Zuid-Afrika deel 3

Africa » South Africa » Western Cape » Cape Town
October 17th 2014
Published: October 17th 2014

Beste mensen,

De laatste blog ben ik bij Tsitsikamma geeindigd. Hier zijn we naartoe gereden en op de route hebben we de "big tree" bezocht, dit was een boom die 1000 jaar oud was en boven alle bomen in het woud uitstak. In het nabijgelegen stadje Stormsriver zijn we naar een erg leuk hippy hostel gegaan, hier hadden ze een aantal erg leuke huisdieren, waaronder een rastageit, Deze kwam af en toe letterlijk bij je op schoot zitten! Nadat hier hier onze spullen hadden uitgeladen, hebben we een kleine hike gedaan waarna we een leuk 60's cafe bezocht hadden. S'avonds was het dan eindelijk tijd om van een echte Afrikaanse braai te genieten, dit was samen met de rest van het hostel en was erg erg gezellig, na de braai zijn we met z'n allen voor de rest van de avond rond het kampvuur blijven zitten.

De dag erna zijn we verder gereden naar de ingangsgate van het Tsitsikamma National Park, hier hebben we s'ochtends een mooie hike gedaan die over een suspension bride ging, waarna het pad bijna verticaal naar de top van een berg ging. Op de top van de berg kon je erg mooi uitkijken over de kust en het national park. Hierna zijn we verder gereden naar Nature valley (Salt River), daar was een mooie kustroute die je kon wandelen, en bij laagtij kon je helemaal rond gaan. Wij waren eigenlijk net te laat en moesten hierdoor een beetje over de rotsen klimmen om de wandeling te voltooien. Na Salt River zijn we via de Garden Route verder gereden naar Plettenberg Bay. Onderweg waren we bij een mooi uitzichtpunt gestopt, om van het uitzicht te genieten. Tot onze verbazing zagen we kort bij de kust een walvis! Dit was erg mooi om te zien! In Plettenberg Bay hebben we een Mozambieks restaurant bezocht, waar we een lekkere steak hebben gegeten. In dit stadje hebben we ook overnacht.

Na Plettenberg Bay zijn we naar Oudshoorn gereden, dit stadje is zeer bekend vanwege zijn Struisvogelfarms. Natuurlijk hebben we dan ook een farm bezocht. Hier kon je precies zien hoe ze te werk gingen, we begonnen bij een grote "oven" waar alle bevruchte eieren inlagen, waar ze op de juiste temperatuur werden gehouden, ze konden met een lichtapparaat zien of het eitje bevrucht was of niet. De onbevruchte eieren werden leeggemaakt en gebruikt als "kunstvoorwerp" , en de bevruchte eieren werden zodanig neergelegd dat het kuiken met behulp van een luchtbel de schaal makkelijk kon openen als het tijd was. Dit was erg grappig, want sommige eieren waren al een beetje open en zo kon je zien hoe het kuiken nog opgepropt in het ei zat! Hierna zijn we naar de kooi met kuikens gegaan en mochten we er een een vasthouden. Even later zijn we met ezel en kar naar de volwassen dieren gegaan en konden we zien hoe ermee geraced werd! Al met al een leuke ervaring! De struisvogels werden voornamelijk gebruikt voor het vlees, de huid en de veren. Na Oudshoorn hebben we Route 62 genomen naar Swellendam, dit is een erg mooie route om te rijden, met heel diverse landschappen, welke zeker de moeite waard waren. In Swellendam hebben we een hostel genomen, waar we s'avonds een lekkere pizza hebben gegeten.

De dag erna zijn we verder gereden naar Hermanus, dit is een stadje dat erg bekend is vanwege de grote baai, waar de walvissen heenkomen omdat het water hier een beetje warmer is. Dit is dan ook de plek om hun te spotten. Nadat we hier een tijdje waren gebleven en wat walvissen hadden gespot waren we weer verder gereden richting Stellenbosh, dit was via een erg mooie kustroute. Hier zagen we op een gegeven moment een grote stad liggen. Dit was Capetown, ons eindpunt. We waren een dag vroeger als schema maar dat gaf niet, we hebben in het centrum (gardens) een leuk hostel genomen en zijn daarna het park en de markt gaan bezoeken. S'avonds zijn we gezellig gaan uiteten met Nishanthi,een vriendin die 2 jaar geleden vanuit Maastricht naar Zuid-afrika is verhuisd en in Capetown woont.

De dag erna zijn we via een aantal leuke plaatsjes naar Kaap de goede hoop gereden, dit is het meest zuid-westelijke punt van het Afrikaanse continent. Hier hebben we ook de top van Cape point bezocht. Tevens hebben we op de route een marine museum bezocht. S'avonds hebben we in het hostel een aantal series gekeken.

De opvolgende dag zijn we naar Table mountain gereden. Hier was een mooie hike naar de top. Deze was zwaarder als gedacht, maar op de top aangekomen maakte het uitzicht alles weer goed! Om weer beneden te komen hebben we gebruik gemaakt van de Cable car. De rest van de middag hebben we Capetown bezocht, s'avonds zijn we naar een leuke comedy club gegaan bij waterfront.

De dag erna hadden we een fietstour geboekt naar een township genaamd Langa. Dit is een grote krottenwijk met meer dan 50.000 inwoners. De gids heeft ons de verschillen laten zien in de krottenwijk tussen arm/gemiddeld en rijk. Ook de rijken wonen in de krottenwijken, ze kiezen er zelf voor om deel te nemen aan deze gemeenschap, alhoewel deze woningen een stuk beter zijn als de krotten zelf. Ook hebben we een krot vanbinnen bekeken, het is niet bepaald luxe! Er was ook een kraampje dat geitekoppen verkocht, dit is schijnbaar een lekkernij voor de Xhosa. Een halve kop kost ongeveer 3 euro. Na de township tour zijn we naar de markt gegaan in Capetown om nog wat souvenirs te kopen. S’avonds zijn we samen met Nishanthi gezellig naar de zonsondergang vanaf signal hill gaan kijken onder het genot van een wijntje! Daarna hebben we lekker gebraait in een restaurant en tenslotte nog een paar biertjes gedronken in een paar leuke locale cafe’s.

De ochtend erna zijn we weer op tijd opgestaan om de auto bij het vliegveld af te leveren, en de binnenlandse vlucht terug naar Johannesburg te nemen. Vanavond hebben we de vlucht terug naar Amsterdam en dan is onze vakantie helaas alweer afgelopen.Het is allemaal zoals gewoonlijk weer voorbij gevlogen! Zuid-Afrika is een te gek land met veel ontzettend veel mooie natuur. Een paradijs voor iedere dierenliefhebber. Een plek waar ik graag nog een keer terug zal komen!

Groeten Roy

“No one is born hating another person because of the colour of his skin, or his background, or his religion. People must learn to hate, and if they can learn to hate, they can be taught to love, for love comes more naturally to the human heart than its opposite.” Nelson Mandela

18th October 2014

Zuid- Afrika deel 3 (slot)
Hallo Roy&Mylene, Weer een prachtige reis is voorbij en wat hebben jullie weer een heel mooi land "ontdekt" mooie foto,s genomen.Ik heb weer genoten van alles wat jullie geschreven hebben,jammer dat het "boek" weer uit is. Zeker ook voor jullie....maar ja Roy & Mylene aan alles komt aan eind ook aan zo,n schitterende vakantie...:). Het was heel fijn een beetje met jullie mee te reizen. Nice flight back home xx xx

Tot: 0.108s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 47; dbt: 0.0582s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb