Table mountain, Kapp det gode håp

South Africa's flag
Africa » South Africa » Western Cape » Cape Town
July 10th 2014
Published: June 22nd 2017

Geo: -33.9258, 18.4232

torsdag 10.07 - Siden sist jeg skrev har vi nå forflyttet oss til Cape Town. Vi bor littt utenfor selve byen - på Camps Bay. Vi har leid et rom med stor havutsikt. Her er det fantastisk, delikat og moderne. Dette er et privat leilighetskompleks, en familie som leier ut 2 etasjer med til sammen 4 leiligheter over sitt eget hus. Vi har kjørt gjennom vindistriktet for å komme hit. Vi bodde i vinbyen i går og var på 2 forskjellige vinsmakinger. De ene var Sør Afrikas svar på champagne. Litt artig å smake og sammenligne 5 forskjellige typer samtidig. Vi falt for den som ikke var så veldig tørr og kjøpte med oss en flaske vi skal kose oss med. Vi bodde bra i går også - På et privat pensjonat i Stellenbosh. Standard på overnatting her er meget bra. Det er billig også - nå er vi riktignok utenom sessongen, men 5-600 kroner for et rom med høy standard er ikke å forakte. Vi spiste middag på et biffhus og drakk deilig rødvin. Fotballkampen så vi på hotellrommet - Dvs jeg sovna etter 5 minutter og våkna til straffespark (Argentina/Nederland). Argentina vant.

Etter ankomsten til Cape Town, så tok vi en tur opp til Table mountain, 1087 moh. Tok taubanen opp. Imponerende skue og utsikt over denne byen og havet. Etter å ha vært på toppen spiste vi lunsj på en hyggelig fortauskafe på camps bay. Nå skal ettermiddagen nytes i disse herlige omgivelsene før en bedre middag på det lokale biffhuset senere i kveld.

Fredag morgen - sto opp tidlig. Vi hadde bestemt oss for å gå opp Lionshead. 670 moh. Vi startet å gå fra der vi bodde (noe som gjorde turen 4,5 km lengre å gå en vei = 9 km ekstra)... Løypa var for meg relativt krevende - var rett opp hele veien. Fjellklatring, stiger og trapper, dårlig grusvei og klyving opp steiner - langt ned var det også. Min høydeskrekk ble enkelte steder satt på prøve - men fant fort ut at jeg måtte ta dette i mitt eget tempo og puste ut etter hvert. Jeg nådde til slutt toppen. Å nå en fjelltopp er en stor seier. Man strever seg opp og får nydelig utsikt og personlig seier i premie. Å gå ned var egentlig veldig enkelt. Satt meg på rompa på de værste stedene og skjøv meg ned. Jeg til og med klatret ned en 4 meter høy fjellvegg. Litt stolt av seg selv har man lov til å være da. Helge er som en fjellgeit - han finnes ikke redd verken for høyder eller avsatser og er nok litt mer spretten enn meg. Hele turen opp og ned tok drøye 4 timer. På kvelden tok vi bussen ned til sentrum for å ta en middag der. Bussturen tok ca 40 minutter. Vi havnet på Waterfront - Cape Towns svar på Aker Brygge. Havnet på en restaurant hvor vi inntok et bedre måltid fisk og hummer. Skikkelig dyrt - men maten var utsøkt. Gikk på en lokal pub etterpå og tok drosje hjem etter en øl.

Lørdag morgen - sto opp 0730 -- I dag skal vi ut på kjøretur - Vi skal kjøre rundt Cape. Startet 0830 - og dro avgårde- I dag har vi sett strand-pingviner og vært på Kapp det gode håp. Mye flott natur. Bilder taler for seg selv...

Søndag - Planen var å bestige Table Mountain i dag. Men - værgudene ville det ikke slik. Det har i løpet av natten regnet og det var tåkete på formiddagen. Vi kjørte en tur inn til byen i stedenfor. Tusla litt rundt på Waterfront og dro tilbake til hotellet ved lunsj. Da vi er litt lei av restaurantmat så kjøpte vi grilla kyllinglår, potetsalat og ferske rundstykker og spiste på rommet - Det smakte himmelsk. Tour de France på TV - jeg har begynt å lese bok - så blir det nok en hjemme-avslapningsdag i dag. Finale i fotball VM er det senere i kveld. Siste dag her i morgen. Kanskje det blir Table Mountain da?

Mandag 14. juli Sola skinte og været var fint. Sto opp og ble enige om å bestige Table Mountain i dag. Vi kjørte bilen opp til fotenden av fjellet og startet å gå ca 1000. Vi brukte ca 2 timer opp en ganske krevende løype. Høye steintrapper og bratte avsatser, ikke mye slake sletter akkurat. Dog var det ikke så bratt som Lionhead. Vi gikk i jevnt tempo med korte puste- og drikkepauser. Det gikk bra – deilig å ha en kropp som er sterk og fungerende. Premien på toppen er jo den fantastiske utsikten over området. Helge valgte å gå ned igjen også mens jeg pinglet ut og tok «t-banen» ned. Vi møttes ved bilen etter ca 1,5 time. Helge var stiv og støl i beina og sa at de kjentes ut som spagetti… Ettermiddagen gikk med til avslapping og tour de france. Ble en tidlig kveld etter en bedre middag – skulle jo tidlig opp neste morgen for da reiser vi videre. En litt artig ting her nede er at vi kan ta med vår egen vinflaske når vi er ute og spiser middag. Vi hadde kjøpt en flaske rødvin på en av vingårdene vi besøkte, så denne knerta vi i kveld. Tenk om man kunne gjort slik hjemme da?

Ser fristende ut

Har dere badet i sj?en?

Fint bilde

Sk?
10th July 2014

S? fin tur dere har! Masse flotte bilder av fine opplevelser. G?y ? f?lge med! :)S? t?ff du var Helge som turte ? hoppe! Ble skjelven bare av ? se videoen, jeg.Kos dere videre!

Lekkert

Nyydelig

Ser litt skummelt ut

S?te da
14th July 2014

Frua tok seg godt ut hun ogs?! Flott!
14th July 2014

For et rom - med den utsikten! Fantastisk!
14th July 2014

Spennende! Ta med deg noen smakspr?ver hjem
14th July 2014

Ser ut som du trives, Helge!!
14th July 2014

Flinka!! Hvor lang tid brukte dere, dere fjellgeiter? Fantastisk utsikt!

Lille pjusk.......s?????

S? g?y!! S? s?????te sm
14th July 2014

Ja, da er det h?p! Flott bilde, Helge!

Mektig! Vakkert!!
14th July 2014

For noen flotte bilder av dere og flott natur!! Sitter bare og nyter bildene!! For en fantastisk ferieopplevelse dere har!! Nyt videre!!

Tot: 0.07s; Tpl: 0.033s; cc: 11; qc: 25; dbt: 0.0277s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb