Tilbake til sivilisasjonen


Advertisement
Kenya's flag
Africa » Kenya » Nairobi Province » Nairobi
November 9th 2007
Published: November 9th 2007
Edit Blog Post

Hallå!

I går kveld kom vi endelig tilbake til Nairobi, etter et lengre opphold i Chesta, som er en liten landsby vest i landet. Turen vestover har vært utrolig interessant, og jeg har opplevd utrolig mye. Skal prøve å gi dere en liten oppsummering på hva som har skjedd siden jeg dro herfra...

Mandag 29. oktober dro vi fra Nairobi til et sted som heter Kapenguria. Der bodde vi noen dager, før vi reiste videre til Chesta. I kapenguria gikk vi på et lokalt marked, hvor forholdene var ganske dårlige. Vi ble forfulgt av gategutter i flere timer, som maste om penger samtidig som de sniffet lim. Flere ble svimle av å puste inn all limen hele dagen. Her i Kapenguria ble vi også kjent med informantene våre, som var lokale ungdommer fra Chesta. Deres jobb var å hjelpe oss å forstå og passe inn i samfunnet, og oversette for oss. Veldig trivelige folk, spesielt vår informant, som vi ble veldig gode venner med.

Etter noen dager i Kapenguria kjørte vi til Chesta. Første dagen dro vi ut i grupper, sammen med vår informant, for å se litt på omgivelsene, hvordan stedet så ut og hva folk drev med der. Chesta ligger ca 1100 meter over havet, og er et fruktbart, men veldig varmt område. De aller fleste lever av jordbruk / dyrehold, og har ingen annen jobb. Generelt sett, er det de som bor nede i dalen som holder geiter og høner, og kanskje noen kyr. Folk som bor oppe i fjellene, har sine små shambaer, hvor de dyrker mais, bananer, og andre grønnsaker. På ettermiddagen dro jeg og Simon, min informant, ned til en skole for å spille fotball med guttene der. Det ble et utrolig oppstyr når en hvit gutt kom for å spille fotball med dem. De kalte meg Mzungo, og Peter Crouch, fordi jeg er høy, tynn og hvit. Vi spilte med en liten ball som guttene hadde laget selv, av plast og tråd. Guttene her spiller barbeint på jord/sand, og de spiller veldig tøft. Men, de sa jeg klarte meg bra, og jeg scoret et mål. Jeg fikk lov å spille med sko, siden jeg var hvit. Simon sa at dette var historisk, siden jeg var den første hvite personen som hadde spilt fotball der.

Ellers var vi en natt ute hos en lokal familie, hvor vi sov i jordhytter med stråtak. Familien hadde 4 barn, 3 sønner og 1 datter, den eldste var 7 år, den yngste noen måneder gammel. Faren var bare 32, og de hadde planer om å få flere barn. De hadde geiter, høner, og noen kuer. De levde av dyrene, og når de dro på markedet for å kjøpe nødvendige ting som sukker, mel osv, solgte de geiter for å få penger til å handle med. Geitene er kilden til liv i dette området. Barna var veldig nysgjerrige, og vi hadde det veldig gøy sammen. På kvelden dro faren og eldste sønnen ut for å sanke geiter, som går fritt ute hele dagen. Faren sto og ropte, mens sønnen sprang ivrig rundt og samlet geitene. Hjemme var det moren som tok seg av alt av husarbeid og melking av dyr, mens faren bare passet på at alt gikk som det skulle, og ellers snakket han med oss, over en kopp te. Veldig tydelig kjønnsfordeling med andre ord.

De neste dagene besøkte vi markedet, en jenteskole, og litt forskjellig. 4 av oss, gikk også på fjelltur. Turen gikk til en topp som ligger ca 2200 meter over havet, hvor vi hadde en utrolig utsikt over stedet. Ellers rakk jeg en dag til med fotball med guttene. Denne gangen spilte jeg også barbeint, og det gikk fint, helt til jeg fikk blemmer på beina, og måtte gi meg. I dag hadde jeg tatt med meg en skikkelig fotball, preget av Manchester United logoen, og jeg byttet denne ballen mot en av deres hjemmelagde. Guttene var utrolig takknemlige for dette, og sa at jeg nå var deres venn, og at jeg måtte komme å spille hver dag. Dessverre måtte vi nå dra tilbake til Nairobi.

Utrolig lærerikt og interessant opphold, men det er også godt å komme tilbake til Nairobi, hvor jeg har internett tilgang. Man får jo ikke med seg noe som helst uten. Få steder i Chesta hadde strøm, og de som hadde det, hadde ikke tv. Nå har vi hatt besøk av NRK sin Afrika korrespondent Dag Bredvei, som hadde et lite foredrag for oss. Utrolig spennende. Jeg fatter ikke at en mann kan dekke et så stort kontinent alene, men han klarer det. Alt av nyheter som kommer på nrk radio og tv fra Afrika, er det han som produserer.

Nå er det lunsj, og etter det har vi fri resten av dagen. Skal på et kjøpesenter etterpå, og i kveld skal vi ut å spise. I morgen besøker vi Mathare Youth Sports Association, en organisasjon som ligger i den store Mathare slummen, som driver et sportsakademi for barn. Det er her Mathare United kommer fra, som dere kanskje har hørt om eller sett på Norway Cup.

Håper dere har det bra i Norge, men at været ikke er like bra som her.

Snakkes!

Advertisement



Tot: 0.099s; Tpl: 0.014s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0415s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb