Trans-Gambia til stranden

Senegal's flag
Africa » Senegal
September 3rd 2007
Published: September 3rd 2007

Noen dager i storbyen ble nok - vi ville ha strandliv. Maalet var Cap Skiring i Casamance helt soer i Senegal, som skal ha Senegals beste strender og uteliv. Turen hit kunne tatt en liten time dersom vi hadde flydd, men vi tar kollektivtransport for aa faa de beste historiene. Saa vi matte moete opp paa en skitten taxiholdeplass i Dakar kl seks om morgenen, der vi fant en minibuss som skulle soerover. Etter aa betalt femten ganger mer enn vanlig for aa faa bagasjen paa taket, satte vi kursen soerover. Vi tre maatte dele tre seter med en lokal helt, saa da solen begynte aa steke ble det temmelig trangt, hett og svett. Paa halvveien begynte eventyret. Da maatte vi gjennom Gambia, som er et svaert smalt land midt i Senegal. Grensevakten der ble litt snurt da vi sa vi bare skulle gjennom landet og inn i Senegal igjen, men ble blid igjen da vi sa vi kom tilbake. Gambia er tross alt the land of the smelly cows, eller som han sa; the land of the smelling coos. Veien gjennom Gambia var 16 km lang, og vi maatte blant annet ta ferje over elva Gambia. Da vi kom til den senegalesiske grensa maatte vi ut igjen og vise pass (for fjerde gang, til de andre passasjererenes og ikke minst sjaafoerens store ergrelse). Og det tok tid, for grensevakta skulle ikke bare sjekke vaare pass, men matte ogsaa holde oppsyn med en sprelsk geitebukk. Om bukken var hans private geit eller en ulovlig innvandrer fra Gambia forblir uvisst, men det ble uansett texas paa grensa og vi fikk oss en god latter.

Etter tretten timer i buss kom vi til den herlige stranden, og her har vi hatt to nydelige dager allerede. Foerste dagen laa vi pal paa stranda, badet og ble (saa klart) lurt av smarte selgere. Vi ga oss ikke i boelgene foer bevaepnet politi kom og jaget oss paa land. Saa da matte vi opp, med halen mellom beina, i matchende badehetter og sprutroede som julegriser. Her snakker vi ekte nordmenn paa tur. Ellers har vi faatt oss en ny venn (litt ufrivillig) som heter Gambia, og gjett hvor han kommer fra - jo, Gambia. Han laerte meg et gambisk kortspill i dag, som var mistenkelig likt vri aatter. Dagene her har ellers vaert preget av god mat (fersk fisk og reker), ekle og uvante krypdyr og saerdeles loes avfoering (vertinnen vaar himler med oeynene naar vi ber om mer dopapir).

Naa skal vi ut og lage flere historier til bloggen vaar, saa foelg med.

Og da jeg skrev Roedehavet i forrige innlegg, mente jeg saa klart Doedehavet. Sorry.

4th September 2007

Hei på dere ! Så kjekt å lese ! Har sjekka på google earth, og Cap Skiring ser jo ut som rene paradiset !! Nydelige strender, så jeg skjønner at dere hadde problem med å komme dere opp fra sjøen !! Bor dere i et av de husene som ligger ved stranda ? Der var jo også svømmebasseng og tennisbaner , så det ut til ! Skjønner at dere måtte ta ferga , for the Gambia er jo svær !! Kjørte bussen langs kysten ? Håper dere får skikk på magene deres !! Her er det nydelig sol og høstvær - FAKTISK ! Det har kommet pakke til deg, Per, - fra utlandet.. Skal vel ta den med til Oslo ? Ønsker dere fortsatt mange gode opplevelser ! Send en tanke til Kristian på onsdag - da skal han opereres ! Klem til dere tre !

Tot: 0.044s; Tpl: 0.01s; cc: 5; qc: 28; dbt: 0.0261s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb