Sidste indlaeg fra Sierra Leone


Advertisement
Sierra Leone's flag
Africa » Sierra Leone » Freetown
May 14th 2008
Published: May 14th 2008
Edit Blog Post

OpstregningOpstregningOpstregning

Vi havde ingen hvid maling, så opstregningen af banen til Big 5’s sportsstævne foregik med hakker Det er T-Roy med hakken og Abibu i de sort/hvide shorts
Så er det blevet tid til det sidste blog indlæg. Vores internet virker ikke mere på Masanga, så jeg har ikke haft mulighed for at poste et indlæg før nu, hvor vi er i Freetown for at tage imod de nye medicinstuderende.

Nu er der kun 17 dage til jeg lander i Kastrup, og jeg glæder mig. Det har virkelig været en fed tid hernede, og jeg har på intet tidspunkt fortrudt at jeg tog herned, men det bliver også dejligt at komme hjem. Erik bliver hernede to måneder til hvilket jeg synes er ret sejt gjort. Må indrømme at jeg savner familie og venner for meget til at kunne blive hernede 2 måneder til.

Efter at have været ude og opleve verden er det store spørgsmål jo så om jeg har ændret mig, udviklet mig og lært noget om mig selv og den verden vi lever i.
Jeg kan svare ja til alle spørgsmålene, men det må næsten være op til dem der kender mig, at bedømme hvor meget jeg har ændret og udviklet mig. 2 ting ved jeg dog og det er, at jeg 1, helt sikkert har lært noget om mig selv og 2, jeg har
OL-disciplin?OL-disciplin?OL-disciplin?

En af disciplinerne til sportsstævnet var ædekonkurrence.
fået et kæmpe indblik i hvordan det er at leve og arbejde i verdens fattigste land med dertilhørende problemer og glæder.

Nu vil jeg give ordet til min dagbog. Jeg ved godt at den er absurd lang, men jeg haaber i overlever.

Søndag den 6/4 - 08
Sov til klokken tolv, og har været træt og ugidelig hele dagen.
Pillede rissækkene omkring communitycentret ned og havde Big 5 møde bagefter. Størstedelen af mødet var fint, men desværre har de en tendens til at gå ned i ligegyldige detaljer.
Vi diskuterede hvad vi ville betale blue house, vinderne af sportsturneringen, for at få vores pokal tilbage. Vi endte på 40.000 Le, men det synes blue house ikke er nok. De mener de er blevet lovet indkøbsprisen af pokalen. Indkøbsprisen er på 200.000 Le og vi har aldrig nævnt det beløb som en præmiesum.
Jeg underviste Thomas i det regnskabsprogram han skal bruge. Det kommer til at tage længere tid end jeg lige havde regnet med. Mest fordi han faktisk siger til, når der er noget han ikke forstår.

Jeg har fået nogle mærkelige sår på mit højre ben, som ikke er helt lækre. Især et på mit skinneben
OverrækkelseOverrækkelseOverrækkelse

Lederen af blåt hus, der vandt Big 5's sportsstævne, får overrakt pokalen.
gør virkelig ondt. Det er vidst en form for insektbid, der er på spil.

Tirsdag den 8/4 - 08
Den store generator er i stykker, og der er kun en ud af fem små generatorer, der virker, så her til aften var det kun vores pc-undervisning, der fik strøm. Egentlig undrer det mig ikke at der ikke er flere af de små generatorer der virker.

Onsdag den 9/4 - 08
Vi bruger stadigvæk den lille generator da Fancy, vores elektriker, ikke kan reparere den store før Brima kommer tilbage. Brima er chauffør og ham der har forstand på motorer. Lige nu er han i Freetown med Thomas.

Torsdag den 10/4 - 08
Vi åbnede klasseværelset her til aften for at engelskeleverne kunne komme og læse. Der kom tre, så det var fint nok. Især John var rigtig glad for det. Han er blevet undervist i samme klasselokale før, men droppede ud. Denne gang er han fast besluttet på at gennemfører.
Incineratormanden håber at kunne komme på et hold når der kommer nye frivillige. Jeg tror virkelig der kan dannes en del læse/skrive hold som class 3.

SM, apotekeren, har oprettet en klub, der hedder The Big
T-roy og MasangaT-roy og MasangaT-roy og Masanga

T-roy og hunden Masanga, der fulgte med os hele vejen på vores bjergbestigning
Time Boys (BTB). En form for konkurrent til Big 5 tror jeg, men er ikke sikker. Målet er at tjene penge til fattige. De havde møde her til aften eller også var der fest. I hvert fald var der en masse larm og glade mennesker. Bliver spændende at se hvad det udvikler sig til.
Apology spurgte mig i dag om jeg ville betale for at han kunne studere i Makeni fredage og lørdage. Det koster 200.000 Le at ansøge, og det det han ville have penge til. Jeg sagde nej, og forklarede ham at jeg sagde nej til alle så det var ikke pga. ham. Han blev ikke sur eller skuffet, men sagde tværtimod tak fordi jeg sagde hvad jeg mente og forklarede ham hvorfor jeg ikke kunne støtte ham.

Den store generator virker stadig ikke.

Fredag den 11/4 - 08
Klokken er nu ti over tolv og det regner og tordner udenfor. Regnen er ikke så voldsom som for ti minutter siden, men stadig nok til at man bliver våd af at være ude.
Har fået en udposning på benet med materie i. Tror den er kommet efter at jeg havde et plaster på igennem hvilket huden
BjergbestigningBjergbestigningBjergbestigning

Erik med det bestegne bjerg i baggrunden
ikke kunne ånde. Ifølge Julie brister den af sig selv på et tidspunkt. Håber den bare går i sig selv i stedet.
T-roy ordnede mine dressings i dag og pressede pus ud af en pussamling på min venstre fod. Nu gør den endnu mere ondt end før..
Engelsk gik fint i dag. Havde kun John og Amadu til class 1. John sagde ligefrem noget i dag og prøvede at være med. Det er ærgerligt at han ikke gør det normalt. Amadu holdt lidt igen for at give John plads. Det var fedt at opleve.
Cambell fortalte at han tager afsted herfra på fredag. Han har fået et job i Freetown hos en anden dansker, der ejer et entreprenørfirma hernede. Han tager ikke videre med MSF til Sudan, men bliver i Sierra Leone. Jeg kan godt forstå at han hellere vil arbejde der end her. Han befinder sig alligevel hele tiden i Freetown, og det er nok ikke meget udfordring han får her.
Sarah har fået mail fra Peter. Han har haft møde med 25 potentielle frivillige. Jeg håber der er nogen, der kommer ned og overtager vores undervisning.

Lørdag den 12/4 - 08
Alice holdt fødselsdagsfest i dag. Der
SengenSengenSengen

Min seng med myggenet
var inviteret omkring 100 og det så ud som om de fleste kom.
Festen skulle have startet klokken 7, men først klokken otte fik vi at vide at vi skulle komme, og så sad vi ellers og hørte på taler indtil vi endelig kunne få noget at spise kl 10. Talerne var meget langtrukne, og mikrofonen gik ud med jævne mellemrum. Taler hernede er generelt langtrukne, og for det meste bliver der ikke rigtig sagt noget interessant.
Det var fedt med en fest hvor man kendte de fleste. Sad ved palmevinen det meste af aftenen og talte med folk. Blev en smule beruset, men ligefrem fuld kan man ikke blive af palmevin, som ellers er begyndt at smage ok nu.
Hannah, som jeg mødte til festen på drengeskolen i Magburaka, var her. Hun kunne ikke forstå at jeg ikke havde ringet til hende, og troede det var fordi jeg havde en kone her, hvilket jeg ikke kender noget til.
Da jeg forklarede at det var fordi jeg ikke synes vi talte godt sammen, sagde hun at jeg bare kunne ringe og stille alle de spørgsmål jeg ville. Som om det ville gøre os bedre til at tale sammen. Mærkeligt..
Hun
SkorpionSkorpionSkorpion

Nogle farlige dyr stødte vi på. Her er en skorpion som Joseph fangede.
elsker mig åbenbart også nu, og det var først da jeg sagde at jeg ikke elskede hende at hun lod mig være. Hun havde vist ikke noget problem med det. Sagde bare OK og gik. Endnu mere mærkeligt..
Omkring kl tolv tog vi videre ned i Masanga. Big Time holdt fest, så det valgte vi at tage med til. Tidligere på dagen havde de arrangeret fodbold kamp, men hvis man ikke vidste at Big Time havde arrangeret det, ville det være umuligt at finde ud af det. Ikke en gang deres præsident, SM, var der.
Festen om aftenen var meget ordinær og lige som alle de andre fester. Det bliver spændende at se om de bliver et alternativ til Big 5. Tror det ikke, og det regner Abibu og Maxwell heller ikke med.

Søndag den 13/4 - 08
Regntiden er efterhånden ved at starte. Lige nu regner det udenfor og er ligefrem køligt.
Vat i Makarr i dag og så på guldgravning. Det var Usman, der havde inviteret os. Det er vidst ret normalt at grave omkring 20 karat guld hver dag. En karat guld sælges for omkring 14.000 Le (28 kr.).
Til aften bestod maden af vores sædvanlige weekendmad: pasta med aubergine, løg, kartofler og flåede tomater (i weekenden har Cecilie, vores kogekone, fri)

Mandag den 14/4-08
Vi startede Pc-undervisning for to staff hold op. Bessie sad og tegnede en landsby i paint. Det var fedt. Ærgerligt at jeg ikke havde taget kamera med.
Har det ikke helt godt. Drak noget vindrue syntetisk sodavand. Tre slurke og nu er min mave er ikke glad for mig.
Vi fik endelig vores nummerplader, så nu kan vi også køre uden for Masanga på vores motorcykler. Herligt.
Aflyste class 1 i dag. Kun Amadu mødte op. Kunne selvfølgelig have undervist ham, og tror nok jeg vil gøre det næste gang. Virker som om det er maintenance, der er de bedste til at komme.
Vi er begyndt på at kategorisere bøgerne til biblioteket. Hvis vi er heldige, kan vi snart åbne det op med bøger og det hele.

Tirsdag den 15/4 - 08
Det sodavand var ikke godt for mig. Var oppe flere gange i løbet af natten for at tømme tarmene, og fik også lige brækket mig en enkelt gang. Faldt endelig i søvn omkring halv fire.

Onsdag den 16/4 - 08
Erik og jeg besøgte Mathura secondary girls school. Den eneste statsejede secondary pigeskole i hele landet. Vi var levet inviteret af Alpha og John Noa Kapo, en mand vi mødte til big 5 sportsstævnet. Der er virkelig tydeligt at eleverne lærer alt udenad eller læser direkte op fra en bog når de bliver stillet spørgsmål. Ikke noget med at fundere over tingene som vi er vandt til.
Vi overværede en klasse hvor de blev undervist i hvordan regeringen virker. Eleverne sagde ikke et ord hele lektionen. De var bange for ”de hvide fremmede.” Ret ærgerligt, da jeg ellers gerne ville have fundet ud af om de også lærer ting udenad i de højere klasser.
Jeg Havde håbet på at tage et bad mens der stadig var lys, men valgte at spraye med insektgift, så jeg blev nødt til at forlade mit værelse da jeg simpelthen hostede for meget af at have indåndet giften.

Torsdag den 17/4-08
Class 2 er virkelig blevet gode. Var meget overraskede over at de kunne finde ud af at dele ord op når de forsøgte at læse dem. Fik hjælp af pastoren i class 2. Han er vist uddannet skolelærer. Han kunne nok være en ret god hjælp til os u-uddannede lærere.
Kan nu godt mærke at jeg ikke skal være lærer. Har ikke tålmodigheden til det. Det gør det heller ikke nemmere at det foregår på et sprog jeg ikke taler flydende.
Den sene computerundervisning var noget svær at komme igennem i dag, men vi klarede det.
Jeg har ikke rigtig spist så meget i dag. Ved egentlig ikke hvorfor. Har været rigtig sulten, men bare ikke efter afrikansk mad. Hellere brød og sådan. Vi har ikke mere gas, og det er åbenbart umuligt at opdrive det i Freetown. Ret mærkeligt. Så mærker man lige pludselig at det her ikke er verdens mest velfungerende land.

Fredag den 18/4 - 08
Ingen elever til hverken class 1 eller 3. Især skrædderne er dårlige til at møde op.
Internetmodtageren har været i stykker et par dage nu. Thomas tog den med til Makeni, men de ville ikke se på den medmindre han også medbragte en bærbar computer.
Strømmen gik allerede kvart over ni. Hvorfor, ved jeg ikke. Der var sikkert ikke mere diesel.
Morgenmaden i dag bestod af fisk og ristet brød. Ved ikke helt hvad Cecilia havde regnet med. Måske skyldes det manglen på gas at hun ikke lavede noget ordentligt til os.
Har fået endnu en mærkelig ting på benet. Tror det er en absces, der er ved at udvikle sig. Det bliver højst sandsynligt ligesom med den sidste, hvor jeg blev nødt til at gå eller sidde ned for at den ikke gjorde for ondt.

Lørdag den 19/4 - 08
Kategoriserede biblioteksbøger hele dagen. Mangler bare at skrive dem ind i database.
Fik varmt bad. Virkelig lækkert. Spanden havde stået i solen hele dagen.
Generatoren blev slukket før tid. Der var ikke nok diesel. I går blev den slukket før tid fordi T-Roy troede klokken var ti da den var kvart over ni. Batteriet i hans ur er nemlig ved at dø.
Har haft ræsermave hele dagen.

Søndag den 20/4 - 08
Fortsatte med registrering. Har flyttet alle bøgerne op til biblioteket, men endnu ikke sat dem på hylder. Vi åbner ikke i morgen.
Abscessen har tømt sig selv, så det gør ikke ondt mere.
Der var en mus i køkkenet. Har også mus i mit skab. De kommer ned gennem et hul i loftet.

Mandag den 21/4 - 08
Nu begynder der at ske noget med revisionen hernede. Thomas og jeg har nu dagligt afsat 10-11 til bogføring. Vi starter med at nummerere alle bilagene fra januar og op til nu, og så håber jeg vi kan begynde at skrive ind. Hvis vi er heldige kan vi allerede begynde på det i næste uge. Regner med at notere alt der har med hostellet at gøre så vi kan få hostellets regnskab ordnet hurtigst muligt.
Der er ikke styr på meget på bogføringssiden, men jeg håber der er kommet nogenlunde system i det når jeg tager herfra.
Var i Makeni i dag for at få ordnet vores internetmodtager. Vi bliver nødt til at tage til Freetown med modtageren. Der er noget, der har slået sig løs inden i den og de har ingen teknikere i Makeni, der kan reparere den. Jeg regner med at Thomas tager den med på onsdag.
Fik købt lidt slik til Erik og jeg. Det er ikke er særlig velassorteret supermarked de har i Makeni. Har købt en ”ben beskytter” til min motorcykel. Alle kører rundt med dem hernede, så tror det er meget smart at have den.
Erik tog en hård tørn med pc-undervisningen i dag. Jeg havde Emma og Alice hvilket ikke var slemt, men Erik havde blandt nogle af de mindre pc-mindede personer..
Er ved at blive ret træt af maden her. Den ”kød sovs” uden kød som Cecilie laver ret tit smager mig ikke mere. Før var jeg virkelig glad for den, men nu får jeg det nærmest dårligt af den. Ser frem til at vi får bagt noget rugbrød og at vi kommer til Freetown og får noget andet mad. Vi har besluttet at tage dertil ugen op til de nye kommer herned. Vi tager afsted tirsdag og kommer så hjem lørdag.
Vi ved endnu ikke om der også kommer nogle volontører ned med de medicinstuderende.

Tirsdag den 22/4 - 08
Næsten alle mødte op til class 3. Kun Usman skrædder var der ikke.
Havde kun 1 times pc-undervisning til aften, da Fancy blev nødt til at slukke generatoren pga. tordenvejr.

Onsdag den 23/4 - 08
Erik er taget med Thomas til Freetown. Han skal afhente en pakke hos Helle Thornings mand, og købe masser af chokolade med tilbage.
Bessie fortalte mig sin krigshistorie i dag. Hans første kone blev dræbt af rebellerne, og hans to døtre bortført. Heldigvis fandt han dem senere, men det var først efter at have truet rebel komandanten at han fik dem tilbage.
Jeg har stadig ikke vendt mig til at de ikke bliver synligt berørte når de fortæller historier som denne.
Vi (Big 5) var ude og dele vitaminpiller ud i dag som vi havde fået af hospitalet. Da vi havde delt alle vitaminpillerne ud, fandt vi ud af at nogen fra den muslimske skole, SLMB, havde spredt det rygte at de er for gamle. Det resulterede i at børn både fra SLMB og SDA (Syvendedags adventisternes skole) gik og smed vitaminpillerne i vejkanten.
Det er virkelig åndsvagt at sådanne rygter kommer i omløb. Især fordi det ikke kun stiller Big 5 i et dårligt lys, men også hospitalet.
Prøvede at installere en printerdriver på Santigies computer, men den vil ikke tage imod min USB-stick. Det er sådanne ting vi kæmpe med på pc-siden. Printere uden drivere og pc’er der er for gamle til at tage imod USB-stick. Herligt.
Der er ved at blive lavet nogle nye toiletter nede klinikken, og var nede og tage billeder af dem i dag. De er virkelig lækre, og fik et mindre chok da jeg åbnede døren for at kigge ind. De helt rene med hvidt klinkegulv og det hele. Ikke noget man ser tit hernede. Nu skal det så også siges at de ikke er blevet brugt endnu, så hvidheden holder nok ikke så længe.

Torsdag den 24/4 - 08
Erik og Thomas kom tilbage her til aften. Celtel har givet os en ny internetmodtager gratis.
Pakken Erik hentede indeholdt rugbrød og leverpostej. Lækkert.
Det var meget hårdt at undervise i dag. Havde 3 gange engelsk og 1 gang pc alene. Da jeg kom tilbage lidt over tre gik jeg direkte i seng.
Til aftenundervisningen fik jeg hjælp af Sarah. Der var heldigvis ikke brug for så meget hjælp.
Der er intet nyt sket i forbindelse med SLMB og vitaminpillerne. Headteacher vil ikke fortælle hvem der har spredt rygtet. Det er egentlig også lige meget. Så længe de giver os en officiel undskyldning er jeg glad.
Det regner her til aften. Lækkert med en kølig aften.
Vi satte os alle ude på terrassen og talte og spiste chokolade og andre lækre sager da Sarah og jeg kom tilbage fra pc-undervisning. Det er nogle dejlige mennesker at være afsted med.
Erik bliver hernede længere end os andre, han ved bare endnu ikke hvor længe. Det ville have været fedt at tage hjem sammen, men kan godt forstå hvis han vil være her længere.
Personligt savner jeg bare mine venner og familie for meget. Jeg er nok ikke helt personen der egner sig bedst til at blive sendt ud for længere tid af gangen.

Fredag den 25/4 - 08
Havde en enkelt pc-undervisning og class 3. Skrædder Usman har vist ikke tænkt sig at komme mere.
Der er åbenbart et problem med mobil- og internetforbindelsen her i området lige for tiden. Derfor kan vi ikke komme på internettet. De (Celtel) regner med at få det ordnet i løbet af weekenden.
Har spist næsten al den chokolade Erik tog med hjem til mig fra Freetown. Er virkelig dårlig til at rationere mig selv.

Lørdag den 26/4 - 08
Tog til Outamba Kilimini National Park i dag. Vi skulle have været afsted klokken 9, men Brima (vores chauffør) kom først halv ti, og så holdt vi også en halv times pause i Makeni. Udover det, tog turen ikke 3 timer som vi regnede med, men fem. Og det af meget dårlige veje. Men en fin tur, det var det.
Vi ankom til nationalparken omkring kl 4. Det var ikke en nationalpark som jeg har forestillet mig dem. Ærlig talt ved jeg ikke helt hvordan en nationalpark skal se ud, men havde måske regnet med et stort skilt hvor der stod ”Welcome to Outamba Kilimini National Park”. I stedet var der en lille pil hvorpå der stod ”Outamba Kilimini HQ that way. Selve lejren hvor vi boede, kunne godt minde om dansk camping plads med små hytter. Hvis man altså lige ser bort fra at hytterne var stråtækte. Da vi ankom, fik vi først tildelt en hytte hver, men så kom FN forbi. De havde reserveret syv hytter hvilket parkbestyren ikke lige havde fået fat i. Heldigvis havde de et par telte med, så vi kunne godt få lov at beholde to hytter (vi var 6 afsted). Da vi havde fået styr på hyttesituationen og hvilet os lidt tog vi ud på vores første ”safari”. Dvs. en gå tur gennem junglen op til et bjerg hvor vi nød udsigten. Vi så ingen spændende dyr, men bare det at se noget andet natur end det vi er vandt til fra Masanga var lækkert. Da vi kom tilbage fik vi en kogekone til at kokkerere aftensmad til os med hjælp fra de ting vi havde med. Dvs. ris, peanutbutter, løg og sikkert også aubergine. Efter aftensmaden stod den på ristede skumfiduser og englændere. Englænderne var to gutter fra London, der var taget på to ugers ferie i Sierra Leone. De ville meget gerne ud og besøge Masanga (”wow, a village. We really want to go out and meet the locals”).

Søndag den 27/4 - 08
Stod op 5:30 for at tage ud og kigge på flodheste. Selvfølgelig kom vores guides først kvart over seks, men så fik vi i det mindste tid til at spise morgenmad. Det var en ok tur ned ad floden i kano. Desværre fik vi kun set flodhestenes hoveder i vandet, og ikke nogen eksemplarer på land. Selvom vi ikke kom tættere på end 10-20 meter var det nu en smule skræmmende at se på dem. Når man tænker på at flodheste er det dyr, der slår flest mennesker ihjel i Afrika, bliver man en smule bange når de pludselig dykker ned under vandet og ikke kommer op lige med det samme. Det kunne jo være at de havde udvalgt vores kano il deres morgenmåltid.
Grunden til at vi sejlede så tidligt, var at FN havde reserveret en tur kl ti, så vi skulle være sikre på at være tilbage inden dem. FN-folkene var fra Special Court og Development Program.
Vi tog fra nationalparken ved ti-tiden. På det tidspunkt var englænderne knapt stået op, så det blev ikke denne gang at de kom ud og se en rigtig landsby.
Hele turen til nationalparken var overraskende billig. Vi betalte 49.000 Le (100 kr.) pr. hvide person, for to guidede ture, overnatning og kok. Selvom vi ikke så meget, synes jeg det var en helt ok tur. Det største problem var vejen derud og hjem igen. Den var værre end den til Bo.
I Makeni mødte vi et indenpendence day optog med en djævel i spidsen. Erik havde sit kamera fremme da han steg ud af bilen, men fjernede det meget hurtigt. Der var nemlig flere mennesker der kom hen og sagde vi ikke måtte tage billeder og truede os med at tage kameraet hvis vi gjorde det alligevel. Erik fik ligefrem at vide at han ville blive slået ihjel hvis han tog billeder. Voldsomt.

Da vi kom tilbage omkring 16:00 spiste vi frokost, og så gik jeg i seng. Big 5 havde arrangeret fodboldkamp, men eftersom der også skulle være fest om aftenen, valgte jeg at sove så jeg var frisk til at sidde og tage imod billetter hele aftenen.
Vi havde ikke rigtig mere mad tilbage, så til aftensmad bagte vi rugbrød med hjælp fra en af Julies rugbrødsblandinger. Det var færdigt ret sent, så jeg gik ned til Big 5’s indenpendence fest (der var indenpendence day) for at være der indtil Erik havde spist, og så kunne han komme og tage over. Pga. en Big Time fest i går, kom der ikke mange til vores fest. I alt var der vist omkring 150, så vi fik et mindre underskud. Da Erik kom kl elleve tog jeg tilbage til et af de bedste måltider længe: Friskbagt rugbrød og leverpostej.
Vi lukkede billetsalget kl et, og jeg tog hjem derefter. Jeg har siddet og læst i et 1 år gammelt FOKUS-blad, og nu lægger jeg mig til at sove. Klokken er halv tre.

Tirsdag den 29/4 - 08
Pc-undervisningen i dag blev aflyst. Den første lektion fordi vi ikke kunne komme ind i classroom og slå hovedafbryderen fra. Den anden fordi vi ikke fik informeret de studerende i ordentlig tid, så da jeg ville gøre det, havde de allerede fået fri.
Erik tog de tog første engelskhold. Til den sidste var det kun Amadu, der kom til tiden, så jeg valgte at aflyse.
I morgen kommer Clifford, celtelmanden, forhåbentlig herud og kigger på vores internetmodtager. Det kan stadigvæk ikke komme på nettet.
Onsdag den 30/4 - 08
Celtelmanden kom ikke. Jeg håber på han kommer i morgen.
Vi havde kun pc-undervisning mellem otte og ti. Lektionen om morgenen aflyste vi, da vi begge ventede besøg. Eriks besøg var af en mand fra Korea Group, et selskab, der graver brønde. De er på kontrakt med verdensbanken, og derfor koster det intet for de lokale at få gravet brønde. Da Erik ringede til manden var det første han sagde: do you want a well? Ret sejt. De kommer vidst og graver i morgen i Masanga. Desværre kan de ikke give hospitalet en brønd.
Brøndprojektet fik Erik hevet ind under Big 5. Ret god måde at få omtale på. Problemet var bare at der var kommunikationsfejl mellem os og townchief, så han begyndte at kræver skatter ind i Big 5 navn for at dække mad og husly til de folk der kommer og graver hullet. Heldigvis fandt Erik ud af det, og i morgen får dem der har betalt, deres penge tilbage. Det var et ret godt tidspunkt Erik fandt ud af det eftersom hele Big 5 var samlet.
Det virker lidt som om Big 5 er forfulgt af uheld. Hver gang vi prøver at gøre noget godt, kommer der et eller andet i vejen: falske rygter om udløbsdato, folk der ikke synes de får nok for at have vundet et sportsstævne og skatter der bliver inddrevet i Big 5’s navn.
Pc-undervisning gik faktisk helt fint for mig. Nåede slet ikke at blive irriteret på de to jeg havde. Erik var til gengæld ret træt. Ikke at han blev direkte sur, men jeg kunne godt mærke at han ikke gad. Han havde heller ikke fået noget aftensmad.
Der er kommet folk fra ministeriet for at inspicere TFC’en. De virker ret flinke, og var også meget interesserede i hvad Erik og jeg lavede og i Big 5. Det bliver spændende at se hvad de siger til TFC’en. De inspicerer den i morgen.

Torsdag den 1/5 - 08
Nu anklager folk Big 5 for at det slet ikke er dem, der har skaffet brønden, men at det er hospitalets projekt. Herligt!

Undervisning i dag gik fint. Jeg tog de to første hold, og Erik tog det sidste. Han var i Magburaka for at se om han kunne skaffe en traktor til hospitalet.
Tog til Makeni for at få ordnet vores internet. I Makeni virker det fint, men her virker det ikke. Jeg Tror det er GPRS dækningen der er noget galt med. I morgen prøver jeg at se om jeg kan komme på oppe ved biblioteket.
Der var ikke engang is i Makeni, så jeg fik ikke meget ud af turen udover en Celtel T-shirt og et par nøgleringe.
For at komme tilbage til Masanga tog jeg en taxa fra Makeni. Den var ikke så overfyldt som de normalt er. Der var 4 personer på forsædet, 4 på bagsædet og så et par kyllinger. Taxaen ville ikke køre hele vejen til Masanga, så tog en motorcykel det sidste stykke. Pc-undervisningen her til aften gik dejlig nemt selvom det kun var mig der underviste. De var kun tre, og de var alle forholdsvis gode til at forstå hvad jeg forklarede.

Fredag den 2/5
Brøndgraverne kom i dag, så nu har Masanga snart en velfungerende brønd.
Cambell er også kommet tilbage. Jobbet i Freetown var alligevel ikke klar til at tage imod ham.

Har sat mærkater på i biblioteket. Nu mangler vi bare at rydde lidt op, og så er vi faktisk klar.
Talte med Clifford i dag. Internettet kommer først tilbage om en måned. Som jeg gættede på, er der problemer med GPRS-nettet.
På tre måneder brugte jeg min deo og tandpasta op, så nu står den på lokale produkter. Deoen er ok, men tandpastaen er giftig grøn og har en mærkelig konsistens. Til gengæld hedder den Kool-Mint gel og har en sød smilende pige på forsiden.
Aftensmaden bestod af sheperds pie og en småkager (noget lignende friturestegte kokosklejner)

Lørdag den 3/5 - 08
Vi har næsten ingen mad tilbage. Cecilie er ikke altid lige god til at sørge for at vi har forsyninger nok til weekenden.
Wc-papir har vi heller ikke meget tilbage af. Heldigvis flyder det ikke ud af mig, men det er heller ikke ligefrem fast afføring.

Søndag den 4/5 - 08
Så blev manglen på toiletpapir alligevel kritisk. Blev nødt til at klippe lagenposen i stykker for at have noget toiletpapir.
Regner med at begynde at kigge på mit næste blog indlæg. Eftersom vi ikke har internet, bliver det nok også mit sidste hernede fra.
Vi talte om Afrikas fremtid her til aften. En interessant diskussion og jeg glæder mig til at tage den med venner og familie derhjemme. Tror jeg har en hel del mere at sige nu, end da jeg tog herned.
Joseph fangede en skorpion som jeg fik nogle ok billeder af. Han har hængt den op i en af tørresnorene.
Stadig ingen strøm på den store generator.
Sarah er blevet syg og ligger med feber. Måske er det malaria, men vi ved det ikke endnu.
Erik talte med Peter om at blive her længere. Selvfølgelig sagde Peter stick to the plan, men han blev vidst overbevist til sidst.

Tirsdag den 6/5 - 08
Jeg vågnede i nat kl to ved at det lynede og tordnede voldsomt. Har aldrig oplevet noget så voldsomt. Nogle af tordenbragene var så kraftige at jeg fik ondt i ørene. Det er intet under at folk hernede har en stærk tro på Gud/Allah.
Selve dagen gik fint nok. Sarah har ikke fået det bedre. Tværtimod får hun det dårligere af den medicin hun tager, men der er ikke nogen som kan holde til medicinen ifølge Mr. T.
Undervisningen gik fint, selvom pc-undervisningen her til aften var en smule hård. Skyldes nok mest at jeg var træt.
Da jeg havde pc-undervisning kl 12, kaldte Mr. T pludselig på mig. En slange havde sneget sig op på min motorcykel og sad og hyggede sig på et af spejlene. Lidt senere var der hele to slanger på biken. Ikke nogle giftige heldigvis, og de forsamlede nursing aid students var heller ikke videre bange for dem. Som Thomas sagde, så ville jeg ikke være i tvivl når der var tale om giftige slanger. Så ville folk gøre alt for at slå dem ihjel.
Santigie, Brima og jeg fik flyttet de defekte computere og alle de overskydende engelskbøger fra biblioteket og ned på lageret, så nu ser der efterhånden helt ryddeligt ud i biblioteket.
Kl ni her til morgen tog jeg med Abibu op til SLMB for at få dem til at sige undskyld for spredningen af rygtet om at sidste holdbarhedsdato for vitaminpillerne var udløbet. Det var noget af en omgang, og i starten syntes de vidst ikke at de behøvedes at sige undskyld. Abibu nævnte ikke ordet undskyld, før jeg direkte sagde til dem at vi forventede en skriftlig og en mundtlig undskyldning. Det er åbenbart ikke normalt at være så direkte hernede, men jeg ødelagde intet ved at sige det.
Den generelle holdning lader til at være, at folk er sure over at vi, de hvide, får noget at vide når der er problemer. De kan ikke se at vi er medlemmer af Big 5 på lige fod med de andre. Folk er åbenbart også sure på Brima over at han fortalte Erik at de var begyndt at samle skatter ind. Åndsvagt at de ikke kan forstå at Big 5 er en stor gruppe, og ikke Simon og Erik with friends.
Nå, det endte med at de forstod at vi ville have en undskyldning, og at de vist også vil give os den. Både skriftlig og mundtlig. Det eneste problem var bare at headteacher ikke var der, så vi skal sikker tage hele diskussionen en gang til når han kommer.
Vi betalte vores sidste betaling for opholdet her. 150$ for Sarah, Julie og jeg, og 155$ for Erik.

Onsdag den 7/5 - 08
Kun pc-undervisning i dag.
Tog undervisningen fra 12-1 alene da Erik og Cambell var i Makeni.
Det bliver spændende at se om vi nogensinde får en undskyldning fra SLMB. De er som sagt ikke glade for at ”de hvide mennesker” er blevet blandet ind i det. De er bange for at vi vil gøre onde ting ved dem lige meget hvad de gør. Chiefen havde lovet at tage sig af problemet personligt, men han er muslim så det kan give problemer i forhold til objektiviteten.
Cecilia var med Erik i Makeni, og kom først hjem klokken 20 over seks, så fik kun brød og æg til aftensmad før jeg tog ned til Thomas for at kigge på regnskab. Er ikke helt glad for den mængde brød med mayonnaise jeg efterhånden spiser, men jeg har desværre ikke altid et valg.
Thomas burde virkelig få en assistent. Det vil lette hans arbejde betydeligt og så kunne han bruge mere tid på andre ting end bogføringen. Er en smule ærgerlig over at bogføring ikke var mit primære projekt hernede, men det er jo mest min egen skyld. Er også først noget jeg er begyndt at tænke på nu, hvor jeg rigtig er kommet i gang med det.
Strømmen blev slukket tyve minutter i ti pga. af tordenvejret. Synes nu ikke det tordnede mere end da klokken var ni, men det var begyndt at regne voldsomt. Mon det var på grund af regnen han slukkede?

Torsdag den 8/5 - 08
Ingen pc-undervisning her til aften. Det lynede og blæste omkring kl 7 og den store generator virker ikke. Vi talte med Fancy og han sagde vi godt kunne sætte den lille generator til, men at vi måske blev nødt til at slukke den igen så vi valgte at aflyse.

Fredag den 9/5 - 08
Morgenmad: havregrød, omelet og ananas
Frokost: grillet kød, salat, tomat, æg, avocado og hvidt brød
Aftensmad: grøntsager og ris

Undervisning i dag gik fint. Solomon, James og Susan er endnu ikke helt færdige med vores pc-kursus, så de får endnu en pc-lektion på mandag.
Vi planlagde vores afskedsfest/de nyes velkomstfest. Hvis bare vi kan begrænse talerne, skal det nok blive en god fest. Men lige det med at begrænse talerne er nok noget nær umuligt. Det lader til at være en kunst at tale længe uden at sige noget.
Glæder mig til endelig at komme ud til bjergene i morgen. Det bliver nok kun Erik, mig og så David no. 2. David no. 2 har været der før, og skal være vores guide.

Lørdag den 10/5 - 08
Morgenmad: Havregrød og havregryn med mælk og sukker (mælk = mælkepulver + vand)
Frokost: Hvidt brød, agurk og avocado
Aftensmad: Omelet og ovnbagte kartofler, gulerødder, løg og aubergine. Virkelig lækkert

Så fik jeg endelig nået mit mål: at bestige et af de nærliggende bjerge. Det var virkelig hårdt, men tilfredsstillende da vi var færdige. Opturen var den hårdeste. Nedturen tog længere tid, men var knap så hård fordi det gik meget langsomt. Det skyldes at der ikke var nogen sti, så vores guide (ikke David no. 1, men en lokal gut) blev nødt til at skære sig vej gennem ”junglen”. Bjerget har været brugt til landbrug før, så det var ikke jungle, men noget de kalder for sekundær skov, hvilket nu var jungleagtigt nok for mig. Vi betalte guiden 10,000 Le og så fik han også frokost. Ret billigt sluppet for en fed tur. Vi tog afsted halv otte om morgenen og var hjemme klokken 16. Da vi først var kommet over floden på tilbagevejen kæmpede jeg bare for at gå. Var virkelig træt i benene.
Mit tøj var ikke ligefrem rent da vi kom tilbage, og jeg har fået en masse rifter på hænderne, men det var det hele værd. Udsigten var virkelig flot, og det at kæmpe sig igennem en tæt underskov, er noget af en oplevelse.

Julie lavede virkelig lækker aftensmad. Sarah sagde at det var noget af det bedste hun havde fået hernede, og jeg er enig. Det kan skyldes at der hverken var ris eller flåede tomater i.

Søndag den 11/5 - 08
Morgenmad: Havregryn med mælk og sukker
Frokost: Rugbrød med leverpostej (lækkert!)
Aftensmad: Rugbrød og æggekage

Vi bagte rugbrød af Julies sidste rugbrødsblanding. Det var virkelig lækkert. Glæder mig til at få rugbrød når jeg kommer hjem.
Grunden til at man tænker så meget på mad når man er ude skyldes nok, at det er noget der minder en om samvær og hygge, og så er ting som rugbrød også ret specielle, så man kan virkelig ”mærke” at det ikke er her når man er ude at reje i længere tid.

Det er Bob Marley’s day i dag hvilket åbenbart gør det lovligt at ryge ganja (marihuana) hvilket ellers er forbudt alle andre dage.
På grund af Bob Marley’s day, havde Big 5 arrangeret en fest. Mærkelig nok kom musikken allerede på kl otte, og Maxwell sendte en besked ti minutter i ni om at han gerne ville have at jeg kom. Fik først beskeden en time senere, men jeg kom der ned omkring kvart over ni. Havde nogle problemer med at starte biken. Tror batteriet var ved at være fladt.
Mens jeg sad i billetten (hvilket jeg gjorde hele aftenen) tænkte jeg over at jeg kommer til at savne Masanga. Selvfølgelig bliver det dejligt at komme hjem, men jeg er sikker på at jeg kommer til at tænke meget over stedet, og kommer til at savne at være her.
Der kom kun omkring 130 til festen. Skyldes nok at det er søndag og folk skal arbejde og i skole i morgen.

En anden sjov mærkedag de har hernede er børnenes dag.
Denne dag overtager børn alle officielle embeder for en dag. Alt fra læger, politibetjente og dommere præsidentembedet bliver overladt til børn. Det er ikke alle børn der får lov til at overtage overtage de vigtige embeder. De bliver udvalgt til det og får undervisning før dagen så de er bedre rustet til hvad der kommer. De har også en masse vejledere til at hjælpe dem.
Troede ellers kun børnenes dag var noget der blev fejret i Andeby.

Mandag den 12/5 - 08
Morgenmad: Havregryn med mælk
Frokost: Pasta salat og friturestegt dej
Aftensmad: Ris og groundnutsoup

Stod op klokken ni og lavede ikke meget hele dagen. Erik var i Magburaka og havde taget biblioteksnøglen med sig, så jeg kunne ikke undervise James, Solomon og Susan i pc. Det gør vi i morgen i stedet.


Advertisement



15th May 2008

Climaxish!
Nå da, man tager sig snart tid til at tage hjem, hva? Jeg glæder mig virkelig til at se jer igen, vi har vidst lige en ting eller to vi skal haveindhentet. Nyd den sidste tid, dit fjollehoved, og hils ham farmeren, hvis du får chancen for at læse dette inden du tager afsted.

Tot: 0.157s; Tpl: 0.017s; cc: 8; qc: 49; dbt: 0.0579s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb