Welkom in Shanghai

Asia » China » Shanghai » Jing'an
September 7th 2014
Published: September 7th 2014

Hallo allemaal!

Allereerst wil ik even zeggen dat ik het superleuk vind dat jullie mijn blog lezen. Ik heb tot nu toe wel het een en ander gepost op Facebook (en daar hele lieve en leuke reacties op gehad), maar het leek me nu tijd om het een en ander ‘officieel’ te gaan vastleggen in een blog. Het zal nu wel even een flink verhaal worden met al hetgeen de laatste twee weken gebeurd is, maar ik ben van plan om vanaf nu elke week een nieuwe blog te posten. Twee dingen zal ik vandaag in ieder geval nog niet kunnen posten, en dat zijn: mijn adres hier in China en foto’s. Dat eerste omdat ik mijn adres weliswaar in het Engels al heb, maar nog niet in Chinese tekens, en daar hebben jullie niet zoveel aan. Foto’s heb ik nog niet gemaakt, maar dat ga ik de komende weken wel doen, ook van mijn nieuwe huisje. Mijn Iphone en Nederlandse nummer heb ik hier nu niet, omdat deze per ongeluk in Nederland achter gebleven is, maar ik verwacht hem deze week te ontvangen en dan kan ik natuurlijk ook makkelijker fotos maken.

Allereerst nog even wat algemene informatie over het hoe, wat & waarom hier in Shanghai. Afgelopen juni ben ik toegelaten tot de master (LLM) Chinese Business Law aan Fudan University hier in Shanghai. Het betreft een programma dat officieel twee jaar duurt, waarbij ik het eerste jaar vakken volg en in het tweede jaar mijn scriptie schrijf. Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Fudan_University

Vooralsnog verwacht ik, in ieder geval, een jaar (pak em beet tot eind juli) in Shanghai te blijven. Er was nogal wat verwaaring over vanwege een onduidelijke Facebook post van mij, maar ik ben alleen afgereisd naar Shanghai, al ben ik gelukkig wel uitgezwaaid door de hele familie op Schiphol J

25 Augustus ben ik aldus vanaf Schiphol, via Moskou, naar Shanghai gevlogen. Gelukkig verliep dat allemaal soepeltjes en op tijd en landde ik 26 Augustus om 10 uur ’s ochtends in Shanghai. Ik had voor de eerste twee weken een Airbnb geboekt in Shanghai zodat ik van daar uit rustig op zoek kon naar een woning en andere formaliteiten af kon handelen. Na aankomst in de Airbnb, en dat verliep gelukkig allemaal ook er goed, heb ik eerst gezorgd voor de broodnodige VPN verbinding. Zoals de meeste van jullie waarschijnlijk weten, zijn Google, Youtube en Facebook streng verboden in China. Formeel, althans, want het overgrote deel van de Chinezen heeft gewoon Facebook en gmail, en een VPN verbinding zorgt er dan voor dat je op een buitenlandse server kunt gaan zitten. Kortom, je doet alsof je op internet zit in een ander land, en kunt daarmee alsnog in je gmail en Facebook. Verder was ik die dag vooral erg brak van de vlucht en het tijdsverschil (het is in Shanghai tijdens zomertijd 6 uur later dan in Nederland, in de winter is het 5 uur later, want in China doet men niet aan zomer/wintertijd). Wel ben ik nog op pad gegaan om te eten en ik heb een metrokaart gekocht. In Shanghai wordt eigenlijk ook gebruik gemaakt van een soort OV-chipkaart (maar dan met een systeem dat werkt) en het ideale is dat je deze kaart oplaadt en vervolgens kunt gebruiken in metro’s en bussen maar ook in taxi’s en zelfs in sommige treinen. Naast de metro is de taxi, in ieder geval voor mensen die geen Chinees spreken, het ideale vervoersmiddel. Het metrosysteem is efficient en uitgebreid (11 lijnen, met nog 2 in aanbouw, ze komen overal, rijden elke 2 -3 minuten en kosten omgerekend 30 – 50 eurocent per rit). Taxi’s zijn ook erg goedkoop, voor 3-5 euro ben je aan de andere kant van de stad en je kunt ze overal aanhouden. ’S nachts als er geen metros rijden, zijn taxis dus erg effectief, en ook als je met veel spullen moet sjouwen.

Woensdag 27 augustus had ik om 10 uur ’s ochtends met een makelaar afgesproken om potentiele kamers te gaan bekijken. Ik had vanuit Nederland al contact met haar opgenomen en had met haar afgesproken op een metrostation vlakbij mijn Airbnb. Twee dingen heb ik geleerd tijdens deze ontmoeting: Het Chinese begrip van tijd is heel, heel anders dan het Nederlandse en de kennis van de Engelse taal door Chinezen is echt heel beperkt. Om 11 uur kwam de makelaar opdagen, ik had het al bijna opgegeven, en ze vond er geloof niet zo veel van dat ze er een uur later dan gepland was. Afijn, we zijn met zn tweeen een aantal appartementen gaan bekijken, en de tweede was gelijk raak. Mijn appartment ligt in een ‘compound’ waar veel Europeanen wonen en dat heel centraal ligt in de stad (voor de kenners, het ligt op 10 minuten loopafstand van Jing’an Temple). Ik woon op de 25ste verdieping en deel het appartment met 4 huisgenootjes, 2 jongens uit Frankrijk (studiegenootjes van elkaar), 1 meisje uit Duitsland (die hier twee maanden stage komt lopen) en een meisje dat voor een modebedrijf werkt uit Venezuela. Het appartement is nieuw gerenoveerd en volledig gemeubileerd. Ik heb de grootste kamer in het appartement en beschik daarnaast over mijn eigen badkamer. De andere vier delen samen een badkamer. De keuken wordt door iedereen gedeeld, maar is heel netjes en goed onderhouden. Tenslotte staat er een wasmachine en een droger (die het ook doen!) in de keuken. Het uitzicht vanaf de 25ste verdieping (ook vanuit mijn kamer) is echt geweldig en ik zal volgende week een foto posten.

Nadat ik dus die woensdag mijn huurcontract had ondertekend, begon er hele reeks formaliteiten die snel afgehandeld moest worden. Buitenlanders die naar China komen en die niet in een hotel of ander tijdelijk verblijf zitten zijn verplicht om zich binnen 24 uur bij de politie te laten registreren (Hallo, politiestaat!) en, omdat ik aan een universiteit ga studeren, was ik ook verplicht om mij, nog voor de politie-registratie, bij de universiteit te registreren. Ik ben dus gelijk ’s middags naar de universiteit geracet, en de volgende ochtend naar de politie gegaan. Gelukkig is dat allemaal goed verlopen, en ben ik voorlopig bijna van de formaliteiten af. De politie was overigens ook zeer vriendelijk en efficient, er is zelfs een aparte balie voor registraties, dus blijkbaar is dat echt lopende band werk.

In de dagen daarna ben ik vooral bezig geweest met het afhandelen van andere ‘kleine’ dingen. Ik heb een Chinese bankrekening geopend en ben nu lid geworden van de Nederlandse Vereniging in Shanghai (laat het bier en de bitterballen maar komen!) Het openen van een bankrekening ging overigens eenvoudiger dan ik verwacht had. Ik ben naar het kantoor van een bank gegaan, heb mijn paspoort afgegeven, en een kwartier later had ik een bankrekening met bijbehorende superchique pinpas.

Die zaterdag ben ik ook uitgeweest hier in Shanghai. Een vriendinnetje van mij uit Beijing zat het weekend in Shanghai, en ik ben met haar en drie andere meiden naar een club op het dak van het Hyatt hotel gegaan. Was echt helemaal super en heel gezellig, al zijn de drankjes hier verhoudingsgewijs niet echt veel goedkoper J Foto’s hiervan staan op Facebook, en mijn profielfoto op deze site is ook van die avond, ik zal alle fotos volgende week bij mijn blog posten, zodat ook degene zonder Facebook ze dan kunnen zien.

Afgelopen maandag (1 September) kon ik dan officieel in mijn nieuwe appartement en ben ik langzaam maar zeker mijn spullen gaan oververhuizen van de Airbnb naar mijn nieuwe kamer. Hoewel de kamer en badkamer nieuw en gerenoveerd waren was het hier niet erg schoon, dus ben ik anderhalve dag (en anderhalve liter Dettol!!) kwijt geweest aan het schoonmaken en inrichten van de kamer en badkamer. Woensdag ben ik op pad gegaan om wat spullen te kopen om de kamer verder in te richten en uiteraard vond dit plaats bij de Ikea. Ook de Chinezen hebben de degelijke Zweedse cultuur inmiddels omhelst, en Shanghai beschikt nu over drie Ikea’s. Er stond al een grote wandkast, 2 persoonsbed, nachtkastje, ladekast en flatscreen TV maar ik had nog geen dekbed, kussens, etc. de badkamer was ook bijna compleet, alleen keukenspullen heb ik nieuw moeten kopen. Ik moet zeggen dat het fijn was om even iets herkenbaars te hebben om naar toe te gaan, de meubels zijn exact hetzelfde en hebben gewoon Zweedse namen. De website van Ikea China is ook compleet in het Engels, maar de hotdogs zijn helaas nog steeds op traditioneel Chinese wijze gemaakt en zijn echt niet te eten. Ik heb nog niet de moed op kunnen brengen om de ‘ Zweedse gehaktballetjes’ te proberen.

De medische keuring die ik afgelopen donderdag heb moeten ondergaan is in deze blog toch zeker wel iets dat vermeld moet worden. Iedereen die langer dan 6 maanden in China wenst te verblijven is verpllicht om in de eerste weken na aankomst een medische keuring te ondergaan. Ik had vanuit Nederland via hun online systeem al een afspraak ingeboekt en moest dus afgelopen donderdag naar een medisch centrum 40 minuten buiten het stadscentrum. Daar aangekomen moest ik een stapel papieren en pasfoto’s afgeven en werd ik richting een wachtruimte gedirigeerd. Daar werd je geregistreerd en vervolgens kon je naar de kassa om te betalen (470 yuan, circa 47 euro). Daarna werd ik richting een pashokje gestuurd waar ik bijna alle kleding uit moest trekken en een witte Chineze badjas kreeg en blauw hoezen voor om mijn schoenen. Vervolgens ging het van de ene onderzoekskamer naar de volgende en kreeg ik (binnen 45 minuten tijd!) een hartscan, X-ray, echo, oogtest, bloedprikken en bloeddrukmeting. Het ging allemaal erg effectief, en ze hebben geloof ik 20 personen afgehandeld in die drie kwartier tijd (iedereen zat op een bankje in de gang in z’n badjas te wachten tussen de onderzoeken in). Een meisje dat er ook was had het aan de receptie gevraagd en blijkbaar voeren ze per werkdag tussen de 150 en de 200 medische keuringen uit. Overigens heb ik er bewust voor gekozen om de medische keuring in Shanghai zelf te doen. Het is formeel toegestaan om de medische onderzoeken in je eigen land te doen en dan hoeven ze hier alleen nog maar geverifeerd te worden, maar ik had geen tijd of zin om in Nederland bij verschillende artsen langs te gaan om de onderzoeken te doen die hier allemaal op 1 locatie konden, daarnaast begreep ik later dat het zo is dat de Chinezen buitenlandse medische keuringen vaak afwijzen (zonder duidelijke redenen) en dan kun je het hier alsnog doen. Qua hygiene was het ook allemaal prima, nagenoeg West-Europese standaarden. Het bloedprikken, overigens, is ondermeer om de controleren of mensen geen HIV/Aids hebben. Het is officieel verboden om in China te komen als je HIV/Aids hebt (ik geloof dat hetzelfde geldt voor Rusland, en misschien de VS), wat bizar is, maar je kunt dus uitgezet worden als je het hebt.

Ik denk dat ik het hier nu even bij laat. Afgelopen vrijdag heb ik de registratie op de universiteit gehad, en dat is allemaal geslaagd, maar ik denk dat ik volgende week mijn blog zal wijden aan de universiteit. Ik ben er van uit gegaan dat aankomende week mijn lessen zouden beginnen, maar van de week heb ik begrepen dat er eerst nog een orientatieweek is op de uni en dat in de week van 15 september pas de lessen beginnen. Ergens een beetje jammer, want ik had wel zin om te beginnen, en al hetgeen ik wilde voorbereiden voordat de universiteit begon is nu wel rond, maar ik ben benieuwd wat de orientatie in zal houden, en ik kan aankomende week de stad nog een beetje gaan verkennen.

Wat betreft contact, tenslotte nog het volgende. Ik ben vooralsnog het makkelijkst bereikbaar via Facebook (je kunt me opzoeken via mijn volledige naam en mijn profielfoto is hetzelfde als op deze blog), via Skype (je kunt me op zoeken via mijn volledige naam) en via Gmail. Ik heb op dit moment een tijdelijk Chinees nummer, maar in principe heb ik die alleen aan directe naasten gegeven, voornamelijk omdat het gewoon duur (en enigszins overbodig) is om te smsen en bellen met Nederland via mobiel. Zodra mijn Iphone deze week binnenkomt (ik geef wel aan op Facebook wanneer dat is) ben ik ook weer bereikbaar op Whatsapp en Wechat, gewoon op het bekende Nederlandse nummer (vooralsnog). Verder ben ik bereikbaar via Linkedin. Hou met alle vormen van contact alsjeblieft wel rekening met het tijdsverschil, dat doe ik ook. (Zoals eerder gezegd: 6 uur later in zomertijd, 5 uur later in wintertijd)

Heel erg bedankt voor het lezen van mijn blog en ik hoor graag jullie reacties!

Oh ja, als je je suscribed op de website en je e-mail adres achterlaat, dan krijg je automatisch een berichtje als ik een nieuwe blog gepost heb!

Groetjes uit Shanghai,

Annemiek

7th September 2014

Heel interessant Annemiek, ik ben een vriendin van je moeder en altijd graag op de hoogte van andere culturen. Succes daar!
7th September 2014

Annemiek, we volgen je graag! Heel veel plezier en succes met je studie. Xx
8th September 2014

7th September 2014
Hey Annemiek! Ik begreep van moeders dat je een blog hebt, dus ik heb me gelijk even gesubscribed. Altijd leuk om te lezen hoe het je nicht vergaat aan de andere kant van de wereld. Het is toch een hele andere cultuur volgens mij. Maar zo te lezen ben je al aardig gesettled, is het eerste biertje binnen, en ben je helemaal klaar voor het studiejaar. Heel veel succes, en plezier! Dat je je maar snel thuis mag voelen. Groetjes uit Maassluis! Liefs,

Tot: 0.074s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 49; dbt: 0.0381s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb