Glacierland - okarito - greymouth

New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » South Island
July 24th 2014
Published: July 24th 2014

Vanmorgen was ijskoud ! Onze jucy cabana was bedekt met een laagje ijs en het gras kleurde wit. Ideaal weer om de gletsjers te gaan bekijken. Helemaal ingeduffeld trokken we naar Fox glacier. Door recente aardverschuivingen is de enige manier om die te bereiken via helikopter. Dat past niet in onze tijdsindeling en nog minder in onze portemonnee, dus gingen we zo ver mogelijk te voet. Het terrein aan de voet van geltsjers was zeer ruw. Geen mooi geplaveide paadjes, gewoon paaltjes in de grond die de richting aangeven. De weg naar de gletsjer was niet alleen moeilijk bewandelbaar maar ook supersteil. Alle stenen waren daarbij nog eens glad door de vorst. Overal stonden ook waarschuwingsbordjes voor vallende stenen enzo. De gletsjer zelf was mooi maar niet supergroot meer, net zoals de andere. Eigenlijk was het terrein errond veel indrukwekkender. Na een anderhalf uurtje naar boven wandelen keerden we terug naar beneden. Franz Jozef was een half uurtje verder. Ondertussen was de zon er helemaal doorgebroken en begon het zelfs aangenaam warm te worden. De omgeving van de Franz Jozef gletsjer was compleet anders. De gletsjer zelf was ook veel hoger, maar je kon er niet zo dichtbij... alweer landverschuivingen. De omgeving was bezaaid met grote rotsblokken gekleurd door mos en rood ijzererts. Er was ook een vrij hoge waterval. Ideaal voor een korte douche... met brainfreeze als gevolg. We deden 2uur over een wandeling van 45min... foto's, klimmen, monkeybuissinesssss. Op het hoogst bereikbare punt namen we een foto van Robyn bij de gletsjer. Robyn en haar Man zijn Ieren die hier nu een motel hebben. Bij het motel is een art gallery met prachtige foto's van de omgeving. We worden vriendelijk uitgenodigd om Robyn te volgen en de foto's te bekijken. De gallerij is supermooi en de foto's simpelweg indrukwekkend. We praten nog een beetje over vanalles en nog wat en worden getrakteerd op een koffie. We krijgen de tip om de okarito lagoon te bezoeken voor we doorrijden naar Greymouth. Goed idee ! In de lagoon maken we een super zonsondergang mee ! Breathtaking pictures follow ! Dan volgt nog een rit van een dikke twee uur tot Greymouth. In het donker. Pikdonker. Straatverlichting is er hier enkel in de 'steden'. De slingerende wegen tussen de bergen zijn echt superdonker. Volledig uitgeteld na alweer een schitternde dag komen we iets voor acht aan in Greymouth. Morgen vroeg op, dan komen we bij hoogtij aan in Punakaiki voor de pancake rocks. Spectakel verzekerd!

24th July 2014

gletsjers
Amaai al die straffe verhalen. Ge ga nog ne maand nodig hebben om alles in geuren en kleuren te vertellen. Ik ben vandaag gebeten door zo een grote libelle.en madam lostte nog niet te gemakkelijk zunne.ze zal gepeist ebben,een zacht brokske vlees. Ale hopelijk blijft het weer goed volgende week, zodat jullie nog een beetje kunnen genieten.onze viervoeter zal content zijn aje were zijt. Je gaat nu en dan bitje bij jonne auto staan,en je steekt ton zn neuze in de lucht,atie jon nie ga rieken,onze knorrepot. Slukes en geniet er nog van!!!

Tot: 0.062s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.0298s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb