17. mai og Iguazu falls

Published: May 27th 2005

Okey,
da var det endelig tid for en suveren 17. mai feiring i Buenos Aires, en av de beste paa flere aar! Det var stort sett oss to og hanna + fire norske jenter. Ingen daarlig ordning. Vi hadde laget fin lunsj med bl. a. roklaks og eggerore, og vi gutta stilte i nyinnkjopte dresser og 17. mai sloyfe. Ettersom ambassaden nektet oss inngang og Plaza Noruega var folketom, ble vi like godt sittende og hygge oss i leiligheten i syv timer. Passe brisene ramlet vi avgaarde til en bar paa Plaza Serrano saann i aatte-tiden pa kvelden. Ble sittende der fire pils for vi dro via TGI Fridays (!) til en fancy restaurant saann i elleve-tiden. Der klarte Snorre aa overspise seg paa utrolig god biff, og vi fikk til og med gratis champagne siden det var Norges nasjonaldag 😊 Svingte oss til slutt noen timer paa et classy utested for vi fant ut at vi hadde drukket i femten timer sammenhengende og heller dro paa nachspiel. En skikkelig norsk dag paa Buenos Aires maaten...

To dager etter 17. mai leverte vi inn noklene til leiligheten og sa goodbye til Buenos Aires. Neste post paa programmet var Iguazu Falls paa grensen mellom Argentina og Brasil. Dette er et kjempemessig vannfall, hvistnok et av verdens storste, som ligger strategisk til mitt mellom Buenos Aires og Rio de Janeiro. Tok turens mest behagelige buss til den lille byen Puerto Iguazu, og ble paa de 17 timene bussturen tok oppvartet med varme maaltider, musserende vin og engelske filmer, for ikke aa snakke om digre, fullt nedleggbare seter. Noe ganske annet enn Bolivianske busser... Da vi kom frem til Iguazu regnet det saa kraftig at vi ikke kunne gjore noe annet enn aa ta inn paa et hostel og avvente til neste dag. Vi var heldige og fikk en knalldag i nasjonalparken dagen etter, med masse sol og skyfri himmel. Deilig med varme etter to maaneder i kulden. Fra Iguazu bar det videre over grensen til Brasil og deretter videre med nattbuss til Sao Paulo og videre derifra til Rio de Janeiro. Motte en veldig hyggelig nordmann paa baa vei over grensen og endte med aa ta buss med ham videre. Han var halvt meksikansk og snakket flytende spansk, noe som var ganske nyttig. Det var ellers et sjokk aa komme til Brasil og plutselig hoere et annet spraak overalt. Selv om det ikke er mange ordene spansk vi snakker har vi tross alt plukket opp noen ord i lopet av fire maaneder i spansktalende land, saa det var rimelig vanskelig aa komme til Brasil og ikke forstaa en ting. Deres uttale er helt bortinatta!

Naa er vi da altsaa i Rio, boende paa et kjempekoselig hostel ved Ipanema beach, rett ved siden av verdenskjente Coppacabana. Var uheldig med vaeret i begynnelsen og fikk ikke forste dag paa stranden foer i dag. Helt nydelig! Har ellers utsatt billetten, og endelig dato for hjemkomst er 8. juni. Skal legge opp noen bilder fra Rio snart. Utrolig fin by! Vi var forresten paa slumtur i favelaen i gaar. Spennende!

5th June 2005

lol
nice suit pretty boy!!! hahahahahaha :p - mary br

Tot: 0.114s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.0861s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb