaerer, stenkaster, stenligger, boerne-basin-mager, baalpuster, regndanser, mudderkaemper, toejvasker, kagekaster, uno-spiller, flaske-trommeslager og selvfoelgelig mange mange flere som er umulige at huske lige pt.
Weekender (loerdag eftermiddag-soendag) er gaaet med oel-drikning, spil, volley, afslapning paa stranden, badning, madlavning, gaatur til vandfald, bog-laesning – kort sagt: at nyde livet. Et par dage inden jeg tog derfra havde vi en ”pilot-tur” paa 4 dage hvor vi sejlede rundt mellem forskellige plots i Sumbo nationalpark, slog lejr, og udforskede terraenet med de lokale park-rangers. Det var en fantastisk tur og fik da baade hilst paa krokodiller, flodheste der hyggede sig i vandet og graessede ude foran vores telte om natten, og en stor gruppe elefanter der stod ca 30 m. Fra vores lejr.

Efter ca. 40 timers togtur med sovekupe og spisevogn (en kaempe oplevelse bare at koere igennem et smukt smukt landskab) ankom jeg i soendags til Dar Es salaam, Tanzania og moedtes med den gruppe jeg skal rejse rundt med de naeste 6 uger. 9 soede piger, Mads og Martin (vores 2 danske rejseledere) og Richard og Alex (vores Tanzanianske guider). Efter en enkelt overnatning i Dar tog vi en 7 timers bustir til Tanga – en fantastisk by- hvor vi har tilbragt de sidste 6 dage. Formiddagene er gaaet med undervisning fra Mads primaert kulturforstaaelse, lidt historie, politik og Oekonomi. Det har vaeret saa ufatteligt spaendende at faa en indsigt i hvorfor Afrika er som det, hvorfor kulturen er som den er, og hvorfor menneskene er som de er. Utrolig inspirerende – men det kommer jeg uden tvivl ogsaa til at aevle om naar jeg kommer hjem.
Eftermiddage har vi cyklet rundt i Tanga, vaeret paa kaempe frugtmarked (hver dag for at koebe billig, frisk frugt til vores morgenmad), vaeret paa toejmarked, badet i det indiske ocean som vi bor lige ned til og jeg har efterhaanden vannet mig til at vaere en del af civilisationen igen. Efter lidt sprogundervisning og tusindvis af spoergsmaal til vores guider snakker vi efterhaanden flydende Swahili (laes: vi kan alle de forskellige hilser, sige tak for en masse ting og et par frugter) – det har vaeret anledning til mange grine-anfald baade blandt os selv og de lokale som alle hilser naar man gaar rundt.
Kort sagt: Tanzania er OGSAA fuldstaendig fantastisk.
Er ked af at maatte krompromere 2 fantastiske maaneder ned paa saa kort en beskrivelse, men vil med glaede fortaelle historier fra de varme lande naar jeg engang toer vende naesen hjemad.
Ville oenske jeg kunne naa at ligge billeder ind ogsaa men skal skynde mig tilbage til vores guesthouse da vi skal paa baadtur med en lille fiskerbaad om en halv time. Imorgen gaar turen mod lushoto, trekking, kloster-besoeg og moede med Masaaier. Det bliver saa spaendene!
Haaber i alle har det fantastisk derhjemme – taenker meget paa jer!
- Har ikke naaet at laese det igennem overhovedet saa jeg undskylder hvis det er noget rod og der er garanteret tusindvis af tastefejl. Haaber det stadig er forstaaeligt
Og hvis nogen skulle vaere interesseret i at laese mere om henholdsvis projektet i Zambia (ogsaa med billeder) og den ”rejsende hoejskole” jeg er paa nu kan i kigge paa foelgende:
www.Adventuredk.dk – projekt zambia
facebook gruppen hedder noget med eventure zambia eller projekt zambia

www.Access2afrika.dk – Tanzania
Facebookside vist nok access2 eller noget lignende


Advertisement



25th February 2011

Projekt Zambia
Tak for den spændende blog om dine oplevelser i Zambia. Mere info om Projekt Zambia kan findes på www.eventure.dk eller søg facebook Eventure Zambia De bedste hilsner, Johs.

Tot: 0.067s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 43; dbt: 0.0333s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb