Dagje Pretoria, soweto en een Afrikaans diner met dansje

South Africa's flag
Africa » South Africa
July 24th 2019
Published: July 24th 2019

De eereste volle dag in Zuid-Afrika was druk en goed besteed. ‘s Morgens starten we nog fris met een windje, maar gedurende dag werd het aangenaam en zonnig, zeker boven de twintig graden.

Eerst zijn we naar Pretoria gereden om het Paul Krugerhuis en het Voortrekkersmonument te bezoeken en om een indruk te krijgen van de staf. De lunch genoten we bij het monument, daarna reden we terug richting Johannesburg om Soweto te bezoeken. Het was heel indrukwekkend om te zien hoe groot en gevarieerd dit township is. Je realiseert je maar weer eens goed hoe goed wij het hebben. We hebben het monument van Hector Pietersen bezocht en het huis van Nelson Mandela. Onze gids had ons op het hart gedrukt om geen geld te geven aan de mensen, dat was soms best lastig. We waren allemaal onder de indruk.

Daarna reden we naar ons tweede hotel, weer overdadig luxueus, gewoon twee twee persoons bedden op een kamer. Om zes uur hadden we een kennismakingsborrel, hoewel we al een dag op pad waren was het leuk om even te horen wie iedereen was en wat ze deden. Je raad het al het overgrote deel komt uit het onderwijs, niet zo gek midden in de zomervakantie. Wel een heel leuke groep. Daarna gingen we met z’n allen dineren bij restaurant Boma, een heerlijk buffet stond, klaar en je kon zovaak langs gaan als je wilde. Van voorgerechten, salades, soepen, van allerlei vleesgerechten die onder je neus werden klaar gemaakt, tot heerlijke desserts. We hebben ons buik rond kunnen eten. De hele tijd speelde er een band, die ons ook nog op de vloer kreeg, dus we sloten af met een Afrikaans dansje. Einde van een geslaagde dag. Morgen 400 km in de bus richting onze volgende bestemming. Morgen om 4 uur in de middag onze eerste game drive. Ik ben benieuwd.

Tot: 0.05s; Tpl: 0.009s; cc: 8; qc: 44; dbt: 0.0283s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb