Dag 31: Kerken, kerken en nog meer kerken

Mexico's flag
North America » Mexico » Puebla » Puebla City
October 30th 2016
Published: November 1st 2016

Ik ben vergeten om wat te schrijven de afgelopen paar dagen dus zal deze wat langer worden.

De avond dat ik aankwam heb ik gelijk een lokaal gerecht geprobeerd. Dat was een bepaalde sandwich met een soort schnitzel, sla, Chipotle chili's, en Mexicaanse kaas. Dat heet een cemita en het was niet heel bijzonder. Het is het eigenlijk ook niet waard om wat over te schrijven was het niet dat het een hoofdrol gaat spelen verderop in deze post.

De eerste hele dag die ik hier had ben ik de stad gaan verkennen. Aangezien ik ongeveer 10 kilometer van het centrum zit moest ik daarvoor eerst het openbaar vervoer in de grote stad overleven. De eigenaar van het hostel is een heel aardige man en die heeft mij uitgelegd naar welke straat ik moet lopen en welke bus ik moet hebben. Het probleem was alleen dat de routes niet heel duidelijk zijn aangegeven. Ik moet namelijk route 4 hebben, maar niet elke route 4 is goed. Want elke route heeft variaties die op de voorruit staan aangegeven. Dat betekent echter dat heel de voorruit is volgekalkt met namen en dat er telkens eentje anders is dan normaal maar je weet niet waar die staat op het raam. Uiteindelijk heb ik met ik denk meer geluk dan wijsheid toch de goede bus genomen. Ik wist overigens ook niet waar ik precies uit moest stappen want er wordt nergens aangegeven waar je precies bent en er zijn ook geen haltes want iedereen kan in- en uitstappen waar dat het beste uitkomt voor die persoon. Gelukkig was er een behulpzame Mexicaan die zag dat ik geen idee had waar ik mee bezig was en die me heeft geholpen met waar ik uit moest stappen. Vervolgens heeft hij ook alle goede ijscotenten aangewezen, wat extra behulpzaam was van hem.

Eenmaal aangekomen in het centrum heb ik een tour gedaan van de kerken. Die zijn namelijk redelijk verspreid over het hele centrum in de meeste steden en zo kan je dus met handige richtpunten, en elke keer een doel om naartoe te lopen, het grootste gedeelte van het centrum verkennen. Het hele centrum van Puebla is unesco erfgoed en bijna alle kerken zijn de originelen uit 1550 toen de Spanjaarden deze stad stichtten. Dat betekent dat de kerken voor Mexicaanse standaarden heel oud zijn. En omdat de Spanjaarden de kerken gebouwd hebben zijn ze behangen met goud, beelden en schilderijen. Dat maakt ze tot de mooiste van Mexico. Verder ben ik per toeval een soort buurthuis binnen gelopen waar ze altaren voor beroemde mensen aan het maken waren. Dat was een wedstrijd voor dia de los muertos, het belangrijkste festival van het jaar in Mexico. Ze waren die altaren net aan het opbouwen maar het zag er al prachtig uit. Bovendien bevond zich in dat buurthuis de oudste bibliotheek van het continent Amerika, wat ook indrukwekkend was om te zien.

De dag erna ben ik naar Cholula gegaan. Dat is een dorp dat inmiddels is opgeslokt door het sneller groeiende Puebla. De stad is bekend omdat er een veldslag heeft plaatsgevonden waarbij de Spanjaarden in een valstrik werden gelokt. De Spanjaarden wonnen de veldslag alsnog en om de heidenen een lesje te leren in eergevoel zou er voor elke dag van het jaar een kerk gebouwd worden. Dus heb ik nog een dag kerken kijken. Een van deze kerken was echter bovenop een piramide gebouwd wat deze kerk ook bijzonder maakte. Ik denk ook dat een van de foto's die Mexico het meest typeerde mijn foto van die kerk bovenop 2000 jaar oude ruïnes is. In dat dorp ontmoette ik toevallig ook twee oude bekenden die ik in Mazunte ontmoet heb en later in Monte Alban en nu dus ook Cholula weer zag.

Ik ben met hen terug gegaan naar dat buurthuis zodat ik zelf ook alles kon zien nadat het afgebouwd was en dat was natuurlijk bijzonder interessant. Deze keer kreeg ik ook een boekje met informatie uitgereikt dus dat maakt het nog leuker allemaal. Daarna moesten die andere twee hun bustickets kopen en toen we in die richting liepen stuitten we plotseling op een optocht van wagens, drumbands, majorettes, en acrobaten. We vielen dus met onze neuzen in de boter.

De nacht erna kon ik niet slapen want, en hier wordt het broodje aan het begin van het verhaal belangrijk, ik had een voedselvergiftiging opgelopen. Dus heb ik heel die nacht en de volgende dag op de wc doorgebracht.

De dag erna wilde ik het centrum in om een soort London Eye te bezoeken, maar toen ik wat at in het centrum viel dat zo slecht dat ik gelijk weer terug ben gegaan. Die avond kwam ik erachter dat ik niet de enige in het hostel was die nacht, want er was nog een zaaltje verstopt om een hoek op de bovenverdieping. Dus heb ik die avond wel wat biertjes gedronken met twee Australiërs, wat de dag toch nog een beetje goed maakte.

Morgen ga ik verhuizen naar een hostel in het centrum in de hoop dat ik daar wel meer leuke mensen tref.

7th November 2016

Chipotlaway
Ik weet niet of je South Park kijkt, maar bij deze blog van jou moet ik denken aan dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=aU52dvVvt_o Komt officieel van South Park af ook al lijkt dat niet, want waarschijnlijk had je bij je voedselvergiftiging last van bloed in je onderbroek bij het eten van chipotle :P Verder idd heel veel kerken, maar wel mooi om te zien. Ik hoop ook dat dat festival van de doden erg leuk was, lijkt mij tenminste van wel!!

Tot: 0.157s; Tpl: 0.012s; cc: 12; qc: 45; dbt: 0.0522s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb