Oud en Nieuw in Whangarei

Oceania » New Zealand » North Island » Whangarei
January 2nd 2013
Published: January 15th 2013

30 december - 4 jan
Hoge verwachtingen hadden we niet van Whangarei (uit te spreken als fangarei). Niemand die we ontmoette was er langer dan 1 dag geweest of had iets positiefs te melden over dit kleine stadje. De plaats leek weinig te bieden en vooral te dienen als rustplaats tussen de Bay of Islands en Auckland. Dat laatste klopte zeker. Veel backpackers kwamen 's avonds aan en vertrokken de volgende ochtend weer. Maar man, hebben zij veel gemist! Het hostel waar we zaten was 1 van de gezelligste tot nu toe. Mede dankzij de enkele personen die wel langer bleven en gastpaar Peter (NL immigrant uit jaren vijftig en nog nooit teruggeweest) en Noell. Maar Whangarei bleek ook enorm veel mooie natuur te hebben.

We begonnen het nieuwe jaar goed, door op 1 januari een 20km lange wandeling te maken naar de Whangarei Falls waarbij we een schitterend uitzicht hadden over de stad vanaf de overblijfselen van een oude vulkaankegel, een kleinere waterval tegenkwamen en over een promenade tussen de boomtoppen liepen. Enige minpuntje was dat we vergeten waren dat er geen bussen reden op 1 januari en we dus ook weer terug moesten lopen, zucht en au.
Maar misschien wel het hoogtepunt tot nu toe: de Abbey Caves. In Nederland was een gids waarschijnlijk verplicht geweest evenals oplichtende exit bordjes maar in de Abbey Caves mag je zelf klauteren, glijden en glibberen. Nodig: een zaklantaarn en kleren die heel nat en vies mogen worden.
In de eerste grot na 50 meter de zaklantaarn uit en voor het eerst de beroemde gloeiwormen gezien. Prachtig gezicht. ( voor de kenners, het heeft ook wel wat weg van Droomvlucht uit de Efteling). Een klein stukje water tot kniehoogte.
De tweede grot was het makkelijkste begaanbaar en in het water zwommen ook kleine rivierkreeftjes. De derde en laatste grot was het spectaculairst. Ook in deze grot gloeiwormen, stalactieten en stalagmieten maar vooral ook heel veel water. Stukken waden met water tot borsthoogte(Dirk-Jaap, die tegelijkertijd de rugzak boven zijn hoofd moest balanceren zodat deze niet nat zou worden) of nekhoogte(Veerle, die het op een gegeven moment maar opgaf en zwemmend verder ging. Ze was immers toch al nat).

Niet doen: met Oud en Nieuw voor vuurwerk en/of een bruisend uitgaansleven naar Whangarei komen. Dat is er namelijk niet. Met slechts 2 café's open waar zich alle aangeschoten jongeren van Whangarei hadden verzameld, lagen wij alweer om 1 uur op bed :-)

15th January 2013

afgezien van het water trekken de grotten me nu aan. heb je inmiddels een glimworm gedroogd en meegenomen voor het 'herbarium'?
16th January 2013

4-daagse nu een eitje
Dat was dus alles bij elkaar een pittige tocht. Klink spectaculair. Goede training voor de 4-daagse van Nijmegen. Die moeten nu jullie, als jullie terug zijn in Nederland, fluitend uit kunnen lopen. Lees dit stukje in een koud en ondergesneeuwd Nederland (hoewel, in de kop van Noord-Holland is niets gevallen). Blijf dus voorlopig maar daar..

Tot: 0.036s; Tpl: 0.011s; cc: 12; qc: 24; dbt: 0.0177s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb