Hoogvlakte op, hoogvlakte af: het noorden van Argentinie

Argentina's flag
South America » Argentina » Salta » Iruya
April 8th 2013
Published: April 8th 2013

De paasdagen zijn we druk met Spaanse les. Spaans leren in Argentinie: ieder land heeft blijkbaar zijn eigen manier van onderwijs. Wij treffen een juf die op iedere slak zout legt. We leren veel, maar dat communiceren in een vreemde taal ook een grote hoeveelheid lol is, speelde tijdens onze les nauwelijks een rol. Wat een verschil met ons klasje in Nederland !

Met wat extra kennis van het Spaans gaan we een auto huren. Oeff.....

Juf had misschien toch gelijk. Schort het echt nog zo aan ons spaans? We krijgen een gammele oude brik. De eerste dag moeten we gelijk al twee keer de banden laten repareren. Op dag 2, een paar honderd kilometer verder en in the middle of nowhere, ontdekken we dat de reserveband onbruikbaar is. Geen rubber of profiel, waardoor de staaldraden in het loopvlak zichtbaar zijn. Een luchtbubble zo groot als mijn amoebe gezwel van 2 jaar geleden. En geen telefoon dekking om de verhuurder te bellen. Wat doen we?

In de overtuiging dat het niet voor niets is dat ieder dorpje een mooie, grote kerk heeft en langs de weg overal bidplekjes zijn voor gaucho Gil (de beschermer van de reiziger) rijden we door. En als dit niet voldoende blijkt, dan moeten we het er maar van hebben dat de nieuwe paus van hier is.

Deze laatste opmerking dat de paus van hier is wordt steevast aangevuld met ´overigens Maxima en Messi ook, maar dat terzijde' .

Noord Argentinie grenst aan de hoogvlakte van Chili en Bolivia. De aardkorst is hier uit elkaar gerukt. Met de mooiste kleuren als gevolg. Een geologisch paradijs.

We gaan een paar keer de hoogvlakte op en af. Van 2000 meter naar 4000 meter. En weer terug. We kamperen op 3800 meter met s morgens bevroren beekjes en koude tenen. Maar ook genieten we van een nacht in een bodega-hotel dat zijn eigen wijn produceert.

Het rijden door dit gebied is een feest. Zeker als we op 4000 meter de zoutvlakte oversteken. Zelfs het kappelletje hier is gemaakt van blokken zout. Kapelletje. He, we hebben al 2 dagen geen lekke band. Vertrouwen geven is vertrouwen krijgen; het werkt.....

Ietsje lager geven de cactussen het landschap een groen accent. Na 8 jaar is een cactus 5 cm hoog. Daarna gaat het ietsje sneller. Maar toch.... 6 meter is nog een flink eind groeien.

Wij gaan 9 april Bolivia in. We blijven komende weken op de hoogvlakte en weten dat de nachten vrieskoud zullen zijn. Of we in Bolivia behoorlijk internet tegenkomen is ons nog niet duidelijk. Vandaar nu al deze blog.

Zoals altijd staan een flink aantal van de foto s helemaal onderaan de site, onder de advertenties dus. Maar dat wist je natuurlijk al.

En bovendien, de resterende tijd is kort. Na 22 weken on the road, lijkt 4 weken kort. Een plan maken. En erger, ons daaraan houden. Terugtellen dus. En dat is niet leuk.

We komen tijd tekort. Daardoor hebben we genoeg ideeen over voor een volgende keer. Peru, Chili? Maar gelukkig eerst nog de realiteit van de laatste weken genieten.

Hierna volgt wellicht nog een blog met de foto s van Bolivia. Wie weet zijn we eerder in Nederland dan dat die blog de lucht in gaat.

Iedereen wensen we alvast een heerlijke meivakantie vanuit herfstig Argentinie. Waar het nog steeds 25 graden is. Snap je dat we beperkte zin hebben om terug te komen? Al hoewel, ook het weerzien met Nederland, Sangita en vrienden/ buren lonkt.

dank
hallo Leo en Yvonne, geweldig dat jullie zulke mooie foto's begeleidt door een leuke tekst de wereld in sturen! ik zie dat jullie enorm genieten en ik geniet er ook van om dit te zien! in ons ook wel mooie Nederland hebben jullie niet veel gemist hoor! het is nog koud en droog, de lente laat nog ff op zich wachten. nog heel veel plezier en tot over een tijdje, liefs Bregit

geweldig!!!
om sprakeloos van te worden, wat mooi, smaakt naar meer, schitterend hoor, een goed voorbeeld doet goed volgen, behalve die lekke banden dan. stoer hoor, we horen en zien graag meer tzt in nederland. liefs alice

Groeten uit Zutphen
Hallo Leo en Yvonne, Al meerdere keren jullie prachtige blog ingezien. Wat een prachtige foto's en wat een geweldige reizen moeten dit zijn. Dat jullie genieten spat er af en de jaloezie kruipt natuurlijk in al mijn poriën. Kunnen jullie dit allemaal wel op die toch al verouderende cerebrale harde schijven van jullie opslaan of is er daar veel overtollige software gewist? maar goed, deze blog zal ook voor later een waardevol geheugensteuntje zijn. Geniet nog maar een tijd, de dingen die jullie missen komen toch weer wel. Verder is hier in Europa nog steeds alles veel van hetzelfde. Als jullie terugkomen zal het zijn of de tijd heeft stil gestaan. O nee, toch niet helemaal. Inmiddels heeft Nederland dan een koning. Maar of jullie daar van wakker liggen?? Verder ziet het bestuur van Njord er weer eens anders uit en is het ledental weer wat minder en de kantine en hal hebben een metaformose ondergaan. Verder geen nieuws, behalve een hoop gedoe met het internetbankieren. Eigenlijk ook weer niets nieuws. O ja, Lidy is weer een jaartje ouder en hier is het inmiddels ook 2013, mocht jullie dat zijn ontgaan. Denk maar even lekker niet aan de kikkerlandje, momenteel wat uitgedroogd door de langdurige droge oostenwind, en laat de sky de limit zijn. geniet maar drink met mate. Hartelijk groet Henk
10th April 2013

otra fantástica aventura !! sigan disfrutando cada momento.. saludos y hasta pronto, beso grande

terug?
Wij zijn terug, de sneeuwklokjes die in andere jaren in febr. bloeien en die we daardoor in jaren niet hebben gezien, doen nu hun best. Blijf daar nog maar even hoor. Het is hier koud. Gr. Hyls en Nies.

hoogvlakten
wat een fantastische fotos weer. Ik krijg de indruk dat jullie behoorlijk gelovig gewordenzijn tijdens jullie reis. De kleuren zijn fantastisch ook van de lucht, zo blauw! 4 weken zijn langer dan ik ooit aan een stuk vakantie houd!! Geniet ervan. Groetne Jeroen en Resina
10th April 2013

Wat een geluk dat je dit allemaal mag meemaken !
Leo en Yvonne, Ik blijf nog steeds naar al die verbazingwekkend mooie plaatjes kijken. Wat een contrasten . Maar wat ook een fantastische ervaring. Wat zal de wereld in Nederland straks voor jullie klein zijn. Groet Dick
11th April 2013

Hallo Yvonne en Leo, Wat zijn het weer indrukwekkende beelden die jullie ons sturen. En wat een belevenis! Dubbel en dwars genieten van de weken die jullie nog resteren, zien we elkaar over een maand weer terug! N.b. laten wij die Argentijnse paus dan maar in Rome gaan bezoeken in de meivakantie! Groeten, Len
11th April 2013
Wij dus

Jaloers!
Hoi, Jullie zijn bijna thuis en ik zie dit nu pas. Aaaaah wat zou ik graag op reis willen! Maar ja, dan zou ik nu niet zo goed klimmen. Groetjes, Tamas

Tot: 0.122s; Tpl: 0.017s; cc: 13; qc: 62; dbt: 0.0692s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb