Chinguetti (3786 km)

Mauritania's flag
Africa » Mauritania » Adrar » Chinguetti
February 8th 2007
Published: February 28th 2007

De pick-up taxiDe pick-up taxiDe pick-up taxi

compleet met geit aan de zijkant
Vandaag gaan we richting Chinguetti een rustplaats voor de vroegere kameel karavaans richting het zuiden of richting Mekka, het begin van de ''echte'' Sahara, zoals iedereen hem kent met z'n eindeloze zandduinen. Rond negen gaan we richting ''garage Chinguetti'' de verzamelplaats van pick-ups richting Chinguetti. Zoals gewoonlijk is het na de onderhandelingen over de juiste prijs wachten tot de pick-up vol zit, dat wil zeggen, twee mensen op de bijrijderstoel, vier mensen achterin en minimaal acht in de bak, het vullen van de pick-ups duurt meestal wel een paar uur, dus rond twaalven vertrekken we richting Chinguetti. De bak is afgeladen, met onze bagage, een paar dozen bananen, twee reserve wielen, twee geiten aan de zijkant gebonden, en boven op acht personen, waaronder ik dus. De weg is opzich goed dus we kunnen aardig door rijden en met twee stops voor twee lekke banden doen we de 100km in 2,5 uur, dat valt niet tegen.
Chinguetti zelf is nog stoffiger en stiller als Atar, we lopen wat rond door het stadje en eeen stukje de duinen in voor een paar mooie foto's. Chinguetti staat bekend om zijn vele bibliotheken met eeuwen oude Islamitische manuscripten, deze bibliotheken zijn allemaal privé bezit, maar
De saharaDe saharaDe sahara

duinen tot aan de horizon
een aantal zijn er toegankelijk voor publiek, we krijgen uitleg van de eigenaar, er zijn een paar prachtige boeken. We blijven nog maar de dagje in Chinguetti,het is er heerlijk rustig, gewoon even een beetje rond hangen en rond slenteren, genieten van de prachtige duinen.

Tot: 0.136s; Tpl: 0.009s; cc: 12; qc: 56; dbt: 0.0645s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb