Nouadhibou --> Atar

Mauritania's flag
Africa » Mauritania » Adrar » Atar
February 7th 2007
Published: February 28th 2007

Ik was van plan, met de trein, richting het westen te gaan, in het hostel ontmoet ik een Griekse gozer, hij heeft dezelfde plannen en we hebben gisteren afgesproken, vandaag samen de trein te pakken richting Choum.
De trein komt in plaats van rond 14:00u rond 16:00u aan, de trein is inmens, de wagons houden werkelijk niet op, het is de langste trein terwereld met soms wel tot 300 wagons en een totale lengte van 3km. De trein vervoert erts van de mijnen in het noord-westen naar de havenstad Nouadhibou, passagiers kunnen of gratis meerijden in de ertswagons of een kaartje kopen voor het de enige pasagierswagon. Ondaks de verschillende waarschuwingen dat de ertswagons stoffig en vies zijn, gaan we toch voor het gratis transport, we stappen in een wagon met wat mauretaniers, een paar pakken met matrassen en een lam, de matrassen, zijn perfect want algauw wordt er van de matrassen een windscherm gebouwd en worden er op de smeerige vloer dekens uitgescheid, we worden door onze wagongenoten uitgenodigd op hun dekentje en later als het koud en donker begint te worden kruipen we met zijn alle gezellig onder de dekens. Als rond 2:00u een aantal mensen uitstappen en hun dekens mee nemen wordt het koud, we proberen met zijn drieen onder een twee persoonsdekentje te kruipen, wat er op neerkomt dat Nicholas (de griek) en ik onder het dekentje liggen en de eigenaar niet, dat vind ik ook wat lullig dus ik ga maar inelkaar gevouwen op de matrassen zitten, het is niet ver meer.
Rond 4:00u zijn we in Choum, we proberen een pick-up taxi te krijgen voor een normale prijs, maar dat valt niet mee er is er maar één en het is midden in de nacht. We klimmen dus maar achter in de bak op de bagage, het is nog een heel gevecht voor een fatsoenlijke plaats maar na een drietal thee en gebedsstops hebben we na een uurtje of vijf de 100km afgelegd en komen we aan in Atar.
We gaan eerst opzoek naar een slaapplaats het wordt een bedoeinentent op een camping, daarna even het stadje in, het is een stoffig woestijnstadje er is niet veel te beleven, behalve een marktje en een klein museum is er niet veel.

Tot: 0.107s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 58; dbt: 0.0672s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb