Kilimanjaro

Tanzania's flag
Africa » Tanzania » East
September 20th 2008
Published: September 20th 2008

Saa naaede vi ned fra Kilimanjaro, en dag tidligere saa vi har en hel dag til at komme os inden vi tager afsted paa 5 dages safari og 1 dag med masaier og saa videre til Usambara mountains.

Dag 1: machame gate til machame hut 1800 m til 3100 m. Vi blev hentede praecis Tanzania tid til kl 9 dvs. kl 9.20 af en minibus fyldt med oppakning og hele vores crew vi skulle tilbringe 6 dage med. Efter 1 times koersel var vi ved machame gate hvor vi skulle registreres det tog saa 1,5 time!!
naa men vi fik 2 lunch boxes og gik afsted med en baerer. Igennem regnskov med utrolig mange flotte blomster. Vi startede dog i et ret hoejt tempo da baereren bare spurgte om vi var ok og det var vi jo, saa vi fik baade overhaelet en baerer! og svenskere og et par danskere. Det skulle senere vise sig at give bagslag da Anders efter 3 timer gang blev daarlig helt hvid i hovedet saa der blev brug for camillas mange foto pauser. Naa men vi naaede frem kl 15 hvor der blev serveret popcorn og the/kakao paa vores eget lille picnicbord, ja det med madtelte bruger saadan nogle eventyrere som os jo ikke hehe... Omkring kll 18 blev der serveret suppe og en hovedret og the, det er virkelig utroligt hvor god mad de kan trylle frem paa et gasblus. Desvaerre var Anders ikke faerdig med at vaera daarlig saa hele natten blev vi holdt vaagen, men vores tjener Noro va til stor hjaelp.

Dag 2: machame hut til shira hut 3100 m til 3800 m. Det blev en haard dag da anders ikke havde noget energi saa det gik meget pole pole og vi fik ALex vores chef guide til at foere an. Vi var nu oppe hvor traerne ikke laengere var at se der var mest buske, men sikke en udsigt og rigtig flot landskab vi gik igennem. Anders kaempede sig igennem dagen og vi naede frem til campen som laa med udsigt til toppen dog i en del vind men solskin.

Dag 3: shira hut til barranco hut 3800 m til 3950 m. Nu var anders ved at vaera kommet til haegterne igen saa var det camillas tur til at have en skidt dag saa igen pole pole. for at sparer og faa opladet vores kraefter tog vi ikke en tur op til Lava tower i 4600 men tog den direkte vej til campen, som dog ogsaa virkede lang, vi gik igennem karranga valley hold op hvor kan der vaere langt til campen naa hver lille pause giver svimmelhed!! saa selvom om campen er lige paa den anden side af vallyen er der sgu langt😊

Dag 4: Barranco hut til Karanga valley 3950 til 3930. I dag startede trekket med en rigtig bjergbestigning op ad klipper, lange ben kunne have vaeret en god ting! Men det var rigtig spaendende og til tider udfordrende men der var heldigvis gode lange pauser da alle baererene ogsaa skulle forbi os saa vores telte stod klar. Et ret vildt syn naa de kom naermest loebende op ad bjergskraaningen med ting paa hovedet og ryggen, hmm hvad mon arbejdstilsynet vil sige??
Vi skulle stige op til 4200 m for at komme ned til campen Men igen fantastisk udsigt og nu var det eneste groenne der kan gro et specielt kilimanjaro trae stor stamme med en groen dusk paa toppen... Igen dejlig mad, men anders mave mener at efter 3 mundfulde er al mad toert ja selv suppe kan blive toert hmm helt omvendt verden...

Dag 5: Karanga Valley til Barafu hut 3930 til 4600. En relativ kort dag som startede kl. 8 med nogle gode stigninger. vi blev briefet om morgenen at vi skulle tidligt afsted og spise frokost i campen og saa ellers forsoege opstigningen om eftermiddagen for at undgaa kulden. Efter 3 timer var vi fremme og fik hvilet ud og kl. 13.30 gik vi afsted mod det store maal.

Afrikansk tid er jo et vidt begreb saa alex mente det ville tage 3-4 timer og andre vi talte med sagde 5-7, hmm. Naa men Anders satte tempoet pole pole og vi gik afsted med en porter hver. Alex gav dog hurtig op med hovedpine, og saa var 4. Vi fortsatte og Anders sagde hver 5. minut short break, og vi fik lidt vand og Camilla tog billeder, af toppen som endnu var maalet.
Senere besluttede vi os for at dele os da tempoet var lidt for langsomt for Camilla, og vi aftalte at moedes paa stella point. Det var nu naesten tusmoerke, og det gik med 2 skridt frem og 3 tilbage og Anders maatte se sig overmandet af hoejdesygen (igen) i 5200 m. Camilla naaede lidt laengere 5400 saa naesten stella piont, men nu var det blevet helt moerkt saa hvad skulle man saa kunne se, og hoejdesyge og mangel paa kraefter satte et stopper for videre gang.
Nedturen var for os begge rigtig sej, ANders loeb i armkrog med en lille vips baerer 65 kg, da det skulle gaa lidt staerkt pga svimmelhed. Camilla gled ved hvert andet skridt ned i armene paa hendes porter, og maate til sidst have assistance af 3 yderligere baerere som hjapl hende ned til en lidt bekymret anders. Saa traet og udmattet at Anders maate sige sko af, hue af osv... Naa vi fik os en velfortjent kop te med masser af sukker og kiks. og god Nat, men hold hvor havde vi ondt alle steder i benene.

Dag 6: En meget haard morgen med feber, eller noget der lignede. Vi besluttede at gaa hele vejen ned til gaten og faa en ekstra nat paa hotellet inden vores safari tur. Saa nedad gik det fra 4600 m. til 1828m puha det blev igen en haard tur isaer for Camilla da bjerggeder som bekendt ikke gaa godt nedad men kun op hehe. Og nu har vi nydt et dejligt med dog sparsomt varmt brusebad og en kilimanjaro oel!

Tot: 0.083s; Tpl: 0.009s; cc: 8; qc: 48; dbt: 0.042s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb