Blogs from Florianópolis, Santa Catarina, Brazil, South America - page 11

South America » Brazil » Santa Catarina » Florianópolis October 10th 2008

Dag 118 og 119. Karianne, gratulerer saa mye med dagen! Da vi vaaknet tordag var regnet stoppet, og mestparten av skyene var borte. Vi spiste tidlig frokost og pakket tingene til aa ha med paa stranden. Paa vei til “favorittplassen” paa Mosambique, saa vi en pingvin som slet med aa komme seg ut i vannet igjen - den laa bare paa magen og viftet med vingene sine. Vi var usikker paa om vi skulle prove aa dytte den utover i sjoen, men den klarte tilslutt aa karre seg uti selv. Det sto flere aadselsfugler og saa paa, og som helt klart haapet paa at pingvinen ikke skulle klare seg. I dag var det en liten sort hund som fulgte etter oss. Jane var ikke helt fornoyd med det, for den skremte vekk alle fuglene som hun ... read more
Den forste pingvinen vi traff
Haapefulle aadselsfugler
Eirik svinger ball

South America » Brazil » Santa Catarina » Florianópolis October 8th 2008

Dag 116 og 117. Tirsdag sto vi opp til sol og blaa himmel, og bestemte oss for at vi skulle paa stranden. Alex hadde spurt om vi ville vaere med paa biltur igjen, men vi hadde svart at vi ville se vaeret an. Vi tok med haandklaer og luffet ned til stranden Mocambique. Etter at vi hadde gaatt et langt stykke langs stranden, laa vi og solte oss en god stund. I dag var det saa varmt at det fristet aa bade, men paa denne delen av stranden er det for mye understrommer til det. De andre dagene det har vaert "mulig" aa bade, har det vaert saapass mye vind at det ikke har fristet. Da klokken var to pakket vi sammen og gikk tilbake til gjestehuset. Da hadde vi faatt nok sol for dagen. Etter ... read more
En "kaiter" ved stranden
Jane paa stranden Mocambique
Herlig sydhavsfrukt

South America » Brazil » Santa Catarina » Florianópolis October 6th 2008

Dag 114 og 115. Da Eirik satt utenfor sondag morgen for aa ta seg en royk og lese litt, kom Alex og spurte om vi ville vaere med paa biltur idag ogsaa. Han skulle til nordsiden av oyen, og kunne kjore oss hvor som helst. Han ville nok rette opp litt etter turen igaar. De avtalte at vi skulle kjore i 10-tiden, saann at Jane fikk vaaknet og vi fikk tid til aa spise litt frokost. Forste stopp var Praia dos Ingleses. Vi satte bilen fra oss paa en parkeringsplass, og gikk tur langs vannkanten til nordenden av stranden - en tur paa ca. 30 minutter hver vei. Ved enden av stranden laa en stor sanddyne. Vi klatret opp paa dynen, slik at vi fikk bedre utsikt over sjoen. Det blaaste en del, saa vi ble ... read more
Jane, Eirik og Tito
Sjoforen, bodygarden, kartleseren og paparazzien
Eirik paa Praia dos Ingleses

South America » Brazil » Santa Catarina » Florianópolis October 4th 2008

Dag 112 og 113. Da vi sto opp fredag var det ganske overskyet, men utover formiddagen forsvant skyene mer og mer. For aa slippe aa laane shorts av Eirik, ville Jane kjope seg en egen. Hun fant en liten butikk som solgte billige "surfeshortser", beregnet for jenter (de fleste andre steder hadde de kun for gutter).Utstyrt med ny shorts gikk vi tur langs stranden Mocambique. Denne dagen hadde vi med haandkle, saann at vi kunne sole oss litt ogsaa. Det var mindre vind og bolger, saa det var faerre surfere paa stranden. Da vi hadde gaatt ca. 1,5 time slo vi oss ned paa stranden. Det var fullstendig folketomt og det eneste vi horte var lyden av bolgene, og av fuglene som floy rundt i skogen bakom stranden. Det er veldig mange aadselsfugler, nesten som kraaker ... read more
Falk paa stranden
Herlig fredagsmiddag
Gjester

South America » Brazil » Santa Catarina » Florianópolis October 2nd 2008

Dag 111. Da Eirik sto opp sa han likssom tilfeldig til Jane at det var helt blaa himmel ute. Dette trodde ikke Jane noe paa, det var sikkert noe han sa for aa faa henne tidligere opp av koyen. Da hun sto opp litt seinere viste det seg (selvfolgelig) at han hadde rett. Irriterende. Erich (fra gjestehuset) hadde snakket om en tur, over et lite fjell, som var veldig fin aa gaa. Vi kunne da komme til strendene Galheta og Mole. Frokosten ble gjort unna i en fart - Jane ville ut! Vi sa til Erich at vi ville gaa den turen han hadde snakket om, og han tilbod seg straks aa kjore oss til der stien begynte (en biltur paa 5 minutter). Til aa begynne med var stien forholdsvis bred, men det var en del ... read more
Forste stykke av turen
Strendene Galheta og Mole
Barra da Lagoa

South America » Brazil » Santa Catarina » Florianópolis October 1st 2008

Dag 110. Temperaturen var den samme som igaar, men det var ikke regn idag. Vi ville gaa paa stranden idag ogsaa, og paa veien dit var det en gatehund som slo folge med oss. Det hender at de slaar folge et lite stykke, bare for aa faa litt selskap og for aa komme seg sikkert over veien. Denne fulgte etter oss helt til stranden og videre mens vi gikk. Da vi hadde gaatt i ca 15 minutter kom et par imot oss - med 3 hunder lopende rundt seg. Da de 3 hundene oppdaget den som fulgte etter oss, kom de lopende mot den (og oss). Da de hadde faatt gjort klart hvem som var sjefen i flokken, fant de ut at de skulle gaa videre med oss. I begynnelsen var det litt ekkelt, for et ... read more
Pause underveis
Felles middag

South America » Brazil » Santa Catarina » Florianópolis September 30th 2008

Dag 108 og 109. Paa formiddagen mandag gikk vi tur til stranden igjen. Det var faerre folk, noe som sikkert skyldes at det var ukedag. Vi gikk omtrent samme turen som sondagen, men vi hadde et par stopp underveis. Strategisk "plassert" paa stranden var en tommerstokk, som vi satt en stund og slappet av paa. Vi ble sittende og se paa en mann som fisket med stang fra land. Eller mer rett - han gikk utover i vannet til det rakk ham til knes, og saa kastet han agnet ut saa langt han kunne. Etter en god halvtime uten fangst, pakket han sammen tingene sine og gikk tilbake mot veien. Det skyet mer og mer over, og hadde dette vaert hjemme i Bergen hadde det nok uten tvil kommet regn. Men ingen regn idag. Det var ... read more
Aadselfugl spiser rester av en pingvin
...og  flere kom for aa faa sin andel
Blomst paa stranden

South America » Brazil » Santa Catarina » Florianópolis September 28th 2008

Dag 106 og 107. Paa formiddagen tok vi bussen til nabostedet Lagoa da Conceicao for aa ta ut penger - dette er det naermeste stedet de har kortautomater (vi hadde tenkt aa ta ut penger paa vei til bussen i gaar, men ingen av terminalene tok utenlandske kort). Automaten vi provde tok kun Mastercard - vi tok ut penger her, men vi kommer nok til aa se etter en som tar Visa senere. Ikke glad i gebyrene. Med mer penger begynte vi straks aa planlegge middagen for idag - vi hadde veldig lyst aa prove grillen. Vi tok bussen tilbake til gjestehuset, og gikk paa butikken for aa kjope kjott vi kunne legge i marinade i noen timer. Vi satt ute og leste en god stund for vi tente i grillen. Det ble en vellykket middag; ... read more
Fisk skylt inn paa land
Og naa ligger ikke fisken lenger paa stranden
Jane skal teste temperaturen i vannet

South America » Brazil » Santa Catarina » Florianópolis September 26th 2008

Dag 103 - 105. Ogsaa paa denne bussturen ble immigrasjonspapirene ordnet og passene stemplet i lopet av natten, av bussverten. Kl. 03.30 ble lyset slaatt paa, for han ville levere tilbake passene og/eller dokumentasjonspapirer (hvorfor ikke vente til det ble morning...). Bussen var framme ved terminalen i Porto Alegre ca. 09.30. Terminalen var forholdsvis stor - saa vi gikk rett til turistinformasjonen for aa faa vite hvor vi kunne finne en kortautomat, og hvor vi kunne kjope billetter videre til Florianopolis. Forstemann vi spurte kunne ikke et ord spansk eller engelsk, saa han maatte faa hjelp av en annen. Kortautomaten hun henviste oss til tok ikke utenlandske kort, saa vi maatte prove 2 andre automater for vi hadde brasilianske penger i lommen. I Brasil bruker de Reais, og 1 Reais er ca. 3 NOK. Vi fikk ... read more
Rommet i Florianopolis
Rommet paa Ilha de Santa Catarina
Eirik koser seg med en bok ved bassenget

South America » Brazil » Santa Catarina » Florianópolis August 22nd 2008

What is this rain??? It should not be like this??? We flew in about 7pm and it was raining!!!!! We took a taxi to our hotel/compound to find our room. We were staying at an "eco-lodge" which is environmentally self sufficient. There are down sides to this however- *Toilet paper cannot go in the toilet. It goes in the bin next to the toilet and is only emptied every 2 days. *No heating or airconditioning *The water in the shower is heated by an electric motor on the showerhead so that it's not wasting water heating all the time. This means if you want a shower with loads of pressure, it can't heat the water fast enough, so it is cold. You have to have a hot shower that dribbles. Looking out the back verandah, I ... read more
Tim & Danyane 258
Tim & Danyane 260
Tim & Danyane 261

Tot: 0.176s; Tpl: 0.009s; cc: 3; qc: 68; dbt: 0.0732s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb