Verdens beste myggstikk

Asia
December 6th 2015
Published: December 6th 2015

Beklager at jeg glemmer a svare paa spoersmaal.

Marianne. Sa koselig aa hoere fra deg. Og alle dere andre. Her er den ene tullingen paa tur. Hehe.

Jeg har ingen reiseplan, og jeg skal vaere hjemme paa kvelden, 20.desember.

Egentlig har jeg glemt at det er saa naerme jul, saa det blir kleine julegaver.

I aar ogsaa. Reisen er vel ingen unnskyldning, ser jeg.

Reisen, ja. Dette begyner aa ligne en ren ferie, ikke reise, her jeg ligger paa samme sted i flere dager.

Men det er skikkelig digg aa slappe helt av, ikke ha noen plan, og bare nyte stedet og saktelivet.

Khao Lak har som sagt en motorvei som gaar langs kysten, ca 2-3km fra stranden.

Ganske likt veien mot soerlandet, der en alltid kjoerer naerme sjoeen, uten noedvendigvis aa se den.

Eneste forskjellen er at det er litt varmere her, og at en lett kan gaa ned mot stranden.

Jeg har begynt a leie sykkel hver morgen. Det er nydelig. Fem hakk lykkeligere i en skala paa 1-7.

Komme seg fortere fram. Kjenne vinden blafre i haaret, t-skjorta som loefter seg fra den klamme huden.

Desto vaatere og roedere er jeg naar jeg stiger av sykkelen. Det glinser, og det er ikke et glansbilde, men en roed tomatfarget person som er halvveis i ferd med a bli ketsjup.

Blir bare glad for ethvert regnskur.

Og regnskur kommer hver dag, og ofte lange, store regnskyll paa kvelden. Saa det er lurt aa staa opp tidlig og legge seg tidlig, slik at en far noe ut av dagen.

Det er ca 1000 meter hoeye fjell litt bak stranden, sa det blir litt som Bergen.

Med tanke paa regnet.

Vannet er groent og vekselvis blaatt. Boelgene kan vaere noksaa harde, og naar turistsesongen er over, treffer hoeye boelger stranden hardt.

Da kan det vaere farlig aa bade. Det er mange skilt om tsunamifare langs stranden, og det er vistnok satt opp maalere og varslere, baade for jordskorpeaktivitet og tsunami.

Saa, sykkelen gjoer at jeg har syklet fra strand til strand. Det er litt kjedelig aa vaere 11 km unna der jeg bor naar regnet plutselig faller tungt. Men igjen. Da ser jo ingen at jeg svetter.

Har ikke merket at jeg ble saa tykk, men det synes paa klaerne som jeg tok med. Nesten ingen topper gaar nedenfor navelen, og naar jeg boeyer meg framover har jeg DEN roerleggersprekken.

Og den sprekken merket jeg ikke foer i gaar!, da jeg skulle se meg paa ryggen i speilet.

Skulle ikke boeye meg langt fram foer sprekken var synlig.

Kanskje derfor ingen toer aa snakke med meg?

Dissende, synlig mage under toppen, med sprekk bak. Vakkert!

Her i Khao Lak er det ikke gatemat, og ingen mattraller der folk sitter i omraadet og spiser.

I Bangkok er det overalt. Men stolene, som foer var 20cm hoeye er naa blitt 45cm hoeye.

Og squatters ser jeg lite til. De fleste har installert vanlige, hoeye toaletter.

Men vannroeret med spyler som er festet til veggen - som fungerer som et bid'e, er fortsatt der. Billig alternativ til spyl-/toerktoalett!

Og det er praktisk paa toalettene her. De fungerer nesten utelukkende som en dusj ogsaa, og en kan spyle gulvet saa mye en vil.

Normalt maa jeg jo vaske gulvet paa badet hjemme daglig. Der er det stoev og haar.

Her spyler jeg det lett bort mot hjoernet med sluk og rist.

Tove. Jeg oensker meg ikke en saan ryggsekk til 40-aarsdagen, men et saant spylebad.

Men toalettene klarer ikke aa skylle papir.

Hver dag maa jeg si til meg selv: Ikke kast papiret i doen, ikke kast papiret i doen, ikke kast....Vips! Saa ligger det automatisk i toalettet. Gammel vane er vond aa vende.

Er jeg heldig, spyles det ned.

Er jeg uheldig, spyles det ikke ned. Og da maa jeg foreta meg noe. Men det skal jeg ikke skrive om.

I Bangkok var det mange blanke personbiler av typen Toyota og Honda.

Her er det pickup som gjelder. Ikke rart, sa mye de frakter her.

Og jeg har sett det foer; mopeder som frakter griser, store kyllinger (her er kyllinger ikke de gule, bittesma, men nesten voksne hoener/haner), skrivebord, stoler osv.

Men i gaar, mens jeg spiste, saa jeg en pickup som hadde en enorm stor last, bade paa pickupplanet, paa taket, og bakenfor pickupplanet, sikkert 4 meter hoeyt og 7 meter langt, med enorm baktung look.

Skjoenner ikke hvordan de klarte aa laste det opp og i tillegg kjoere i en voldsom fart uten aa steile.

Spiste gjorde jeg, ja.

Her spiser man oftest med skje og gaffel.

Og skjeen putter en i munnen.

Gaffelen skuffer maten opp paa skjeen, med taggene ned mot skjeen.

Jeg faar det ikke helt til, maa jeg si.

Det jeg legger mest merke til naar jeg spiser er subbingen.

Det er alltid mange ansatte paa de stedene jeg spiser, og de ansatte bruker sandaler eller crocs, som de subber fram og tilbake med. Subb, subb, subb.

Subb, subb, subb.

Og jeg snakker ikke om at jeg spiser paa de samme stedene.

Det er slik overalt.

Andre redskaper som ofte brukes her, er kost.

De feier og feier. Gater, fortau, bord, stoler.

Ser de bruker det mye paa byggeplassene ogsaa, siden de bygger endel nye hoteller.

Han ene feiet paa den ferdigsparklede veggen.

Sikkert kjekt.

Jeg har med meg to boeker.

Hvorfor brukes alltid ordet "patio" i boeker?

Synes det ordet dukker opp i hver bok jeg leser.

Riktignok leser jeg ikke mange boeker, da.

Men naar jeg ligger paa stranden kan det vaere greit med lesestoff.

Siden jeg ikke ligger saa lenge, gaar det jammenmeg sent.

Endelig ble jeg ferdig med den foerste boka, Kakkerlakkene av Jo Nesboe, siden handlingen foregaar i Bangkok.

Hadde nok lest den foer, siden jeg husket endel ting.

Men vitsen om gynekologen som sa til kollegaen at pasienten hadde klitoris som en syltelabb, husket jeg.

Videre gaar vitsen: - Aah? Saa stor?

- Nei. Aah, saa salt.

I gaar satt naboparet i bungalowen ute paa terrassen sin.

De er hoeflige briter som alltid drikker groenn te.

Plutselig hoerer jeg verdens hoeyeste og kjempelange fis. Skikkelig grov mannefis.

Kunne ikke annet enn aa smile med et lavt klukk.

Tenkte et sekund paa at jeg skulle svare ham med en lang fis tilbake, men siden jeg ikke har snakket med dem, var jeg redd de ikke ville se humoren i det.

I gaar var jeg ogsa pa en strand som var full av doede koraller.

Altsaa ikke en badestrand.

Foruten meg der, var det toppen 5 andre der.

Der var det saerlige varsler om tsunami, og hvor en maatte roemme dersom det kom en.

Saa jeg kikket paa korallene og mange skjell.

Fant et tre fullt av oedelagte, fillete sandaler og sko, kun e'n av hver.

Jeg tenkte; disse tilhoerte ofrene. Og ble litt roert. Saa for meg disse ofrene som ikke hadde hatt mulighet til a overleve paa den steineste stranden.

Da jeg spurte en som var der, spurte jeg om skoene tilhoerte ofre for tsunamien.

Han sa: - Neida. Det er bare sko som blir oedelagt av alle korallene. Det er vanskelig a gaa her og beholde gode sko. De var der ikke for noen maaneder siden.

I gaar hadde den thailandske kongen bursdag.

Noe som markeres og feires stort i landet.

Saa at de forberedte til kjempestor fest naer Grand Palaceomraadet i Bangkok da jeg dro derfra.

Paa massasjestranden hadde alle de ansatte paa seg gule skjorter, lagde en kjempefin portal med blomster langs kantene, festet mange, store ballonger i klaser, gravde i timesvis i sanden tid for aa faa satt opp et langbord som ikke stod skeivt.

Jeg spurte om det var for a feire kongens bursdag.

- Nei!? Det er for mr. Tim. Fyr fra Nederland. Feire bursdag.

Aaja.

Saa mine konklusjoner her i landet er noksaa daarlige.

Da faar jeg heller skrive om noe som er en sannhet, uten mulighet for aa analysere det til noe annet en det det er:

Jeg har faatt verdens beste myggstikk.

Noen steder hovner de saa opp, at jeg gaar med en stor kul i mange dager.

Sist jeg fikk slike stikk med enorme hevelser, var i Tunisia.

Myggstikket paa oeyet gjorde at jeg ikke fikk opp oeyet pa 4 dager.

Heldigvis kom ikke myggstikket paa det andre oeyet foer det andre oeyet var aapent igjen.

I Tunisia fikk jeg ogsaa et stikk paa oeret, som gjoret at oeret ble dobbelt saa stort.

Da jeg dro i oeret og knipset paa det, spratt det ikke inn mot hodet som vanlig.

Det sa bare: Doi-oi-oi-oi-oi-oi-oi-oi-oi-ng, doi-oi-oi-oi-oi-oing

Som om jeg blafret med elefantoeret mitt.

Og naa har jeg faatt to digre stikk i panna.

Fra siden ser det ut som jeg har en halv fotball sydd inn under huden i panna.

Har ikke lenger et flatt, asiatisk ansikt, kan du si.

Og sinnarynken?

Helt borte!

Sa naa ser jeg ganske ung ut igjen.

Om enn litt rar, ung.

Da faar jeg gaa ut i varmen.

Nyte disse dagene som ung kvinne igjen.

Hurra, hurra, hurra!

6th December 2015

Official member of TPT
Hoho.. :-D Husker tpt. Husker godt vi gikk oss vill i Gulsetmarka... Håper ikke du går deg vill der du er. Høres jo nydelig ut å nyte varmen og strandlivet i noen dager :-) Kos deg (med myggstikka?) Klem M

Tot: 0.217s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 43; dbt: 0.0729s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb