Blogs from Acre, Brazil, South America

South America » Brazil » Acre » Rio Branco January 30th 2014

Monday 27thJanuary (Odyssey Day 80) We had breakfast in the parking lot again this morning before heading out today. We departed the hotel at 0700 as it was to be a very long day. We gave Leen a lift about an hour down the road so she could head back home and then we continued on North West, heading for Jaru. I sat at the front of the truck again today and this is my favourite place since I can sit on the front bench easily from here. I like to be able to lounge and spread out along the front. When others have the front seats, they leave too much stuff on the bench and it’s harder to sit there, but when its my turn at the front, I get the front bench. It’s much ... read more
Porto Velho
Travel Day

South America » Brazil » Acre » Rio Branco December 16th 2011

Het is weer eens tijd voor een nieuw verhaal. Lees door tot het einde, want het beste stuk komt pas later. Rio Branco. De stad waarin jongelui je al eens voorbijfietsen op één wiel, het achterwiel. Honderd meter in rechte lijn. Ik heb het nog niet velen zien doen. Het is eigenlijk wel grappig voor iemand die al 8,5 maanden zijn land uit is, maar eigenlijk reis ik niet zo graag, toch niet alleen. Ik ben meer iemand die graag ergens blijft plakken, iemand die het graag wat rustiger aan doet. Zo ben ik ook in Cusco (Peru) verschillende maanden blijven plakken. Tijdens de weekends trokken anderen er tussenuit, maar ik bleef meestal gewoon thuis of in de buurt. Op volle bussen kruipen, de weg zoeken, om informatie of hulp moeten vragen aan anderen, het maakt ... read more

South America » Brazil » Acre » Rio Branco December 13th 2011

Zonder mijn twee nieuwe kennissen, Sara en Tania, had het hier in Rio Branco al bij al maar een saaie boel geweest. Die zogenaamde vriendin die ik hier moest tegenkomen, die lijkt wel van de aardbol verdwenen te zijn. Vooral overdag loop ik al eens verveeld rond. Maar de avonden maken dat weer allemaal goed. Niet dat hier niks te doen is in Rio Branco, maar alleen is maar alleen. Je ziet al die mensen rondlopen, lachend, pleziermakend, maar je maakt er eigenlijk niet helemaal deel van uit. Zondag is alles hier gesloten. Internetcafés, winkels, alles. Enfin, alles. Gelukkig was het ijssalon waar ik al een paar keer geweest ben wel open. Maar je kan niet de ganse dag ijs eten. In de straten is het opvallend rustig op zondag. Iedereen lijkt zich op te sluiten ... read more

South America » Brazil » Acre » Rio Branco December 8th 2011

Na hier gedurende een drietal dagen helemaal alleen rondgelopen te hebben, de warmte en de verveling bestrijdend door op terrasjes fruitsap te drinken of ijs te eten, begin ik hier toch wat toffe nieuwe mensen te kennen in Rio Branco!! De vriendin die ik hier normaal gezien had moeten tegenkomen heeft nog altijd niets van zich laten weten, maar het is niet meer nodig nu. Gisteren ging ik een dame-blanche eten en daarna liep ik het park voorbij op de Praça de Revolução (revolutieplein). Het was al wat later op de namiddag en er was heel wat beweging op het plein, dus ik besloot om daar even te gaan rusten op een bankje en de mensen rondom mij te observeren. Iets beters had ik toch niet te doen. Heel wat studenten passeerden mij. Vanuit de bomen ... read more

South America » Brazil » Acre » Rio Branco December 5th 2011

Vandaag, maandag 05 december 2012. December staat bij ons meestal gelijk aan "koud", maar hier in Rio Branco (Brazilië) is het vandaag 34°C. De zon brandt heet op mijn kortgeknipte schedel als ik door de straten loop, elke plek schaduw zoek ik op, hoewel ik mij met weinig tevreden moet stellen. Momenteel raast er wel een windhoos door de stad, en er valt regen uit de lucht. Dat moest er wel eens van komen met die hitte. En de verfrissing doet deugd. Op woensdagavond 30/11 ben ik vertrokken met de bus vanuit Cusco naar Puerto Maldonado. In Cusco zelf werd de bus gestopt door een paspoortcontrole van de politie, waardoor we ongeveer 30 minuten halt moesten houden. Elke peruviaan moest zijn identiteitskaart afgeven ter controle, waarna deze weer werd uitgedeeld op de bus. Mijn paspoort werd ... read more

South America » Brazil » Acre » Bujari June 4th 2008

Si inizia a lavorare per il Colegio Meta, a Rio Branco! E si va a São Paulo per cercare di approfondire meglio il problema dell'amianto. C'è chi dice che un tipo di amianto non è nocivo se trattato in maniera controllata (amianto bianco, tecnicamente chiamato crisotila), come l'Istituto Crisotila Brasiliano, e chi invece (associazione Abrea ed altri) dice che qualsiasi tipo di amianto è nocivo e va vietato in Brasile. Un dilemma di numeri, di ricerche scientifiche: un dilemma politico alla fine io penso. Questo post è leggibile da qui, sul blog che ho costruito sul mio sito: http://www.nicoladigrazia.it.... read more

South America » Brazil » Acre » Bujari February 27th 2008

Io e Nadir siamo rientrati da quasi due settimane dal viaggio in Italia, dopo il nostro sposalizio del 19 gennaio, e adesso si tratta di "pedalare". La visita a Lucca di 3 settimane è stata bella e densa di appuntamenti. Temevo che Nadir dopo un pò si stufasse di conoscere gente spesso nuova, parlando italiano, ma si è dimostrata un "animale sociale" di talento. Salvo rari casi in cui eravamo stanchi dalla giornata ed in cui "chiudeva i battenti", Nadir non ha perso colpi nell' approfondire e conoscere la mia mamma, il mio papà, mio fratello e famiglia, mia sorella e famiglia, il gruppo di amici del Villaggio del Fanciullo, di S.Cassiano, degli Sganzeggini, il singolo lupo solitario, gli ex vacanzieri di Rio Branco, il gruppo del Rwanda, cugini vari, ecc...ecc... ecc... Direi che in molte ... read more
Viaggio di ritorno: aeroporto Brasilia
Sposalizio
Mesi fa, prime discussioni con il muratore

South America » Brazil » Acre » Bujari December 27th 2007

Buon 2008! Feliz 2008! Alcune date importanti per il 2008 sono già scritte: Sabato 19 gennaio: matrimonio in chiesa a Bujari per Nadir e me, con Monica e Marco miei due testimoni. 28 gennaio: Viaggio in Italia per tre settimane. Spero di ritrovare un pò di amici, magari in cene organizzate in casa (per i ristoranti c'è pochi soldi... messi tutti ormai nella casa di Bujari). Chiudo questo breve post con la foto di S.Marcone, già conosciuto in Rwanda, adesso sbarcato anche il Brasile a sostituire direttamente la statua del Cristo Redentor a Rio de Janeiro.... read more

South America » Brazil » Acre » Rio Branco December 17th 2007

A circa un ora e mezzo di autobus da Bujari (due da Rio Branco) c'è una città che si chiama Sena Madureira. E' conosciuta anche per padre Paolino, un missionario di 82 anni, che da circa 50 è qui in Acre, molto amato e conosciuto per la sua lotta per preservare la foresta amazzonica. In questo articolo il sindaco di Rio Branco dice ad esempio che padre Paolino è il maggiore ecologista che esiste ad oggi in Brasile. Io, Nadir e Marco, siamo arrivati alle 11.00 da Paolino e Ettore (altro missionario) e verso le 12.00 abbiamo pregato e mangiato assieme. I temi del disboscamento della foresta, della fede, sono spiccati nella nostra conversazione. La fermezza e la forza della loro lotta appare salda anche se i due assieme fanno più di 160 anni. Ettore ci ... read more
Nadir, Marco, Nicola
La nostra barcaiola sul Rio
padre Paolino

South America » Brazil » Acre » Bujari October 15th 2007

Sollecitato dal moderatore der blogghe, tal "Canna", invio le prime foto della casa in costruzione da Ground Zero o poco più... Per chi non mi avesse incrociato a Lucca a settembre, forse non sa che io e la mogliera Nadir, stiamo ampliando casa. Prima si viveva in una casa a forma di "cubo" perchè era senza tetto, con al suo interno 4 stanze giò arredate, adesso arriverà anche il secondo piano, terrazzo e tetto. Una reggia...insomma. Un fatto che mi ha colpito: mentre in Italia dal 1992 c'è una legge che proibisce di usare l'amianto per le costruzioni (vieta “l’estrazione, l’importazione, l’esportazione, la commercializzazione, e la produzione di amianto, di prodotti di amianto o di prodotti contenenti amianto”- fu emanata nel momento in cui ci si rese conto che l’amianto era pericoloso per la salute umana), ... read more
Piazza centrale di Bujari
Amianto per costruzioni
O amianto mata

Tot: 0.189s; Tpl: 0.006s; cc: 7; qc: 77; dbt: 0.103s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb