Kerstdagen

New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » North Island » Northland
December 25th 2012
Published: January 13th 2013

Mmm, waar waren we gebleven. Oh ja, 24 december de dag voor Kerst. Wat een ongelofelijke prutdag was dat. Er lag ongeveer 40 kilometers asfalt voor ons klaar toen we s'ochtends op de fiets stapten. Niet veel dus en volgens onze planning zouden we dan ook op tijd in ons volgende hostel aankomen. Gosh, were we wrong! Na 5 minuten vielen de eerste spatjes regen. Na een uur waren we zeiknat en verkleumd en zijn we, halverwege een zware beklimming, in Manganoui een fish en chipstent ingevlucht. Iets vroeger dan gepland aan de lunch maar wel even droog. Na een uur bijkomen, opwarmen en zuchtend naar buiten kijken dan toch maar de stortregen weer ingedoken. Tot op het bot doorweekt kwamen we uiteindelijk aan in het Kahoe Farm Hostel. Hier stond s'avonds een heerlijk Kerstmaal op ons te wachten...that saved our day!

Wat heeft Dirk geleerd van deze dag: niet doen: sausage bestellen in een fish en chips zaak. Vragen om problemen:-)

Eerste Kerstdag
Eigenlijk was het de bedoeling om door te rijden maar vanwege de voortdurende regen een nachtje bijgeboekt. Voor het eerst een dagje echt geluierd. Eind van de dag klaarde het op en heeft Dirk-Jaap nog een potje gevoetbald. De eigenaar is een fervent Inter Milaan fan en haalt elk jaar het (regionale) nieuws door op 1 januari altijd de eerste voetbalwedstrijd van het nieuwe jaar te organiseren.

Tweede Kerstdag t/m 28 december
70 km van Kahoe naar Paihia, de belangrijkste plaats aan de beroemde Bay of Islands. Onderweg drie uur verbleven in Kerikeri waar we het oudste huis van NZ hebben bewonderd en een kleine stukje hebben gewandeld naar een oude Pa site. Dat was vroeger een versterkt dorp van de Maori.
In Pahia zaten we in Cap'n Bobshostel. Voorwaar een schitterende naam en zoals je kunt zien op de foto's ook een schitterend uitzicht vanaf het balkon.
In the Bay of Islands hadden we prachtig weer en hebben we veel gewandeld. Met name de route van Paihia naar Russell was erg mooi. 20 km langs de kust, door mangrovebossen, oerwoud, een pontje en een heerlijk verkoelende duik in de oceaan bij Russell (en een ijsje!)

29 dec
Na drie dagen Paihia doorgefietst naar the Farm Hostel. Erg warm en tijdens een d-tour ook erg zwaar. De bedoeling van de d-tour was een short-cut. Zoals dat wel vaker gaat, bleek deze route uiteindelijk niet echt korter te zijn. Probeer maar 5 km op gravel bergop (en daarna weer bergaf) te fietsen zonder mountainbike, maar met bagage achterop. Steile beklimmingen, afdalingen en scherpe bochten maakten dit vrijwel onmogelijk. Dieptepunt was het onderuit schuiven van Veerle in 1 van deze bochten. Gelukkig niets aan de hand, maar het maakte wel dat we helemaal zijn afgestapt en de rest hebben gelopen.
Bij het naar bed gaan in ons minimalistische hutje bleken ons nog twee grote verrassingen te wachten, allebei groot, grijs en voorzien van een staart... Veerle voelde zich wel meteen thuis :-)

30 december
Zelfs 5 minuutjes droog waren ons deze ochtend niet gegund, gecombineerd met een 5 km lange klim maakte dat het niet onze meest vreugdevolle ochtend werd. Uitzichten waren onderweg wel mooi maar het laatste stukje ging weer over de State Highway 1.

13th January 2013

Leuk!
Leuk dat jullie zo'n fietstocht maken/maakten! Goeie manier om een land of regio te verkennen, hè? Hoe waren de mangroves daar? Veel krabbetjes e.d. gezien? liefs, Marianne
14th January 2013

Heeel veel krabbetjes, die wegschieten in hun holletjes als je aan komt lopen en te voorschijn komen als je even stilstaat
13th January 2013

ik vrees dat ik bij broccoli andere assocoaities heb, dan jullie nieuw zeelandse broccoli op prijs zou stellen. De waterval (met zon) zou mij doen smelten. ook het uitzicht bij de mangroven is fantastisch. en over een druppeltje regen zou ik me maar niet druk maken. die verwateren wel, maar de herinneringen in positieve zin blijven wel denk ik. groetjes aalt

Tot: 0.087s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0524s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb