The Forgotten World Highway

Oceania » New Zealand » North Island » Taranaki
January 28th 2013
Published: March 1st 2013

The Forgotten World Highway

162 kilometer van Manunui naar Stratford op de State Highway 43. Tot voor kort heette het de Heritage Highway maar de Forgotten World Highway dekt de lading beter en klinkt veel spannender. We dachten dat we er drie dagen over zouden fietsen maar na een dagrecord, 89 kilometer, deden we het uiteindelijk in twee dagen. Volgens de Lonely Planets (de gewone en de fietsvariant) die we bij ons hebben, rijden er maximaal 200 auto's per dag over de weg. De eerste dag hebben we netjes geteld of dat ook strookte met de werkelijkheid en we zaten daar ruim onder. Heerlijk rustig op de weg dus.
Veel van de heritage op de route is helaas inmiddels verdwenen en leeft alleen voort in de uitlegborden langs de kant. Pioniers, zoals de landmeter Joshua Morgan die in 1835 op 35jarige leeftijd langs de route stierf (en daar nu ook begraven ligt) en Alice King die aan het hoofd stond van een van de zeven families die zich, rond 1890, als eerste in het gebied vestigden. Daarnaast zijn er overblijfselen van oude molens, huizen, wegen en bruggen (Bridge to Somewhere en de Bridge to Nowhere).
Wat duidelijk niet was verdwenen was de natuur. Die was schitterend. Een licht glooiend begin gevolgd door hoge bergen, een zeer nauwe kloof, smalle weggetjes, stukje gravelroad, schaapjes op de weg en twee dagen zon. Daarnaast waren er vier 'saddles' onderweg, waarbij je over de bergkammen rijdt en werkelijk een schitterend uitzicht hebt! Onze overnachting was ook op een van deze bergkammen. Mooiste campingplaats ooit! Wauw.

2nd March 2013

Wauw!
Wat een gave foto's, ik wil ook naar Nieuw Zeeland! Jullie doen echt leuke dingen, lekker wandelen en fietsen, veel bekijken. Wij hebben aan het eind twee maanden om te reizen, wordt moeilijk om te kiezen waarheen.. ;)
3rd March 2013
Tegen zonsondergang is dan het eind van de Forgotten World Highway in zicht

Ziet er weer hartveroverend uit. De natuur ziet er inderdaad fantastisch uit. ik denk dat het goed is dat jullie de ruimte hebben genomen om samen deze ervaring op te doen. Dat neemt niemand je meer af. misschiuen zijn er wel mensen die kijken met een gedachte van o had ik nou maar ook ... . De gedachte van de niet gerealiseerde dromen. (hopelijk wordt het geen nachtmerrie!). zo te zien is het proces van foto's opnemen in de blog gemakkelijker geworden of ... ? groetjes en een geslaagde voortzetting met hopelijk aangename en opmerkelijke ervaringen. aalt

Tot: 0.118s; Tpl: 0.016s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.0739s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb