Van echte krokodillen en valse bananen

Ethiopia's flag

Hier het volgende episode: van Konso terug naar Addis
(24/03/2010)

Vrijdag 12/06/2002 (19/02/2010)

Van Konso naar Arba Minch

Bij ons eerste bezoek aan Konso hebben we weinig tijd besteed aan de regio. Daar gaan we vandaag een mouw aan breien.

Het Konso-volk (250.000) leeft voornamelijk van landbouw, en beoefenen van oudsher terrasbebouwing, langs de flanken van de heuvels… in een regio dat niet bepaald erg waterrijk is!

“The Konso people are intelligent and very hard workers, but nature is not very generous with them: they get very little in return!” (Iyasu).

We brengen een bezoek aan Dari, een Konso-dorp dat reeds meer dan 700 jaar zou bestaan! En als ik zeg ‘dorp’, ’t is maar hoe je het bekijkt, maar het is haast een versterkte stad! Het is volledig ‘ommuurd’ met een houten omheining, en tussen de hutten vindt men nog plaats om hier en daar groenten te kweken. Op het dorpsplein staan, traditioneel, de ‘generatiepaal’ en de “steen van de helden” om over het welzijn van deze gemeenschap te waken.

En, omdat het niet anders kan, er een einde komt aan dit aards bestaan, zal er op het graf een waka-beeld worden opgericht. Hoe hoger de status, hoe mooier de waka. Omdat er de laatste jaren wel eens (erg) oude waka’s werden gestolen, worden de begraafplaatsen, vandaag, geheim gehouden. Om de bezoekers toch een blik te gunnen op deze kunstwerken, werd op een van de heuvels rond Konso een tentoonstelling opgezet. Indrukwekkend!

In Arba Minch
Overnachting in Bekele Mola Hotel: prachtig gelegen met zicht op de ‘Bridge of God’, de landengte - onderdeel van het Nechisar NP - die Lake Chamo van Lake Abaya scheidt. De kamers daarentegen zijn dringend aan renovatie toe en… vergeven van de muggen! En er zijn geen klamboes voorhanden! Gelukkig reis ik met mijn eigen muskietennet.

In het restaurant bestel ik een ‘kipkebab’… waar graten blijken in te zitten!

Zaterdag 13/06/2002 (20/02/2010)

Rond Arba Minch

Chencha en de Dorzen
Deze ochtend was voorzien voor een ‘game drive’ in het nabijgelegen Nechisar NP. Het park is echter slecht onderhouden dat de wegen er onberijdbaar zijn geworden. Zelfs wild is er zeldzaam geworden door het feit dat talrijke boeren hun kuddes in het park laten grazen (de meeste andere Nationale Parken In Ethiopië zijn trouwens in hetzelfde bedje ziek!).

Daarom trekken we naar de vruchtbare gronden van het hoogland, waar de Dorzen (28.000) wonen en de ‘valse bananen’ worden geteeld. Of beter gezegd de ‘valse bananenboom’ (ensete).

We zitten hier weer ruim boven de 3.000m.

Hun huizen van bamboe, in de vorm van een bijenkorf, kunnen tot 12m hoog zijn. Na verloop van jaren, worden deze van onderaan door termieten opgevreten. Wanneer het huis te laag is geworden, is het tijd om er een nieuwe te bouwen.

Dorzen zijn ook bekend om hun fijne geweven stoffen. Voornamelijk prachtige kleurrijke ‘sjamma's’ (omslagdoeken), dekens, enz. De vrouwen spinnen het katoen en de mannen bedienen het weefgetouw.

Vandaag zaterdag is het markt in Chencha, een twintigtal kilometers verder. Zeker waard om een omweg te maken.

Boottrip op Lake Chamo
Wat je vooral moet doen is je handen binnen de boot houden. Al is dit een algemene (veiligheids)regel, hier geldt ze in het bijzonder, of je kan wat er overblijft van je vingers (en andere onderdelen) natellen op het einde van de trip. Dit heeft alles te maken met sommige bewoners van dit meer: enorme nijlkrokodillen. Monsters om U tegen te zeggen!

Langs de kant van het Nechisar NP, vind je er tientallen, wel doorvoede exemplaren, als uitgestald op het zand. De plek heet niet voor niets de ‘crocodile market’.

Maar ze liggen niet enkel rustig te zonnebaden op de oever. Sommige liggen op de loer in ondiep water. En als een van hen plots van onder de boot schiet, hou je dan maar goed vast!

Een ander gezelschap is ook goed vertegenwoordigd: de nijlpaarden.

Ondanks alles zijn vele vissers actief op het meer. Zonder zich veel te storen aan het niet zo vriendelijk nabuurschap, aarzelen ze niet om het water in te gaan om hun netten uit te zetten. De verhalen over recente ongevallen zijn dan ook niet uit de lucht.

De charme van Lake Chamo is weelde aan vogels als pelikanen, (Goliath)reigers, lepelaars, ibissen, ooievaars, visarenden, etc…

Zondag 14/06/2002 (21/02/2010)

Van Arba Minch naar Addis

Lange transferdag.

Onderweg bezoek aan het Unesco World Heritage Site van het Tiya Stelae Field

in het dorpin het dorp
in het dorp

Dari (Konso)
Stormlampen opgeladen met zonnepanelenStormlampen opgeladen met zonnepanelen
Stormlampen opgeladen met zonnepanelen

Strawberry Field Eco Lodge (Konso)
PelikanenPelikanen
Pelikanen

ReigerReiger
Reiger

op het meerop het meer
op het meer

Lake Chamo

Tot: 3.064s; Tpl: 0.08s; cc: 14; qc: 75; dbt: 0.0628s; 2; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 3; ; mem: 1.5mb