Noord Argentinië, de raarste landschappen

Argentina's flag
South America » Argentina » Mendoza » Mendoza
March 28th 2013
Published: March 28th 2013

Lijkt het reizen langzamerhand op vakantie? Gelukkig niet !

Het noordelijke deel van Argentinië is dichter bevolkt, heeft meer voorzieningen en dus ook meer keuze stress. Dat zijn we , na 3 maanden leegte in Antarctica en Patagonia, niet meer gewend. Behalve toeristische plaatsen als Bariloche en Mendoza zoeken we daarom al snel weer naar de meer afgelegen plekken.

We komen weer midden in bijzondere landschappen. Het merengebied verkennen we deels per fiets en deels per huurauto.

We reizen verder naar het noorden. Busreizen van 10 of 15 uur zijn niet uitzonderlijk. Hier genieten we ervan, in Nederland zouden we er niet aan moeten denken. Het landschap verandert steeds. Zo niet, dan verbazen we ons over de lucht en zonsondergang. Het reizen is iets minder heftig en uitputtend dan voorheen. en met meer verschillende mogelijkheden.

Paardrijden, mountainbiken, hydrospeed ( met kleine drijver onder je armen en borst een wildwater rivier afvaren), de city toer bus voor 50 plussers, de gewone bus, de huurauto, een lap stof die als sleetje dienst doet en waarmee we een gletsjer afdalen. En ouderwets langs de kant van de weg staan liften. We komen steeds waar we willen. Maar opschieten doen we niet. Heerlijk !

We kamperen langs de zeven meren route en hebben soms de wereld voor onszelf.We beklimmen in Chili een actieve, sneeuw bedekte vulkaan. Heet gas in witte sneeuw. 6 uur omhoog en in anderhalf uur zoeven we, sleetje rijdend ( nou ja, een plastic zeiltje onder je kont) over de gletsjer weer naar beneden.

Een noordelijker gelegen nationaal park bij Malargue ( Payunia) herbergt meer dan 800 slapende vulkanen. Om er tekomen zijn we twee dagen onderweg, met vier bussen. sNachts om 4 uur aankomen in een uitgestorven dorp, de volgende dag medereizigers zoeken om met een 4 wheeldrive het park in te gaan. Het is weer het ouderwetse reizen van vroeger. Het landschap is zwart lava met geel steppengras. Je zou het niet mooier kunnen schilderen.

En dan.....het wijngebied van Mendoza. Beroemd om de goede Malbec. We oefenen flink, iedere avond bij het eten een goede fles Reserva .

Op de fiets gaan we een dag lang wijnhuizen af. Uitleg en proeven. En omdat we af en toe belangstellend doorvragen, komt er ook weleens een niet standaard proefflesje uit het rek.

Na afloop bezoeken we het bedevaartsplek voor de maagd van Lourdes. Ja ook hier wordt die aanbeden. Niet zo gek met al die wijntours. Je loopt zo wat op.......

Voordat dit leven teveel gaat wennen, trekken we verder. Meer absurde landschappen in de Vallei van de maan ( Ischilgualasto ) en Talampaya. Een gebied zonder openbaar vervoer. We krijgen een lift van twee Argentijnse zestigers in een oude brik. Onderweg delen ze een joint. Oude hippies ? In ieder geval geweldig leuke mensen.

Uiteindelijk komen we in Salta. Veel paasdrukte van Argentijnse toeristen. Wij nemen een weekje Spaanse les. En maken plannen voor de laatste 6 weken: indianendorpen in de Andes en de zoutvlaktes in Bolivia . Maar daarover in de volgende blog. Voor nu wensen we iedereen prettige paasdagen.

28th March 2013

Fijne paasdagen
Lieve Yvonne en Leo, Wat een bijzonder verhaal en dito foto's! Fijne paasdagen en nog heel mooie reis toegewenst! Hartelijke groet, Wieke
29th March 2013

nog vijf dagen! dan....Enschede......
www.komaksiut.nl hope to see you.

weer bijzonder
Hoi Yvonne en Leo, Er zitten weer indrukwekkende foto's bij. En wat zullen jullie gelachen hebben bij het van de vulkaan af glijden. Leuk ook dat Leo zich nu af en toe laat zien, met oa. twee indrukwekkende foto's (vulkaan en mooie dame). Zag ik nou ook klimrotsen voorbij komen? Wij wensen jullie fijne Paasdagen en voor de reis een mooi sluitstuk. dikke knuffel van Hanneke en Hans

fantásticoooooo
¡¡¡ qué fotos / qué paisajes / qué maravilloso tiempo están pasando chicos !!! que envidia !!!!! felices pascuas !!! besos a los dos

Vrolijke (kleurrijke) Pasen
We genieten een beetje mee maar waren er liever zelf geweest. Koen vindt die prachtige natuurfoto's wel een beetje saai hoor, ikke niet. Blijf genieten en jullie ding doen, doen wij ook alleen dat heet dan werk. Groeten, Koen, Rick, Marlies
Prettige paasdagen

Vanuit een sneeuwrijk nederland (goede vrijdag) met nog een koude Pasen (de koudste sinds 1964) voor de boeg
Leo, Yvonne, Een zeer toepasselijke foto voor deze lijdensweg. De tijd lijkt op sommige plaatjes wel stil te staan. Wat een fantasische reis die jullie maken. Nu we (omdat Guido in San Diego zit) aan het plannen zijn voor een reis in ZW Amerika, zie ik overeenkomsten met de schoonheid van de woestijn en berggebieden in Utah/Nevada. Groetjes van de Njord vaarmaatjes en Corrie en co. Fijne Pasen Eric

Div.
Ik heb weer genoten en de humor er tussen door maakt het extra leuk.
31st March 2013

Lieve Leo en Yvonne, Wat een prachtige reis maken jullie! Ik lees alle verhalen en onthoud ze goed, inspirerend voor iedereen die het leest denk ik! Genoeg te doen in deze wereld. Geniet van de laatste 6 weken, Groetjes Frederike
31st March 2013

heel bijzonder!
Hallo Leo en Yvonne, heel bijzonder, geniet nog even van het laatste stuk van jullie zeer bijzondere reis. Groetjes, Bert en Marijke
2nd April 2013

Bewaar je een fles heel goede wijn voor als je terug bent? Wij willen graag proefkonijnen zijn. Opnieuw prachtige foto's en fijn dat jullie zo genieten. Groet, rembrandt en margo
2nd April 2013

De beelden zijn weer geweldig !
Wat een geweldige reis. Fijne paasdagen.

Tot: 0.09s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 58; dbt: 0.0531s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb