Zuid-Afrika deel 2

Published: October 10th 2014

Beste mensen,

De vorige keer ben ik geeindigd bij de bootreis van de wetlands.De avond ervoor had ik de blog met foto’s geupload maar dit ging allemaal zeer langzaam dus bij deze blog ook nog de ontbrekende foto’s van Swaziland van de vorige blog!

De bootreis in de wetlands was prima verlopen, het was een leuke trip en we hebben een aantal nijlpaarden, krokodillen en vogels gezien en het was op zich zeker de moeite waard, maar we waren al erg verwend in het Krugerpark dus het was niet meer echt “super”speciaal! Na de bootreis zijn we met de auto naar het oostelijke gedeelte van het iSimangaliso wetland park gereden, dit is een park waar je zoals Kruger ook zelf kan rondrijden, maar dan aan een kust met enorme stranden. We zijn hier om 13.00 uur naar binnen gereden en we hebben het park bij zonsondergang verlaten. Dit was genoeg tijd voor het gedeelte wat wij wilden zien. Het mooie van dit park was voor ons dat we eindelijk ook de zwarte neushoorn in het wild hadden gespot. We reden net terug richting ingang, en daar stonden ze dan! Vlak langs de weg! CHECK! Wat een beesten! Nadien hebben we nog in een italiaans restaurant een pizza gegeten, waarna we terug naar ons hostel zijn gegaan.

Na St.Lucia zijn we verder gereden naar Drakensberg, dit was ongeveer 450 kilometer richting het zuidoosten.Drakensberg is een heel groot berggebied, wat erg op de rocky mountains in Amerika lijkt. Je vindt hier ontzettend mooie valleien, watervallen, rivieren en grotten. En natuurlijk ook hele hoge bergen! Deze zijn wel tot 3000m hoog.Dit geeft dan ook een adembenemend uitzicht. We hebben dichtbij het Royal Natal National Park geslapen, in een ontzettend leuk hostel genaamd naar het amphitheatre, een nabijliggende berg die recht omhoog gaat, als een enorme muur. Hier waren we s’middags rond een uur of drie aangekomen, en we hadden dan ook de luxe om van het zonnetje, het zwembad en de bar te genieten. S’avonds hebben we een feestje gebouwd met de andere mensen van het hostel , wat erg gezellig was.

De dag erna hebben we een excursie gedaan naar Lesotho, een klein land, wat ongeveer in het hart van Zuid-afrika ligt. Hier hebben we als eerste een leuk dorpje bezocht, waar een school lag en waar boven op de berg rotsschilderingen te zien waren. Toen we aankwamen, zagen we de schoolkinderen al nieuwsgierig kijken, en het duurde niet lang voordat we het klaslokaal ingetrokken werden en we ook in de bankje zaten en de leerlingen ons hun schriften konden laten zien. Ze waren dolenthousiast! Even erna waren we naar de top van een berg gelopen ( wat niet erg makkelijk was na een avondje doorzakken ) om de rotsschilderingen te bekijken en om met te gids te vertellen over de economie en de overheid van Lesotho. Toen we erna weer terug richting het dorp liepen hebben we nog een tussenstop gemaakt in een roundavel waar een witte vlag buiten hing, dit betekende dat de bewoner van deze roundavel zelf bier had gemaakt en dat dit beschikbaar was.Natuurlijk mochten wij ook hiervan proeven! Er ging een grote beker in een oude ton, waarna hij rond ging door de roundavel, zodat iedereen een voor een eraan kon drinken. Wij vonden het niet echt lekker, maar de dorpelingen waren al redelijk aangeschoten en hadden de ook grootse lol. Na dit bieravontuur waren we naar een Sangoma gegaan. Dit is de spirituele/kruiden genezer van het dorp. Zij vervult de taak van zowel dokter, psycholoog en priester in een. Haar nek hangt vol met kralen, die ook een of andere kracht bezitten. Ze had zich eerst aan ons voorgesteld en daarna mochten we vragen aan haar stellen. Leuk allemaal, alleen een beetje moeilijk te geloven. Na de sangoma hebben we nog een kleine tussenstop gemaakt bij iemand thuis om een soort maisrijst met spinazie te eten en daarna waren we weer teruggereden naar het hostel, waarna we de rest van de avond heerlijk op bed hebben gelegen en series hebben gekeken.

De dag erna waren we naar het Royal Natal National Park gegaan. Hier hebben we een hike gedaan genaamd Gorge, dit was een hike van ongeveer 15 km waar je ongeveer 5 uur over deed. De eerste 6.5 kilometer waren over de voet van de berg, dit was af en toe een beetje steil, maar over het algemeen goed te doen. Daarna liep je stukken langs de rivierbedding en ook erdoorheen ( je moest dus ook vaak van steen tot steen klimmen ) Hierna kwam je bij een tunnel uit, dit leek eigenlijk meer op een grote scheur in de berg waar je erg mooie fotos kon maken. Op het eind van deze tunnel was een kraterachtig gat gevuld met ijskoud water. Hier kon je niet meer verder. Toen we weer terug uit de tunnel kwamen zagen we een kettingladder naar boven gaan, deze hadden we dan ook genomen en bovenaan was een grote klim met stalen pinnen, naar de top van de berg, waar je een ontzettend mooi uitzicht had op het amphitheater. Helaas was deze hike geen loop, dus we moesten dezelfde weg ook weer terug. Moe maar voldaan waren we erna weer terug bij het hostel gekomen, waarna we later nog boodschappen hebben gedaan voor het eten s’avonds en de ochtend erna.

De ochtend erna hebben we het mooie hostel in het gebergte verlaten en waren we naar Durban gereden, een van de grotere steden van Zuid-Afrika. Dit was 250 km rijden waar we ongeveer 3 uurtjes over hadden gedaan. In het centrum hebben we de wagen in een parkeergarage gezet en een dagkaart van de “peoplemover” gekocht. Dit is een soort stadsbus welke door de hele stad opstapplaatsen heeft waar ieder kwartier een bus voorbij komt.Durban ligt aan de zee, en we hebben als eerste het strand bezocht, hier maakte de locals mooie zandsculpturen om aan geld te komen. Na het strand hebben we het stadium bezocht, hier zijn ze erg trots op en volgens mij was dit ook destijds speciaal voor het WK gebouwd. Na het stadium waren we naar Victoria market gegaan, dit is een wijk vol met marktkraampjes op z’n Indisch, een hoop schreeuwende mensen en een hoop drukte. Hierna hebben we nog even een bezoek aan Mc donalds gebracht, en waren we terug naar de auto gegaan want het begon alweer donker te worden. We waren vanuit het centrum richting het vliegveld gereden en hebben die avond nog goed moeten zoeken om een hostel te vinden want de meeste waren volgeboekt in verband met de schoolvakanties. Gelukkig hadden we er een gevonden en hier waren we dan ook redelijk snel weer gaan slapen want we moesten we de dag erna om 4.45 op om de huurwagen in te leveren en het vliegtuig pakken richting Port Elizabeth.

Vandaag hebben we in Port Elizabeth onze nieuwe huurwagen opgehaald en zijn we na even het centrum bezocht te hebben begonnen aan de reis richting Capetown, waar we nog een stop hebben gemaakt in Jeffreys bay om vervolgens in Cape st. Francis een mooi hostel/park te nemen om te overnachten. Morgenvroeg hebben we ons een lekkere massage geboekt, waarna we weer doorrijden richting Tsitsikamma om het national park te bezoeken!

Bedankt voor al jullie leuke reacties op de vorige blog, en tot de volgende keer maar weer.

Groeten Roy

10th October 2014

Jaommer hè...alweer un week um.mèh zoe te zien geneet g'r d'r vol op vaan.xx
13th October 2014

Mooi geschreven!
Wederom een mooi verhaal om te lezen! Veel plezier!
13th October 2014

geweldig!
Wat een land zeg! Buiten de mooie natuur zal de gastvrijheid van de lokale bevolking toch ook veel goede gevoelens teweeg brengen. Geniet er nog van. Ik ben iig weer nieuwsgierig naar jullie volgend verslag! Xxx

Tot: 0.118s; Tpl: 0.014s; cc: 10; qc: 51; dbt: 0.067s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb