Usambara Mountains

Tanzania's flag
Africa » Tanzania » East » Lushoto
October 2nd 2008
Published: October 2nd 2008

Vi koerte fra Arusha med endnu en luksus bus tidligt om morgenen med vores morgenmadsboks, som bestod af noget toert broed med syltetoej og 2 aeg hver og en banan. Herfra gik ruten til Mombo, en lille landsby mellem Moshi og Dar hvor vi blev hentet af Alex. Der var dog mange om budet som ville hjaelpe os med at komme videre, saa dejligt af han stod klar. Efter en sodavand gik turen i en fin jeep opad mod Lushoto og Usambara Mountains. Efter flere haardnaalesving og flot udsigt ud til skraaninger hvor der var anlagt smaa marker, ankom vi til Lushoto. En hyggelig lille landsby, men igen koerte vi videre op og der paa toppen af en bakke laa vores naeste indlogeringssted. Et lille hotel med straaparasoler ved bordene og et hyggeligt lille vaerselse, dog uden saa meget vand da bruseslange var gaaet i stykker. Efter en spansk omelet gik vi en tur ned i byen og kiggede rundt paa det lokale marked, hvor der blev solgt frugt og groentsager i massevis, bl.a. kaempe avokadoer og peanuts. Samt en masse andet ubrugeligt ragelse hehe. Men her fik vi lov at gaa alene uden hele tiden at blive spurgt om hvor vi skulle hen osv.

Om aftenen skulle vi moedes med Alex og spise aftensmad, dog var det en af hans stikirendrenge som hentede os, bare for at foelge os ned til det sted hvor vi om dagen havde vaeret paa nettet. Naa men vi da bestilt og spist mad og sad og taenkte paa om ALex kom, idet han kom ind ad doeren, ja en lidt spoejs faetter er han nu.

Naeste dag, soendag, skulle vi foerst en tur op til Magamba regnskoven og et udsigtspunkt. Vi blev koert et godt stykke op til en gaard i kanten af regnskoven, da vores ben havde gaaet nok efter Kili. Vi gik ind ad smaa stier paa markerne og til sidst ad smaa djungle stier, rigtig hyggelig, og vi saa da ogsaa endnu en colubus abe. Efter 30 min gang naaede vi udsigtsposten hvor vi kunne se Lushoto og bjergene omkring. Historisk har tyskerne vaeret dominerende i omraadet, men det var dog begraenset hvad de kunne af tyske gloser. Dog var school blevet til schule. Saa gik turen nedad, og rollerne blev igen byttet om saa Camilla gik bagerst og Anders forrest.

Til frokost koerte vi op til Irente farm og fik for foerste gang en slags rugbroed med ost og syltetoej og oekologisk saftevand, ikke noget specielt, men en af de turist attraktioner der er i omraadet da de laver alt selv og er ejet af kirken. Saa kommer vi til turen mest luksusioese lodge hvor vi skal overnatte. En stor og hyggelig lodge med flot udsigt til bjergene isaer hvis man gaar 5 min opad op til Irente view point med en super flot solnedgang, som ogsaa tiltrak mange lokale. Vi noed opholdet med karbad og en masse laesning, skoent!

Naeste dag gik turen videre til Klosteret og soester restituta, som Camilla havde en brev til fra en patient. En rigtig bumletur paa 2 timer og saa var vi der. Vi fandt soesteren og hun var en rigtig glad dame, praecis som dem fra filmen halloej i klosteren med whoopie goldberg hehe.
Efter restituta havde snakket med praesten, tog han os med paa en tur saa vi kunne se omraadet. Vi startede nede ved markerne hvor de gravede kartofler, og en af soestrene mente vi skulle vise om vi kunne grave kartofler. Saa vi fik hver en hakke og gik i gang, ret sjov oplevelse og sikke en humor de nonner har!! Vi fik mange tilskuere saa det er ikke hver dag de ser de "hvide" arbejde. Kl 17.30 var det aftenboen, og vi gik ned til kirken sammen med restituta og hoerte dagens fortaelling paa swahili. Herefter indviterede hun os til en kop kaffe og chips i laerervaerelset, hvor vi fik snakket om alt mellem himmel og jord. Vi fik taget et par billeder og aftalte at udveksle adresser. Aftensmaden blev spist sammen med praesten og 6 andre turister, med sange paa swahili, tysk, dansk og hebraisk. En rigtig hyggelig og oplevelsesrig dag.
For at vi kunne naa faergen til Zanzibar ringede uret kl 5 AM og af asted gik det ned til Lushoto. Den gamle bil vi koerte i var efterhaanden saa medtaget af de daarlige vejen med mange bump, at den efter 1 times koersel gik i staa, alle knappe lyste, og vi sad bare helt stille, men taenkte begge at naa det var nok den faerge og bus... Men vores chaffoer var vant til disse problemer saa han rodede lidt rundt i motorrummet og fandt ledningen der var hoppet af og saa koerte vi videre. Dog kun 500 meter, saa havde vi balladen igen. Dette fortsatte 4 gange, hvor vi tilsidst naaede Lushoto faktisk en hel time foer bussen koerte saa der var tid til morgenmad.

Bussen koerte ikke helt saa hurtigt som luksusbusserne plejer, og vi ankom til dar 15.15, hvor Alex igen ventede men var dog ikke saa optimistisk med at naa faergen. Men taxachauffoeren gjorde sit bedste og 16.05 var vi ved faergen og vi fik koebt billetter. I al den virvar var det der 2 som tog vores tasker og loeb afsted mod faergen. Dette var naturligvis ikke gratis, og de forlangte 10.000 tsh hver, hvilket er dobbelt saa meget som baererne paa Kili faa per dag, men de var hverken til at hugge eller stikke i de hustlere!! Naa men hovedsagen var at vi naaede faergen!

Paa Zanzibar startede det hele forfra, saa Camilla maatte raabe lidt hoejt, men det hjalp foerst da Anders saa skiltet med vores navne, da vi heldigvis havde bestilt en bil fra hotellet til at hente os. Puha de afrikanere....

Igaar slappede vi af hele dagen, og Camilla har indtaget grisens farve, og vi fik laeste en bog hver fra hotellet. Vores hotel er svensk eget og ligger paa oestkysten lige ned til det turkisblaa vand. Vi bor i en bungalow med havudsigt og varmt vand. Der er haengekoejer og brikse saa mere eksotisk bliver det vidst ikke. Naa ja der er selvfoelgelig massage, restaurant og bar, saa vi behoever ikke gaa uden for omraadet.
I dag er vi dog taget en tur til Stone town med en dalla dalla, helt uden at blive antastet naesten saa det starter meget godt hehe, og haaber at faa en hyggelig dag her. I skrivende stund staar det faktisk ned i staenger i 30 graders varme, ja vi skal jo snart vende os til det hehe.

Vi lander i KBH efter planen den 7. oktober kl. 14.10 med SK1638

Tot: 0.086s; Tpl: 0.018s; cc: 10; qc: 48; dbt: 0.0437s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb