Bolivia, Peru en terug naar het Lonneker Steumke

Peru's flag
South America » Peru » Cusco » Cusco » Cusco
April 26th 2013
Published: May 8th 2013

Na de grensovergang van Argentinië naar Bolivia betreden we een andere wereld. Bolivia bestaat nog uit de oorspronkelijke bevolking, afstammend van de Indianen. De vrouwen zijn getooid met bolhoedjes, de winkeltjes zijn klein en rommelig, de eettentjes erg simpel en bijna iedereen is arm.

We gaan de grens over bij Tupiza en doen op 3000 meter de lokale variant van de triatlon: rijden in een 4*4jeep, paardrijden en downhillen op een mountainbike. Toch beter dan de Nederlandse variant!

Ons reisdoel in Bolivia beperkt zich tot de zoutvlakte. Door politieke onlusten zijn we drie jaar geleden in Bolivia gestrand en konden toen de zoutvlakte niet bereiken. Nu wel dus. De zoutvlakte is zo groot als de Provincie Utrecht en ligt op ruim 4000 meter. We rijden via het aangrenzende gebergte, met af en toe passen van 5000 meter hoog. In een fourwheeldrive. Wij vinden de route best heftig. Maar wie schets onze verbazing als we wereldfietsers tegenkomen, die dezelfde route fietsen?

De omgeving varieert van woestijn op 4000 meter hoogte, door mineralen en ertsen gekleurde meren met flamingo's, tot verblindend witte zoutvlaktes. En wat kan er groeien op een zoutvlakte? Jawel, cactussen.

Na de zoutvlakte reizen we door naar Peru. Op de grens, op een hoogte van 3900 meter, ligt het Titicaca meer. Een heerlijke plek om te chillen, te bedenken dat de reis er bijna op zit en plannen te maken voor Nederland. Via de mail worden de eerste afspraken gemaakt. Het begin van het agenda-leven.

De laatste 2 weken voor onze vlucht naar Nederland genieten we in Peru nog van de omgeving van Cuzco en de Machu Pichu. Cuzco is een bruisende stad met veel mogelijkheden in de omgeving.

We raften 3 dagen op de Rio Apurimac, een rivier in een diepe kloof. Een aaneeenschakeling van stroomversnellingen van klasse 4+. Vier stroomversnellingen van klasse 5+ lopen we ( gelukkig) om. De stroomversnelling klasse 5 pakken we wel. Brrrrrr.......

We herstellen een dag en maken als laatste deel van de reis een combi mountainbike/zipline/ trektocht naar Macchu Picchu. Het moderne toerisme vraagt om adrenaline kicks. We doen vrolijk mee....De hoogte doet ons niks omdat we heerlijk verdoofd zijn door de coca bladeren.

Kortom, we hebben genoeg adreline opgebouwd om de terugweg naar Nederland te beginnen. We gaan van de hoogte van de Andes naar de laagte van het Lonneker Steumke.

We zijn bijna weer thuis, dus dit is onze laatste blog. Wij vonden het leuk om op deze manier onze belevenissen te delen. En we bedanken iedereen die de moeite heeft genomen de blog af en toe te bekijken en voor alle leuke reacties en commentaren.

Bedankt daarvoor en tot gauw, live in Nederland.

groet
hoi Yvonne en Leo, Mooie landschappen hebben jullie gedeeld. Bedankt! Tot gauw.

buen viaje a Holanda !!
no puedo creerlo, ya casi termina su viaje maravilloso !! he disfrutado de cada mensaje, comentario y las fotos aqui.. que aventuras, que emociones y fantásticos momentos.. hasta pronto en Enschede...unabrazo fuerte y un beso enorme

Lonneker Steumke
De foto's zijn prachtig! en jullie hebben vast genoten, maar ik ben wel blij dat jullie weer naar huis komen.Er staat al wat in de koelkast! Tot gauw! Alie
9th May 2013

fantastisch
Wat een prachtige foto's weer en wat een avonturen. Indrukwekkend wat jullie allemaal gedaan hebben. Sommige dingen zijn echt niets voor mij bijv. in zo'n bakje door de lucht ik zou sterven van hoogtevrees! We wensen jullie een goede terugreis en tot spoedig. Jeroen en Resina
10th May 2013

6 meses de viaje y aventuras se terminan. Bienvenida de nuevo en holanda. Hasta pronto.

zoutvaatje
jullie hebben toch wel een paar zoutvaatjes gevuld?

bedankt
beste Yvonne en Leo, hartelijk bedankt voor jullie mooie berichten uit verre oorden. ik heb ervan genoten! ik heb veel respect voor jullie ondernemingsgeest en vitaliteit, echt super knap! geniet van jullie laatste deel van de reis en dan weer genieten in Nederland... veel liefs Bregit

Bedankt!
Hoi Yvonne en Leo, Wat een geweldige ervaringen en belevenissen hebben jullie het afgelopen half jaar opgedaan. Ervaringen die zoveel indruk op een mens maken dat je ze altijd, op elk moment, kunt oproepen en ze opnieuw weer op je netvlies staan. En nu met al deze ‘bagage’ in jullie rugzak op weg terug naar Lonneker en weer wennen aan het ‘gewone’ leven. Hartelijk dank dat jullie al die ervaringen d.m.v. spitsvondige en humorvolle teksten met mij( en anderen) hebben gedeeld. Evenals de schitterende foto’s zoals je ze zelden ziet. Tot gauw!
14th May 2013

bedankt voor jullie verhalen en foto's
Hallo Leo en Yvonne, Wat een prachtige verhalen en foto's. Bedankt dat jullie ons hierin lieten delen. Wat een trip en wat een prachtige landen en gebieden. Wat zal dat weer een omschakeling zijn om in dit kikkerlandje te zijn. we bestellen mooi weer maar kunnen niets garanderen. Pinksterweekend zijn we in Appingedam. Veel goeds en een goede reis naar huis. Lidy en Henk.
15th May 2013

Bedankt voor alle mooie reis verhalen , we hebben er van genoten. Gelukkig nu weer heelhuids op Nederlandse bodem. Dus...Welkom thuis!! Groetjes van Patrick en Angelique
16th May 2013

Het was n genoegen
.....Om jullie schitterende reis mee te mogen beleven.wat n adembenemend mooie plaatjes zaten er tussen. En wat n doodenge dingen deden jullie, hoop dat de spanning van de reis naar jullie wens is geweest. Goede thuiskomst en het zal wel wennen worden in ons kneuterige landje.Hartelijk dank

Tot: 0.108s; Tpl: 0.014s; cc: 8; qc: 56; dbt: 0.0667s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb