2e week in Dar es Salaam.


Advertisement
Tanzania's flag
Africa » Tanzania » East » Dar es Salaam
September 15th 2006
Published: September 29th 2006
Edit Blog Post

Dat mijn dagindelingen er in Tanzania anders uit zouden zien dan in Nederland, had ik wel verwacht. Maar dat ik zou wennen aan een wekker die om 07.00 uur afgaat…

Het liefst zou ik dan ook gelijk naar vrijdag willen springen om te vertellen hoe geweldig de weekeinden wel niet zijn. Zit je door de weeks dan alleen maar achter je computertje te tikken? Dat valt gelukkig reuze mee. Laat ik eens een normale werkdag (burger!) beschrijven.

Opstaan doe ik dus rond 07.00 uur. Even ontbijten, douchen en dan richting de brouwerij. Mijn ontbijt bestaat trouwens gewoon uit brood en een kopje thee. Dit in tegenstelling tot mijn appartementgenoot uit Bangladesh. Rond 07.30 uur is namelijk dankzij hem, geregeld het bekende Ping! van de magnetron te horen. Deze jongeman ontbijt met rijst en vis! (afhankelijk van wat hij de dag ervoor heeft gemaakt). Vandaar dat die lui zo klein blijven, je moet zijn schoenmaat eens zien!

Met een Daladala ben ik, als alles mee zit, binnen 15 minuten bij Ubungo, vanwaar het nog twee minuten lopen is naar Darbrew. Het eerste ochtendritueel is bij binnenkomst en duurt ongeveer een minuut of vijf. Ik bedoel hiermee het begroeten van elkaar; Salama! Habari za Asubuhi? Mambo vipi, Mshigaji? Habari yako? Habari za nyumbani? Habari za kazi? Oftewel: Hallo! Goedemorgen. Alles goed, vriend? Hoe gaat het ermee? Hoe gaat het thuis? Hoe gaat het op het werk? Antwoorden kan op verschillende manieren, al betekenen ze allemaal dat het goed gaat. Safi! Nzuri! Poa! Fresh! En mijn persoonlijke favoriet: Bomba!

Het tweede ochtendritueel begint rond 09.00 uur. Dan wordt er op mijn deur geklopt en komt de koffie binnen. Tot een uurtje of 13.00 ben ik dan aan het onderzoeken. Lees: mensen vragen of ze bepaalde informatie hebben, andere mensen vragen of ze de beloofde informatie al gevonden hebben, overleggen, verifiëren, etc. Voor de lunch loop ik, sinds het avontuur met Richard meestal de poort uit. In de buurt van de brouwerij is immers van alles, voor een redelijke prijs, te krijgen.

Maandag middag besloot ik eens een kijkje te gaan nemen in een 13 verdiepingen hoog gebouw hier 100 meter verderop. Een rijk uitgerust, glazen gevaarte dat binnenkort officieel geopend wordt voor winkels en een hotel. Ik was benieuwd of je bovenin kon komen en dan misschien over de stad kon uit kijken. De lift bracht me tot de 12 verdieping, vanaf een balkon een prachtig uitzicht te zien was. Omdat de oceaankant van Dar es Salaam niet zichtbaar was, ging ik opzoek of er op het dak te komen was. Het kon via een trap. Mijn mond viel open; het uitzicht was nog mooier, de hele stad en zelfs de Indische oceaan was zichtbaar. Bovendien was er een zwembad boven op het dak!

Mijn middagen bestaan grotendeels uit hetzelfde programma als de ochtenden. Tussen 18.00 en 18.30 uur knijp ik hem er meestal tussenuit. In tegenstelling tot het eerste ochtendritueel duurt het tot morgen zeggen vrij kort. Baadaye! (later) of Kesho! (morgen) is genoeg. Ik neem wederom een Daladala en normaal gesproken ben ik dan met 20 minuten ‘thuis’. Behalve als er een Coca Cola- truck midden op de weg de boel staat te blokkeren, dan kan het gemakkelijk een uur duren. Maar het schouwspel maakt het wachten aangenaam. Getoeter en geschreeuw vormen de achtergrondmuziek bij een toneelstuk waarin auto’s en bestuurders een hoofdrol spelen. Terwijl de een probeert de truck weer aan de praat te krijgen, zorgt de ander dat niemand er met een flesje Cola of Bamboocha (de bekende Fanta reclame wordt zeer gewaardeerd hier) vandoor gaat!

Hoewel het niet veel werk is om een Afrikaanse maaltijd in elkaar te klussen, eet ik amper thuis. Meestal wordt ik uitgenodigd om bij iemand thuis te eten. Maandagavond ben ik met mijn begeleider wat gaan eten in de stad. We kwamen terecht bij Ronnie’s corner. Ik wist niet dat Van Sambeek zaken doet in Tanzania. Het eten was ieder geval goed Ronnie!


Advertisement



29th September 2006

Biergekken
Het was toch te verwachten dat als de ene Boskamp Biergek ergens heen gaat om bier te verkopen, dat de andere Boskamp Biergek niet ver weg is...... En er is niks mis met ontbijten met rijst en vis. Pasta ofzo kan ook, heerlijk! Ik doe dat al jaren, en heb je mijn schoenmaat wel eens gezien.....

Tot: 0.104s; Tpl: 0.01s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0561s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb